ΔΙΑΒΑΣΜΑΤΑ Γράφει η Έλενα Αρτζανίδου / συγγραφέας-εκπαιδευτικός / ardjanidou.psichogios.gr
Ένα δύο τρία, φτου και βγαίνω!
Καλοκαίρι, χρόνος αρκετός για όσους θα πάρουν την άδεια τους και θα περάσουν όμορφες μέρες με τα παιδιά στο βουνό, στο πατρικό, δίπλα στη θάλασσα, στο νησί με ένα βιβλίο που θα τους φέρει κοντά, θα γεννήσει συζητήσεις και διαφορετικές εικόνες στον καθένα.
Αλλά μπορεί και με ένα βιβλίο να ομορφύνει τη μέρα στο ζευγάρι που επέλεξε διακοπές για ξεκούραση, στους φίλους που φεύγουν παρέα ή σε όποιον/ όποια έχει επιλέξει μοναχικές διακοπές.
Βιβλία με λίγες λέξεις, μεγάλες εικόνες, πολλές λέξεις, λέξεις που προκαλούν αγωνία, κορύφωση, μυστήριο και σε οδηγούν σε παλιές, αρχαίες εποχές. Λέξεις γλυκόπικρες, λέξεις που ενδυναμώνουν. Λέξεις που δίνουν νόημα στη Δημοκρατία, στον παππού, στη Βιβλιοθήκη.
Βιβλία ξεκαρδιστικά αστεία και βαθύτατα ανθρώπινα όπως ο Εκατοντάχρονος που αδιαφορεί για όσα προσπαθούν να τον πείσουν και λαχταρά να ζήσει, ενώ σε ένα άλλο μυθιστόρημα ο Αντρέα Σπερέλι αναζητά την Ηδονή. Η πιο όμορφη γυναίκα για αυτόν είναι πάντα η επόμενη.
Βουτιά στις σελίδες και να είστε σίγουροι/ σίγουρες πως μοναδικά συναισθήματα θα πλημμυρίσουν την ψυχή σας.
Επτά συν ένα βιβλία που δεν θα τα αφήσετε για την ιστορία τους, τον τρόπο γραφής τους, την πρωτοτυπία τους, την φαντασία τους και κυρίως γιατί είναι καλογραμμένα.
Καλές αναγνώσεις!
“Οι εκλογές των ζώων”, Πάουλα Ντεσκάδο και Πέδρο Μαρκούν-Αντρέ Ροντρίγκες και Λαρίσα Ριμπέιρο, Εκδόσεις Ψυχογιός
Όλα τα ζώα του δάσους συζητούσαν μόνο ένα πράγμα τελευταία: ότι το Λιοντάρι είχε εκτρέψει όλο το νερό από το ποτάμι για να φτιάξει μια πισίνα μπροστά από τη φωλιά του. Σε έξαλλη κατάσταση, άρχισαν να αναρωτιούνται μήπως το Λιοντάρι δεν έπρεπε να είναι πια ο βασιλιάς του δάσους…
Ένα βιβλίο γραμμένο από παιδιά για τα παιδιά, που μιλά με διασκεδαστικό τρόπο για τη δημοκρατία, τη δικαιοσύνη και το κοινό καλό.
Από τα λίγα παιδικά βιβλία περί πολιτικής, γραμμένο με χιούμορ, στο οποίο αναδεικνύονται οι αξίες της δημοκρατίας, της δικαιοσύνης, της πολυφωνίας και του κοινού καλού. Εκτός από τη διασκεδαστική ιστορία, στο τέλος του βιβλίου υπάρχει γλωσσάρι με τους βασικούς όρους που χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο των εκλογών.
“Ο δικός μου παππούς”, Μάκης Τσίτας, εικόνες Λίλα Καλογερή, εκδόσεις Πατάκη
«Ο δικός μου ο παππούς είναι ξεχωριστός. Και είναι βέβαια ο καλύτερος!
Το ξέρω κι εγώ, αλλά το ξέρουν και όλοι οι άλλοι.
Μαζί του όλα είναι ωραία και συναρπαστικά!
Αν διαβάσετε αυτό το βιβλίο, θα καταλάβετε γιατί».
“Χαριστική βιβλιοθήκη”, Αντώνης Παπαθεοδούλου-Δικαίος Χατζηπλής, εικόνες Μυρτώ Δεληβοριά, εκδόσεις Πατάκη
Ο Σοφοκλής διαλέγει ένα βιβλίο από τη δανειστική βιβλιοθήκη. Μόλις το ανοίγει, ξεπετάγονται από μέσα αρκούδοι, ακροβάτες, ιππότες, συναισθήματα, ταξίδια, γνώσεις, φαντασία, παιχνίδια… Έρχεται όμως η ώρα να το επιστρέψει. Δεν μπορεί να κρατήσει ούτε καν την αγαπημένη του σελίδα. Πρέπει να το επιστρέψει ΟΛΟ! Ή μήπως όχι; Εάν δεις κάπου μια ταμπέλα που να γράφει Δανειστική Βιβλιοθήκη, να ξέρεις ότι δε λέει αλήθεια!
“Το λουζεράκι”, Ελένη Τασοπούλου, εκδόσεις Καστανιώτη
Η Θάλεια, μαθήτρια της Γ΄ Γυμνασίου, είναι ένα κορίτσι που περνά σχεδόν απαρατήρητο. Δεν έχει σπουδαίες επιδόσεις στο σχολείο, ούτε και πολλά ενδιαφέροντα. Είναι ένα ήσυχο, ντροπαλό, ίσως και δειλό παιδί χωρίς αυτοπεποίθηση και με ελάχιστους φίλους. Ώσπου μια παρεξήγηση θα τη φέρει ξαφνικά στο προσκήνιο και θα την κάνει στόχο πειραγμάτων και ειρωνείας των συμμαθητών της, κάποιοι από τους οποίους θα της φερθούν πολύ σκληρά, γεγονός που σιγά σιγά την οδηγεί στην απομόνωση και στο περιθώριο. Θα μπορέσει άραγε να νικήσει το φόβο και τη δειλία της και να αντιμετωπίσει όσους τη θεωρούν αδύναμη – και κυρίως τον ίδιο της τον εαυτό; Και τι ρόλο θα παίξει η σχολική θεατρική παράσταση σ’ αυτό;
Το λουζεράκι είναι μια ιστορία ενηλικίωσης, μια γλυκόπικρη και συνάμα τρυφερή ματιά στην εφηβεία και τη νέα πραγματικότητα που τη συνοδεύει, με διλήμματα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε και επιλογές που ίσως καθορίσουν όλη μας τη ζωή.
“Το μυστικό του δούλου”, Συνωμοσία στην αγορά της Αθήνας, Εύη Πίνη, Εκδόσεις Πατάκη
«Όταν ξεκίνησα να κουβεντιάζω µε τον Χυτρίωνα, οι ιστορίες του µε ξεκούραζαν και µε διασκέδαζαν όπως µε διασκέδαζαν οι µύθοι που µου έλεγε η γιαγιά µου σαν ήµουν παιδί. Πού να φανταστώ ότι θα έφτανα να ανακαλύψω την ύπαρξη ενός παλιού µυστικού;»
Αθήνα, άνοιξη του 421 π.Χ. Ο Καλλίµαχος, ένας Αθηναίος βουλευτής, συναντά τυχαία τον Χυτρίωνα, τον γέρο δούλο που εργάζεται στο µαγειρείο της Θόλου. Αρχίζουν να συζητούν και τότε ο βουλευτής διαπιστώνει ότι, εκτός από νόστιµα φαγητά, ο Χυτρίων ξέρει να σερβίρει και ωραίες ιστορίες. Οι αφηγήσεις του τον διασκεδάζουν, µέχρι που καταλαβαίνει ότι ο Χυτρίων δεν είναι αυτό που φαίνεται, ένας αγαθός γέρος δούλος, αλλά ένας άνθρωπος που κρύβει κάποιο µεγάλο µυστικό.
Ποιο είναι αυτό το µυστικό; Γιατί ο γέρος δούλος αρνείται πεισµατικά να µιλήσει γι’ αυτές τις «παλιές ιστορίες»; Ποιους προσπαθεί να προστατέψει; Τι είχε συµβεί στην Αγορά της Αθήνας σαράντα χρόνια πριν; Ο Καλλίµαχος δεν µπορεί να ησυχάσει αν δε βρει τη λύση του µυστηρίου…
“ΛΛΑΚΗΣ ΜΕΡΜΗΓΚΗΣ αφ’ υψηλού”, Άννα Τσιαπούρη, εικόνες: Απόστολος Ιωάννου, εκδόσεις Καστανιώτη
O Λλάκης Μερμήγκης είναι ένα ασυνήθιστο αγόρι που βλέπει τον κόσμο από… κάπως ψηλά. Περιφέρεται άσκοπα παρέα με τη φίλη του Φρουφρού και τη γάτα της Παναγιώτα, μέχρι που ερωτεύεται μια διάσημη μπαλαρίνα. Τότε αποφασίζει να γίνει σπουδαίος για να την κατακτήσει. Πώς όμως θα μπορέσει να την εντυπωσιάσει;
Αρχίζει λοιπόν να πειραματίζεται δοκιμάζοντας τις ικανότητές του. Ανάμεσα σε άλλα, στήνεται μπροστά σε κάμερες, ιδρώνει στη γυμναστική και πασαλείβεται με μπογιές. Δεν υποψιάζεται όμως ότι πίσω από κάθε του βήμα κρύβεται ένας εχθρός που προσπαθεί να τον σαμποτάρει.
Θα μπορέσει ο Λλάκης να ξεπεράσει όλα τα εμπόδια; Ποια είναι άραγε η σχέση του με το ραδιόφωνο και τους υπερήρωες; Θα βρει τον δρόμο που θα τον οδηγήσει στην καρδιά της αγαπημένης του μπαλαρίνας ή μήπως κάτι ενδιάμεσα θα ανατρέψει τα αρχικά του σχέδια; Θα ανακαλύψει τελικά το δυνατό του σημείο; Ποιοι θα ζήσουν καλά και ποιοι καλύτερα;
Ο παππούς του Λλάκη συνήθιζε να λέει πως «η ζωή μάς διδάσκει μέσα από τις συνέπειες των επιλογών μας». Πολλά ακόμα έλεγε, αλλά ποιος τα θυμάται;
Ένα βιβλίο για το κυνήγι της ευτυχίας και για τα άγνωστα ταλέντα που μπορεί να κρύβονται μέσα μας και μας καλούν να τα ανακαλύψουμε. Αρκεί να το θέλουμε.
“Ο εκατοντάχρονος που πήδηξε από το παράθυρο και εξαφανίστηκε”, Γιούνας Γιούνασον, μετάφραση Γρηγόρης Ν. Κονδύλης , εκδόσεις Ψυχογιός
Ένας εκατοντάχρονος στα χνάρια του Φόρεστ Γκαμπ -εάν ο Γκαμπ ήταν ειδικός στα εκρηκτικά και τιμούσε υπέρ το δέον τη βότκα- αποφασίζει ότι ποτέ δεν είναι αργά για να κάνεις μια καινούργια αρχή…
Μέσα στην ησυχία της κάμαράς του, στο γηροκομείο, ο Άλαν Κάρλσον περιμένει ένα πάρτι που εύχεται να μην άρχιζε ποτέ. Πρόκειται για το πάρτι των εκατοστών γενεθλίων του. Ο δήμαρχος και οι δημοτικοί σύμβουλοι θα είναι παρόντες. Οι δημοσιογράφοι από τα τοπικά μέσα ενημέρωσης θα είναι επίσης παρόντες. Ο Άλαν, όμως, αποφασίζει να είναι απών. Έτσι, βάζει τις παντόφλες του και το σκάει από το παράθυρο. Έχοντας κάνει τη μεγάλη έξοδο, θα ζήσει μιαν απίθανη περιπέτεια η οποία θα τον φέρει αντιμέτωπο με διάφορους εγκληματίες, μια βαλίτσα γεμάτη μετρητά, κάμποσους ανίκανους αστυνομικούς και έναν ελέφαντα. Για οποιονδήποτε άλλο, αυτή η περιπέτεια θα ήταν μοναδική. Όχι όμως για τον Άλαν, που έχει ένα συγκλονιστικό παρελθόν, αφού έχει μοιραστεί γεύματα – και πολλά περισσότερα- με τον Στάλιν, τον Τσόρτσιλ, τον Μάο, τον Φράνκο, τον Τρούμαν και τον Ντε Γκολ, έχοντας διαδραματίσει ένα ρόλο-κλειδί σε μερικές από τις κορυφαίες στιγμές του 20ού αιώνα.
Ένα ξεκαρδιστικά αστείο και βαθύτατα ανθρώπινο μυθιστόρημα για το ταπεινό μεγαλείο της κάθε μέρας και την ομορφιά τού να ζεις με πάθος ακόμα και όταν ο κόσμος πάει να σε πείσει ότι όλα είναι απελπιστικά άσχημα.
“Η Ηδονή”, Γκαμπριέλε Ντ΄Ανούντσιο, μετάφραση:Δήμητρα Δότση, εκδόσεις Ψυχογιός
Για τον αριστοκράτη δανδή Αντρέα Σπερέλι, στη Ρώμη του τέλους του 19ου αιώνα, η πιο όμορφη γυναίκα είναι πάντοτε η επόμενη. Όπως όμως γίνεται με όλους τους ηδονοθήρες, κάποτε βρίσκει και ο Αντρέα τον δάσκαλό του. Μονάχα που στην περίπτωσή του δεν είναι μία γυναίκα αλλά δύο: η Έλενα Μούτι και η Μαρία Φέρες, αμφότερες σύζυγοι άλλων ανδρών. Διχασμένος ανάμεσα στα δύο αυτά πρόσωπα που κεντρίζουν την καρδιά και το σώμα του, και παρά τη σωρεία άλλων επτά γυναικών που παράλληλα παρελαύνουν στη ζωή του, ο Αντρέα φτάνει ως το κατώφλι του θανάτου για να συνειδητοποιήσει ότι τις επιθυμεί και τις δύο πάρα πολύ. Μήπως όμως έτσι τις χάσει και τις δύο και άρα χάσει τα πάντα;