«ΤΑ ΑΛΟΓΑ ΤΩΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ»: ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΠΟΥ ΣΗΜΑΔΕΨΑΝ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ

0
1879

ladia-eleni«Τα άλογα των συγγραφέων», Ελένη Λαδιά, εκδ. Εστία

Γράφει η Τέσυ Μπάιλα

Με μια συλλογή 45 μικρών δοκιμίων η Ελένη Λαδιά καταθέτει τη δική της προσωπική ματιά για τους ανθρώπους που σημάδεψαν την τέχνη του πνεύματος, και σηματοδότησαν την αναγνωστική διαδικασία. Τα δοκίμια αυτά, γραμμένα με τη γνωστή φροντίδα της συγγραφέως, τόσο για την ελληνική γλώσσα όσο και για τις ίδιες τις παρουσιαζόμενες μορφές, αποτελούν μια εξαιρετική συλλογή κειμένων χάρη στα οποία συναντάμε ξανά τον Νίτσε, τον Ντοστογιέφσκι αλλά και την Μάνια Καραϊτίδη, τον αγαπημένο της Παπαδίτσα, τον Ανδρέα Καραντώνη, τον Έντμαν, τον Παπαγεωργίου, κ. ά.. Η συγγραφέας στέκεται με αγάπη και θαυμασμό μπροστά στο έργο τους και παρουσιάζει γοητευτικά τους τρόπους που διάλεξαν για να περάσουν στο δικό τους έργο τις αγωνίες τους.

Τα δοκίμια αυτά, γραμμένα για το περιοδικό «Διάστιχο» μπορεί να αποκαλύπτουν τις προσωπικές εκτιμήσεις αλλά και σε ένα βαθμό τις αντιθέσεις της συγγραφέα, αφού όπως γράφει η ίδια: «πως υπάρχει μια αστρική τροχιά όπου είναι γραμμένοι οι διαφορετικοί δρόμοι και σκοποί μας». Αυτή την αστρική τροχιά προσπαθεί να διασαφηνίσει η Ελένη Λαδιά και την ακολουθεί για να βρει στο τέλος της τους δημιουργούς εκείνους με τους οποίους μπορεί να συνδιαλεγεί η ίδια.

Στη σύγκλιση των τροχιών αυτών ο αναγνώστης είναι ο μόνος κερδισμένος, καθώς θα δει να ανοίγεται μπροστά του η νοηματοδότηση συγκεκριμένων εννοιών. Ακόμη και όταν τυχόν παρουσιάζονται συγγραφικά παρασκήνια η συγγραφέας επιλέγει να φωτίσει ό,τι τυχόν προσεγγίζει τη φιλοσοφία των περιστάσεων και να αποδώσει σε τεχνίτες του λόγου που έφυγαν τον αποκαλυπτικό, για τους ίδιους, μύθο τους.

Με σεβασμό προς τους δημιουργούς αλλά κυρίως προς την ελληνική γλώσσα η Ελένη Λαδιά καταγράφει όλα όσα κινητοποιούν την έμπνευση από την εποχή της αρχαίας φιλοσοφίας, τα ομηρικά έπη, τους τραγικούς ποιητές και φτάνει στην τεκμηρίωση των ιδεών της, περνώντας μέσα από το έργο των Ντοστογιέφσκι Νίτσε έως τους σύγχρονους συγγραφείς της ελληνικής πραγματικότητας.

Τα δοκίμια, μικρά σε έκταση, μεταφέρουν στον αναγνώστη τους τις εντάσεις και το μέτρο της αναγνωστικής διαδικασίας που απαιτείται για να εισχωρήσει στις σκέψεις των συγγραφέων και να δοκιμάσει εκεί τη γεύση των λόγων τους.

Ένα βιβλίο κόσμημα που μπορεί να γίνει οδηγός σε μια απολαυστική αναγνωστική διαδικασία.

Προηγούμενο άρθρο«ΠΑΙΔΙΚΑ ΟΝΕΙΡΑ»: ΟΝΕΙΡΕΨΟΥ ΤΟ ΑΔΥΝΑΤΟ…
Επόμενο άρθρο«ΕΦΥΓΕ» Ο ΠΟΙΗΤΗΣ ΤΗΣ ΡΟΚ, ΛΕΟΝΑΡΝΤ ΚΟΕΝ
Η Τέσυ Μπάιλα κατάγεται από τις Κυκλάδες αλλά γεννήθηκε στον Πειραιά. Σπούδασε Ιστορία Ελληνικού Πολιτισμού και μετάφραση Λογοτεχνίας. Ασχολείται με τη φωτογραφία και ατομικές της εκθέσεις έχουν φιλοξενηθεί στο πανεπιστήμιο Gakugei της Ιαπωνίας και στην Αθήνα. Είναι συντάκτρια του λογοτεχνικού περιοδικού Κλεψύδρα. Παράλληλα δημοσιεύει δοκίμια σε εφημερίδες και περιοδικά. Κυκλοφορούν τα βιβλία της: Το πορτρέτο της σιωπής, εκδ. Έναστρον, Το παραμύθι της βροχής, εκδ. Δοκιμάκης και Το μυστικό ήταν η ζάχαρη εκδ.Ψυχογιός.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.