Αναμνήσεις από την τελευταία ψηφιακή έκθεση που είδα

0
408


Στο Βυζαντινό Μουσείο Θεσσαλονίκης μια διαφορετική έκθεση μου κίνησε το ενδιαφέρον…
Ψηφιακή, διαφορετική, συνδυάζει τον θαλασσινό αέρα με τις τέμπερες . Τα χρώματα του Γιώργου Κόρδη καταγράφουν τις εποχές που διαδέχονται η μία την άλλη. Υπογραμμίζουν με χρωστήρα τον χρόνο, που τώρα στην κατάσταση του ‘αποκλεισμού΄αποκτά άλλη διάσταση.
«Στα ημερολόγια καταστρώματος οι θαλασσοπόροι σημείωναν ό,τι τους συνέβαινε την ημέρα και ό,τι τους απασχολούσε στη διάρκεια της νύχτας. Με τον «θαλασσινό» όπως αποκαλούνταν ο Γιώργος Σεφέρης, έχει κάνει πολλά ταξίδια ο Γιώργος Κόρδης. Πάνω από δύο δεκαετίες τον συντροφεύει ο ποιητής με το αντίτυπο από τα «Ποιήματα», ενώ γυρίζει τον κόσμο και ιστορεί ναούς. Σε μερικές σελίδες υπάρχουν εικόνες που σχεδίασε ο ζωγράφος θέλοντας να γράψει την εικόνα που γεννά το ποίημα.
Πολλές από αυτές αργότερα, τις μετέφερε σχεδόν αυτούσιες στο τάμπλετ που χρησίμευε σαν ημερολόγιο.
Ο Κόρδης στάθηκε ιδιαίτερα στο τρίτο μέρος της σύνθεσης «Ημερολόγια καταστρώματος , αυτό που χορήγησε στον ποιητή η Κύπρος. Ο Σεφέρης όταν επισκέπτεται ην Κύπρο (Φθινόπωρο 1953) με τη βοήθεια φίλων του μεταξύ των οποίων ο ζωγράφος Αδαμάντιος Διαμαντής, καταγίνεται με πάθος στην αποκάλυψη του νησιού.
Το ίδιο αίσθημα για την Κύπρο γνώρισε ο Κόρδης , χρόνια μετά μέσα από την αφήγηση ενός άλλου ζωγράφου, του Συμεών Σίμου που υπήρξε δάσκαλός του.
Τα ημερολόγια ενός σύγχρονου ‘θαλασσοπόρου΄ γράφητκε με ψηφιακή γραφίδα και βασίστηκε στο βυζαντινό ζωγραφικό σύστημα φερμένο όμως στις συνθήκες του σήμερα και στους όρους μιας τέχνης σύγχρονης.
Ο Γιώργος Κόρδης σε βοηθά να νιώσεις ότι ο πόντος είναι ο χρόνος, ότι δεν υπάρχουν αντικείμενα αλλά πάκτωση ονείρου.
Οι δικές του ημερολογιακές σελίδες στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού είναι 17 ψηφιακά έργα τυπωμένα με τη μέθοδο Giclee σε αρχειακό καμβά»
Γενικός Συντονισμός
Γενική Επιμέλεια Δρ Αγαθονίκη Τσιλιπάκου
Επιμέλεια Έκθεσης Γιώργος Μυλωνάς ιστορικός τέχνης

Ο Γεώργιος Κόρδης* γεννήθηκε στην Φθιώτιδα και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών . Ταυτόχρονα έκανε σπουδές ζωγραφικής και αγιογραφίας με δάσκαλο τον π Συμεών Συμεού. Την περίοδο 1987-1989 πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές ειδίκευσης στη Θεολογία και αισθητική της Βυζαντινής τέχνης στη Θεολογική του Τιμίου Σταυρού στη Βοστώνη και Καλές Τέχνες στο School of the Museum of Fine Arts of Boston. Μετά την επιστροφή του στην Αθήνα συνέχισε με σπουδές στη χαρακτική τέχνη και τη χαλκογραφία με δάσκαλο τον χαράκτη Φώτη Μαστιχιάδη. Το 1991 ανακηρύχθηκε Διδάκτορας από τη Θεολογική Σχολή Αθηνών , το 2003 εκλέχθηκε Λέκτορας στο Τμήμα Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής Αθηνων με αντικείμενο τη Θεωρία και Πράξη της Εικονογραφίας, το 2009 έγινε επίκουρος καθηγητής και το 2012 αποχώρησε από το Πανεπιστήμιο για να αφοσιωθεί στη ζωγραφική και στη μνημειακή διακόσμηση ναών.
Από το 1990 παραδίδει μαθήματα αγιογραφίας και διαλέξεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, έχει εικονογραφήσει ναούς εντός και εκτός Ελλάδας, ενώ εκθέτει έργα του σε ατομικές και συλλογικές εκθέσεις. Παράλληλα έχει συγγράψει άρθρα και αυτοτελείς μελέτες σχετικές με τη Θεολογία της εικόνας, τη Θεωρία της βυζαντινής ζωγραφικής και την τεχνική της εικονογραφικής τέχνης, ενώ έχει επιμεληθεί και την εικονογράφηση βιβλίων άλλων συγγραφέων.
Το θεματολόγιό του είναι κυρίως η ανθρώπινη μορφή και ο αγώνας του ανθρώπου μέσα στην ιστορία τον οποίο ο Κόρδης αντιλαμβάνεται ως επί το πλείστον ως τραγική περιπέτεια για ένωση που δε εχει όμως χωρίς αρχή και τέλος. Πρωταγωνιστές του, ήρωες της ανθρώπινης καθημερινότητας, με τους έρωτές τους, τη μοναξιά τους, τις μνήμες και τις αγωνίες τους. Συχνά επίσης εμπνέεται από την Ελληνική μυθολογία, αλλά και την ελληνική και παγκόσμια λογοτεχνία. Έχει προσεγγίσει λογοτεχνικά κείμενα των Αλ. Παπαδιαμάντη, Ο. Ελύτη, Γ. Σεφέρη, Ν. Καββαδία, Ν. Εγγονόπουλου, Κ. Καρυωτάκη αλλά και τον Ερωτόκριτο του Β. Κορνάρου σε μια μνημειακή εικονογράφηση του μεγάλου αυτού ποιήματος.
Ο Γιώργος Κόρδης πειραματίζεται με διάφορα μέσα, υλικά και τεχνικές. Τα τελευταία χρόνια ζωγραφίζει και δημιουργεί ψηφιακά τα έργα του και χρησιμοποιεί και την εκτυπωτική μέθοδο Giclee, προκειμένου να δώσει σάρκα και οστά στις ψηφιακές εικόνες του. Τυπώνει σε εξαιρετικά μικρό συλλεκτικό τιράζ τα ψηφιακά του έργα
Πηγή wikipedia


ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.