Είμαι σίγουρη πως όλοι τον γνωρίζετε, τον έχετε δει- κυρίως όμως- τον έχετε ακούσει. Και λέω όλοι γιατί ο Περικλής Αλιώπης βρίσκεται παντού!
Έχεις ακούσει την τρομπέτα του να σε ξεσηκώνει στον Νίκο Βέρτη. Τον έχεις θαυμάσει σε κονσέρτα της Λυρικής σκηνής ή σε εκδηλώσεις που συμμετέχει η Συμφωνική Ορχήστρα του δήμου Αθηναίων. Τον λάτρεψες στην “Βαβέλ”. Μα ακόμα πιο πολύ τον απολαμβάνουμε όταν είμαστε ακροατές στις πιο προσωπικές μουσικές του συναντήσεις, εκείνες μαζί με τους Chouska & με το Periklis Aliopis Trio! O Περικλής Αλιώπης είναι ένας από τους πιο σεμνούς και ευγενικούς μουσικούς που στο μόνο πράγμα που μπορεί να γίνει “αγενής” και να υψώσει ένταση, είναι στην μουσική του.
Εκεί πραγματικά μεταμορφώνεται. Ο Περικλής Αλιώπης κατάγεται από την Έδεσσα, από έναν τόπο με παράδοση στους καλούς οργανοπαίκτες και σε σπουδαίους μουσικούς. Θα μπορούσα να απαριθμήσω τις συνεργασίες του αλλά δεν θα το κάνω. Τα λέει όλα στην συνέντευξη που ακολουθεί
Συνέντευξη στην Στεφανία Τσολάκη/ [email protected]
Περικλή, θα ήθελα να σε ρωτήσω για τα «καλά» και τα «κακά» μίας επαρχιακής πόλης -σχετικά με το πολιτιστικό κομμάτι- αλλά και την επιρροή που άσκησε σ’ εσένα, όσον αφορά τα μουσικά ερεθίσματα.
Yπήρξα αρκετά τυχερός από άποψη timing ως προς την μουσική μου εκπαίδευση μιας και το 1993 ξεκίνησε η λειτουργία του Δημοτικού Ωδείου στην Έδεσσα. Η κλασική μουσική άρχισε να απασχολεί το ευρύ κοινό της πόλης με την δημιουργία του ωδείου. Έτσι όλο και περισσότεροι σπουδαστές γνώριζαν και αγαπούσαν την μουσική, μαζί τους και το κοινό, που γνώρισε και αγκάλιασε τα πιο “ξένα” προς αυτό είδη μουσικής. Ωστόσο, η παραδοσιακή μουσική με τις μπάντες χάλκινων πνευστών έχει πάντα πιο έντονη παρουσία στην πόλη. Αρνητικά δεν μπορώ να σκεφτώ, έχω πολύ όμορφες μνήμες από την Έδεσσα.
Συνεργάζεσαι με τον Νίκο Βέρτη, είσαι μέλος του “Chouska Ensemble”, έχεις οργανώσει ένα νέο σχήμα “Periklis Aliopis Trio” με τους: Δημήτρη Δέκο και Σωτήρη Ντούβα. Την ίδια στιγμή είσαι έκτακτο μέλος της Συμφωνικής ορχήστρας του Δήμου Αθηναίων καθώς και της ορχήστρας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Mιλάμε για overdose! Πώς τα καταφέρνεις;
Είμαι πραγματικά χαρούμενος που βρίσκομαι για 3η χρονιά στο πλευρό Νίκου Βέρτη, δίπλα σε έναν τόσο ξεχωριστό καλλιτέχνη που αντιμετωπίζει την μουσική, τους συνεργάτες και το κοινό με τόση σοβαρότητα και συνέπεια.Ο Νίκος Βέρτης έχει δημιουργήσει με την προσωπική του φροντίδα ένα πραγματικά μοναδικό show.
Ξεκινώντας από μια εκπληκτική ορχήστρα με αξιόλογους μουσικούς, μια ομάδα ακροβατών, χορευτών και καλλιτεχνών που πλαισιώνουν το σχήμα καθώς και μια μεγάλη ομάδα τεχνικών.Το αποτέλεσμα είναι ένα εξαιρετικό show σε έναν υψηλής αισθητικής -και οπτικοακουστικών προδιαγραφών- χώρο.
Το Chouska ξεκίνησε σχεδόν από το 2013, μαζί με τον αδερφικό μου φίλο Γιάννη Δίσκο που εκείνο τον καιρό παίζαμε μαζί στους IMAM BAILDI. Προτείναμε στον κιθαρίστα Μηνά Λιάκο και τον τουμπίστα Παναγιώτη Καμβυσίδη να παίξουν μουσική μαζί μας, στην πορεία προστέθηκε στην παρέα μας ο Τάκης Βασιλείου που παίζει κρουστά.
Αποτέλεσμα ήταν η κυκλοφορία ενός album στα τέλη του 2017 με πρωτότυπη δική μας μουσική και μια σειρά παραστάσεων σε Ελλάδα και Κύπρο. Η συμμετοχή μου ως έκτακτος μουσικός στην Συμφωνική Ορχήστρα του δήμου Αθηναίων και στην Λυρική Σκηνή ξεκίνησε από το 2014 και είναι μια πολύ σημαντική εμπειρία για μένα.
Από την άλλη το Periklis Aliopis Trio
αντικατοπτρίζει αυτό που είμαι μουσικά σήμερα, αυτά που έχω μπορέσει να αφομοιώσω από τα μαθήματα που έκανα έως τώρα, την προσωπική μου εξερεύνηση στο όργανο, αυτά που έχω μάθει παρατηρώντας όλους αυτούς καλλιτέχνες που θαυμάζω… αυτά που κρατώ από όλους τους καλλιτέχνες με τους οποίους είχα την τύχη να συνεργαστώ, τα βιώματα μου και την ανάγκη μου για έκφραση αυτή την στιγμή.
Όσο για την μελέτη και την διαχείριση του χρόνου, υπάρχουν στιγμές που το πρόγραμμα είναι αρκετά φορτωμένο ωστόσο οι μουσικοί δουλεύουν πια λίγες μέρες μέσα στην εβδομάδα, οπότε βρίσκεται εύκολα ο χρόνος για μελέτη, για ξεκούραση και για να γεμίσεις τις μπαταρίες σου. Νομίζω το ότι κάνω αυτό που αγαπώ είναι το σημαντικότερο για εμένα και είναι αυτό μου δίνει πολύ μεγάλη ενέργεια και χαρά στην ζωή.
Ανέφερες προηγουμένως ότι σε έχει εντυπωσιάσει ο Νίκος Βέρτης για τον επαγγελματισμό του και τον σεβασμό που δείχνει και ως προς το κοινό και ως προς τους συναδέλφους του.
Ναι τον θαυμάζω πραγματικά! Ο Νίκος Βέρτης είναι από τους πιο ευγενείς ανθρώπους που έχω γνωρίσει, σέβεται τόσο τους συνεργάτες του όσο και το κοινό που τον ακολουθεί όλα αυτά τα χρόνια. Αυτός πιστεύω πως είναι και ο λόγος που έχει αυτή την επιτυχία. Η αγάπη του για αυτό που κάνει, σε όλα τα επίπεδα. Μελετά προσωπικά τα πάντα, από τα τραγούδια του προγράμματος, τον ήχο, τα φώτα, τα σκηνικά, μέχρι και λεπτομέρειες που δεν φαντάζεστε.
Εντοπίζεις κάποιες διαφορές μεταξύ του κοινού της Λυρικής, της τζαζ ή των μπουζουκιών;
Δεν πιστεύω καθόλου σε αυτού του είδους τους διαχωρισμούς.Υπάρχει καλή και κακή μουσική σε κάθε σκηνή.Το κοινό σε μεγάλο βαθμό μπορεί να είναι το ίδιο.Ξέρω πολύ λίγους ανθρώπους που ακούνε μόνο τζαζ ή μόνο κλασική ή μόνο μπουζούκια. Είναι αυτό που έλεγα προηγουμένως για τους ανθρώπους που είναι ανοιχτοί και θετικοί και για άλλους που δεν είναι.Νομίζω πως το κοινό θα στηρίξει και θα αποδεχτεί οτιδήποτε περιέχει ψυχή και αλήθεια, αντίθετα θα γυρίσει την πλάτη του στην κακή αισθητική και την “αρπαχτή”.
Κάποιος που διαβάζει αυτή την συνέντευξη, σίγουρα θα σκέφτεται “προφανώς και το κάνει για τα χρήματα”. Λογικά εμπεριέχει ένα ίχνος αλήθειας αυτό, ωστόσο, εσύ θα συμμετείχες σε ένα σχήμα μόνο για το οικονομικό όφελος;
Όταν κάτι που αγαπάς πολύ γίνεται από χόμπι επάγγελμα κινδυνεύει να χάσει πολύ από την μαγεία του. Εύχομαι να μην τελειώσει ποτέ αυτό το μαγικό συναίσθημα που έχω όταν παίζω.
Προσωπικά νιώθω ιδιαιτέρα τυχερός που βιοπορίζομαι από την μουσική και δεν έχει χρειαστεί να κάνω κάποια άλλη δουλειά.
Οικονομικά κίνητρα υπάρχουν αφού μιλάμε για δουλειά, αλλά ποτέ δεν επέλεξα την επόμενη συνεργασία μου με αποκλειστικό κριτήριο το οικονομικό. Έχω αφήσει πολύ καλές δουλειές γιατί ένιωθα πως δεν είχα να προσφέρω κάτι και δεν με πήγαιναν παρά πέρα. Δεν μπορείς να κάνεις κάτι που δεν σου αρέσει μόνο για τα λεφτά, τουλάχιστον όχι για καιρό, οι μουσικοί που μας διαβάζουν θα καταλαβαίνουν τι εννοώ.
Περικλή έχεις υπάρξει συνεργάτης του Π. Παντελίδη. Ποια ήταν τα σχόλια που άκουγες εκείνη την περίοδο από το περιβάλλον σου και τι σε εντυπωσίασε σε αυτή την συνεργασία;
Συνεργάστηκα με τον Παντελή από το καλοκαίρι του 2014 μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2016. Εκείνη την περίοδο ήταν πραγματικά απίστευτο αυτό που συνέβαινε σε κάθε του εμφάνιση… είχε αυτό που λέμε “μεγάλο άστρο”!
Ήταν ένας πολύ έξυπνος άνθρωπος με φοβερό χιούμορ και άφησε πίσω του πολύ μεγάλες επιτυχίες. Είναι τραγούδια που αφηγούνται μικρές ιστορίες, γραμμένα με έναν πολύ σημερινό και φρέσκο τρόπο και γι’ αυτό πιστεύω πως τον αγκάλιασε και ο κόσμος. Γιατί ήταν πολύ αληθινός και μιλούσε την γλώσσα του. Η ελληνική λαϊκή-ποπ μουσική είναι διαφορετική μετά τον Παντελίδη.
Έχεις συμπράξει μουσικά με πολύ σημαντικούς καλλιτέχνες και θα ήθελα δύο λόγια για αυτές τις συνεργασίες. Τι σου «έδωσαν», τι αναγνώρισες εσύ σε αυτούς και ποια είναι η συμβουλή που έχεις κρατήσει;
Είχα την τύχη να γνωρίσω μερικούς από τους καλλιτέχνες που θαύμαζα και ξεχώριζα από μικρός. Όλους αυτούς που έβλεπα και άκουγα μαγεμένος στο ανοιχτό θέατρο της Γαβαλιώτισσας στην Έδεσσα όπου έρχονταν στις καλοκαιρινές τους περιοδείες. Ο καθένας από αυτούς ήταν ένα μεγάλο μάθημα για εμένα! Απολάμβανα όσο τίποτε τις πρόβες και το να βλέπω τον τρόπο δουλειάς τους.
Δεν μπορώ να σκεφτώ πώς θα ήμουν και πόσα λιγότερα θα ήξερα αν δεν είχα περάσει από αυτές τις συνεργασίες, ούτε μπορώ να ξεχωρίσω κάποιον γιατί θα είναι σαν να αδικώ τους υπόλοιπους. Υπάρχουν καλλιτέχνες τους οποίους παρατηρούσα με μεγάλη προσοχή από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου, πολύ πριν ακόμα ξεκινήσω μουσική.
Όπως;
Όπως ο Γ.Νταλάρας, για τον οποίο νομίζω πως περίμενα με πολύ υπομονή την συνάντηση μου μαζί του. Η αρχή έγινε σε μια συναυλία με την συμφωνική του Δήμου Αθηναίων στο Ηρώδειο τον Σεπτέμβριο του 16′ και στην συνέχεια για ένα αφιέρωμα στον Μάνο Λοίζο. Θυμάμαι ακόμα πόσο ενθουσιασμένος ήμουν όταν με πήραν τηλέφωνο για αυτές τις συναυλίες!
Η Άλκηστις Πρωτοψάλτη, με την οποία συναντήθηκα πρώτη φορά στην ηχογράφηση του «Γύπα» αλλά ήμουν ήδη μεγάλος θαυμαστής.
Ο Γιάννης Κότσιρας με τον οποίο συνεργάστηκα πρώτη φορά στο στούντιο για την ηχογράφηση του «Κάθε Φορά» και ήταν σαν να παίζαμε μαζί χρόνια…Έπαιξα σε ακόμη δύο κομμάτια στον δίσκο «Ψεύτης Καιρός» και έρχεται άλλο ένα στον επόμενο δίσκο του.
Η Νατάσα Μποφίλιου με τον Θέμη Καραμουρατίδη …
που γνωριστήκαμε από τις “Πρώτες Λέξεις” και το 2016 μαζί με τον Γεράσιμο Ευαγγελάτο έφτιαξαν την “Βαβέλ”… ήταν επίσης μία πολύ σημαντική συνεργασία! Θυμάμαι πολύ όμορφα πράγματα από αυτή την περίοδο, πολύ προσεγμένες δουλειές. Τι να πω; Για την Δήμητρα Γαλάνη; Ήταν η πρώτη μεγάλη καλλιτέχνιδα με την οποία συνεργάστηκα στην Αθήνα το 2009 -ως μέλος των Imam Baildi- κι έμαθα πολλά εκείνη την χρονιά. Πράγματα που κράτησα και μου φάνηκαν χρήσιμα πολύ αργότερα.
Πέρασαν χρόνια από τότε αλλά την εκτιμώ πολύ και την θυμάμαι πολύ συχνά. Ο Γιάννης Πάριος είναι μία κατηγορία από μόνος του! Έπαιξα σε ένα δικό του κομμάτι «Είσαι μιας μέρας στεναχώρια» που κυκλοφόρησε πρόσφατα και ήταν μεγάλη εμπειρία να ηχογραφώ μαζί του στο στούντιο. Αν θα μπορούσα να βρω ένα κοινό χαρακτηριστικό για όλους αυτούς τους καλλιτέχνες θα έλεγα πως είναι η εργατικότητα τους, η εμμονή στις λεπτομέρειες, ο σεβασμός και η ευγένεια με την οποία αντιμετωπίζουν τους δημιουργούς, τα τραγούδια, τους συνεργάτες και το κοινό!
https://www.youtube.com/watch?v=TcwF08tSwcQ
Ο Chet Baker έχει πει «…ο κόσμος εντυπωσιάζεται από τρία πράγματα: από το πόσο γρήγορα μπορείς να παίξεις, πόσο “ψηλά” και πόσο δυνατά». Εσύ τι πιστεύεις ότι εντυπωσιάζει το κοινό;
Ο Chet Baker μάλλον είχε δίκιο, αν και ο ίδιος δεν έπαιξε πολύ αυτά τα χαρτιά, μάλλον ο μοναδικός smooth και πανέμορφος ήχος του ήταν αυτός που δημιούργησε ”ταυτότητα”.
Διόρθωσε με αν κάνω λάθος, αλλά έχω την αίσθηση -ακούγοντας διάφορα σολιστικά κομμάτια για τρομπέτα- ότι ο ήχος αυτού του οργάνου μεταλλάσσεται σε τέτοιο βαθμό που δύσκολα κάποιος να μην κάνει συνειρμούς ή να τον αφήσει αδιάφορο. Αυτή η «δύναμη» από πού πηγάζει;
Νομίζω πως αυτό που με συγκλόνισε την πρώτη φορά που έπιασα στα χέρια μου τρομπέτα είναι πως ο ήχος πηγάζει από μέσα σου. Δίνεις ζωή στο όργανο μέσω της πνοής σου, νιώθεις τον παλμό σε όλο σου το σώμα. Είναι, λοιπόν, άμεσο και άμεσα συνδεδεμένο με εσένα, γι’ αυτό και δεν σε αφήνει αδιάφορο. Ο μουσικός είναι ο ήχος, η τρομπέτα από την Λατινική Αμερική μέχρι τα Βαλκάνια είναι η ίδια. Τα ακούσματα, τα βιώματα και οι ανάγκες του κάθε μουσικού είδους διαμορφώνουν τον ήχο που βγαίνει μέσα από τα όργανα.
Η τρομπέτα είναι συνυφασμένη με την jazz, με την κλασική μουσική και την παράδοση. Αυτό συνέβαλλε στο να περιοριστεί η χρήση της σε άλλα μουσικά είδη; Πότε κάνει την επανεμφάνιση της σε εναλλακτικά προγράμματα ή σε λαϊκά σχήματα;
Η τρομπέτα υπάρχει παντού. Αλλού με σολιστικό ρόλο αλλού με συνοδευτικό.Υπάρχει τρομπέτα σε πολύ μεγάλο μέρος της μουσικής που ακούμε, σε λαϊκά κομμάτια, σε σχεδόν όλες τις κατηγορίες μουσικής. Με τα χρόνια και μέσα από πειραματισμούς μπαίνει και εκεί που δεν ήταν… νομίζω πως δεν υπάρχει περιορισμός.
Περικλή τι θα δούμε στο Barazz και ποια είναι τα μελλοντικά σχέδια του Periklis aliopis trio;
Tέσσερα ξεχωριστά live (Δευτέρα 21 και 28 Ιανουαρίου, 4 και 11 Φεβρουαρίου) με κομμάτια που μας αρέσει να πειράζουμε. Από παραδοσιακά της Μακεδονίας, διασκευές σε γνωστά κομμάτια από τα Βαλκάνια, την Ανατολή, την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου καθώς και πρωτότυπο υλικό.
Μας αρέσει να παίζουμε ελεύθερα, οπότε το στοιχείο του αυτοσχεδιασμού και η ατμόσφαιρα της στιγμής θα έχουν τον πρώτο λόγο. Χαίρομαι που τόλμησα να ζητήσω από αυτούς τους δύο σπουδαίους μουσικούς (Σωτήρη Ντούβα & Δημήτρη Δέκο) να βάλουν την τέχνη και την ψυχή τους για να παίξουμε μαζί.
Τα σχέδια για το μέλλον είναι πολλά! Ιδανικά θα ήθελα το Periklis Aliopis Trio και οι Δευτέρες μας να αγκαλιαστούν από το κοινό που θα ήθελε να ακούσει μία διαφορετική μουσική πρόταση και να φτιαχτεί ένας δίσκος με την μουσική και τον ήχο που έχω στο μυαλό μου!
Τον Περικλή Αλιώπη τον απολαμβάνετε και εδώ: https://www.thinkfree.gr/periklis-aliopis-trio-live-at-barazz-sto-neo-kosmo/
Official Page:https://el-gr.facebook.com/AliopisPeriklis/