ΠΑΡΑΙΤΗΣΗ ΦΑΜΠΡ ΜΕ ΑΙΧΜΕΣ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ…

0
1015

fabre1Γράφει ο Γιάννης Κεσσόπουλος / [email protected]

Τον καλέσαμε για καλό και φεύγει αφήνοντας αιχμές ότι «πλέον στην Ελλάδα δεν είναι δυνατόν να γίνουν καλλιτεχνικές επιλογές με πλήρη ελευθερία»… Ο λόγος για τον Γιαν Φαμπρ ο οποίος υπέβαλε τελικά την παραίτησή του στον υπουργό Πολιτισμού Αρ. Μπαλτά, με μια σύντομη επιστολή.

Αναλόγως και ο κ. Μπαλτάς, έκανε λόγο για «θλιβερούς συνειρμούς σε σχέση τόσο με την ελευθερία του λόγου και της έκφρασης στην Ελλάδα του 21ου αιώνα». Προφανώς ο υπουργός εκφράζει μια διαφορετική αντίληψη για τα θέματα αυτά, που συναρτάται με την δυνατότητα που έχει κανείς να κάνει ό,τι γουστάρει χωρίς όρια (no borders…). Σεβαστό αλλά μέχρι εκεί, δεν μπορεί να επιβάλλεται μια άποψη στο σύνολο με το έτσι θέλω. Μπορεί ο κ. Μπαλτάς να πετά τη μπάλα στην κερκίδα φιλοσοφώντας δημόσια περί ελευθερίας της έκφρασης, αλλά η ουσία είναι ότι το πρόβλημα δεν είναι τα «παλλόμενα πέη» ή οι… εκτινασσόμενες γάτες του Γιαν Φαμπρ αλλά οι κοινές επιλογές τους εν μία νυκτί να αλλάξουν το όνομα του Φεστιβάλ από Ελληνικό σε Διεθνές, να δεχτούν τον εξοβελισμό των Ελλήνων καλλιτεχνών, την παρουσίαση του προσωπικού έργου του Φαμπρ και την ευκολία του καθόλου πρωτότυπου «αφιερώματος» στο Βέλγιο. Αξίζει να σημειωθεί ότι ακόμη και ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας στη συνάντησή τους, ζήτησε ευλόγως από τον Φαμπρ «να δοθεί μεγαλύτερο βάρος στις ελληνικές παραγωγές του φεστιβάλ».

Φυσικά, αξίζει να επισημανθεί η ακαριαία και σφοδρή αντίδραση του καλλιτεχνικού κόσμου η οποία είναι ίσως η πιο αποτελεσματική όλων των κλάδων στα έξι χρόνια της μνημονιακής πολιτικής!!! Ίσως θα έπρεπε να αντιδρούν αναλόγως και όταν το ΥΠΠΟ περικόπτει τις ούτως ή άλλως περικομμένες επιχορηγήσεις προς τους εποπτευόμενους φορείς, όταν καθυστερεί τις επιχορηγήσεις ως μη οφείλει, όταν καθαιρεί τους καλλιτεχνικούς διευθυντές πριν λήξει η θητεία τους χωρίς κανένα τεκμηριωμένο λόγο κλπ. Αλλά κάποια στιγμή θα πρέπει ωριμάσει (σε όλους: ΥΠΠΟ, φορείς, ΜΜΕ) επιτέλους η άποψη ότι στον πολιτισμό το θέμα δεν είναι τα πρόσωπα αλλά η στρατηγική, την οποία δεν μπορεί να καταστρέφεις χάριν των ημετέρων προσώπων. Είναι η ανύπαρκτη πολιτιστική πολιτική.

Εν τέλει, είναι αστείο και απαράδεκτο, ένας φημισμένος καλλιτέχνης, είτε τον αποδεχόμαστε είτε όχι, να καθίσταται θύμα σκληρών κομματικών αντιλήψεων…

Διαβάστε ολόκληρη την ανακοίνωση του ΥΠΠΟ σχετικά με την παραίτηση του Γιαν Φαμπρ:

«Με μεγάλη του λύπη ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, κος Αριστείδης Μπαλτάς, έλαβε την ακόλουθη επιστολή παραίτησης:
«Με την παρούσα, εγώ, ο Jan Fabre, παραιτούμαι από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή (curator) του Ελληνικού Φεστιβάλ. Αποδέχτηκα την πρόταση του Υπουργού Πολιτισμού της Ελλάδας να προβώ σε καλλιτεχνικές επιλογές με πλήρη ελευθερία. Αυτό δεν φαίνεται να είναι πλέον δυνατόν στην Ελλάδα. Δεν επιθυμώ να εργαστώ σε ένα εχθρικό καλλιτεχνικό περιβάλλον, στο οποίο προσήλθα με ανοιχτό μυαλό και ανοιχτή καρδιά. Εύχομαι στους Έλληνες καλλιτέχνες καλή τύχη στη δουλειά τους και στο Φεστιβάλ τους».
Jan Fabre, 2 Απριλίου 2016

Στο σημείο αυτό, πρέπει να επισημανθεί ότι ο Jan Fabre προσήλθε ουσιαστικά ως εθελοντής για να συνεισφέρει στην Ελλάδα της κρίσης. Με αυτό κατά νου, ανέλαβε να οργανώσει σε ελάχιστο χρονικό διάστημα το Ελληνικό Φεστιβάλ αυτοπεριορίζοντας το σύνολο των οικονομικών του αξιώσεων στο ποσό των 20.000 ευρώ για κάθε χρόνο που θα παρείχε τις υπηρεσίες του, τόσο ως καλλιτεχνικός υπεύθυνος του θεσμού, όσο και για τις παραγωγές της ομάδας του.
Η επιλογή της παραίτησης υπήρξε αποτέλεσμα της συντονισμένης επίθεσης που δέχτηκε ο Jan Fabre από πολιτικά κόμματα, Μ.Μ.Ε. και μέρους του καλλιτεχνικού κόσμου. Οι επιτιθέμενοι χαρακτήρισαν συλλήβδην ως ανθελληνικό ένα δομημένο τετραετές πρόγραμμα, το οποίο αποσκοπούσε όχι απλώς στη διεύρυνση του ούτως ή άλλως διεθνούς χαρακτήρα του Φεστιβάλ, αλλά και στη διεθνοποίηση της ίδιας της ελληνικής καλλιτεχνικής δημιουργίας. Θεώρησαν persona non grata έναν διεθνώς καταξιωμένο δημιουργό και απαξίωσαν συνολικά και οργανωμένα το καλλιτεχνικό του έργο καταρρακώνοντας έτσι κάθε έννοια ελευθερίας στην καλλιτεχνική έκφραση. Σε απόλυτο συγχρονισμό, Μ.Μ.Ε., αποσπασματικά και στοχευμένα εστίασαν σε ένα ελάχιστο σημείο ενός έργου του, παράγοντας πλήρως παραπλανητικές εντυπώσεις και παίζοντας με το δημόσιο αίσθημα.
Οι βεβιασμένες αντιδράσεις των καλλιτεχνών, πριν καν ανακοινωθεί το πλήρες πρόγραμμα του Φεστιβάλ, μέσα μάλιστα από την παραπειστική επιχειρηματολογία περί αφελληνισμού του θεσμού, οδηγούν σε θλιβερούς συνειρμούς σε σχέση τόσο με την ελευθερία του λόγου και της έκφρασης στην Ελλάδα του 21ου αιώνα, όσο και με την επιδιωκόμενη θέση της στο σύγχρονο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι.
Η εξέλιξη αυτή αποτελεί ενδιαφέρουσα αντιστροφή αυτού που κατά κανόνα συμβαίνει στην ανθρώπινη ιστορία, όπου οι πνευματικές δυνάμεις διεκδικούν την ελευθερία του λόγου και υπεραμύνονται αυτής έναντι της πολιτικής εξουσίας. Στη δική μας ιστορία φαίνεται δυστυχώς να συνέβη το αντίστροφο.
Εξυπακούεται ότι ο Υπουργός σε συνεργασία με το Δ.Σ. του Φεστιβάλ θα αναλάβει άμεσα τις απαραίτητες πρωτοβουλίες για την καλύτερη δυνατή λειτουργία του θεσμού».

Προηγούμενο άρθροΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
Επόμενο άρθροΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΙΣ ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ
Σπούδασα νομικά στο ΑΠΘ, θέλοντας να γίνω δημοσιογράφος. Παράλληλα, φωτογραφία από μεράκι. Κλικ με ριπές. Γιατί η ματιά έχει μεγαλύτερη αξία από οποιοδήποτε μηχάνημα. Πρώτη στάση 1996, στα Σπορ του Βορρά του Μπούζα και στον Ελληνικό Βορρά του Μέρτζου. Δεύτερη στάση στον free press «εξώστη» του αξέχαστου Τάσου Μιχαηλίδη. Τρίτη στάση, Μάρτιο 1998, στην ιστορική εφημερίδα «Μακεδονία» και στα πολιτιστικά με αρχισυντάκτη τον άλλον αξέχαστο Χρήστο Αρνομάλλη (πολιτιστικός ρεπόρτερ, προϊστάμενος πολιτιστικού, συντάκτης ύλης πολιτικού, αρθρογράφος). Και διευθυντή τον αείμνηστο Λάζαρο Χατζηνάκο. Τέλειωσα με τη «Μακεδονία» το 2006 ως διευθυντής σύνταξης της κυριακάτικης έκδοσης, όταν ακόμη η εφημερίδα πουλούσε 17.000 φύλλα. Μετά ήρθε το «Κεντρί» όπου συνεργάστηκα ως σύμβουλος έκδοσης κι έπειτα η free press «Karfitsa» στην οποία εργάστηκα ως διευθυντής από τον Φεβρουάριο του 2010 ως τον Μάιο του 2011. Από το Μάιο 2016 ως τον Μάρτιο 2018 αρθρογράφος στη thessnews. Παράλληλα, όλα αυτά τα χρόνια, γραφείο Τύπου σε δύσκολες μάχες (Νομαρχία Θεσσαλονίκης, Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας), του ΚΘΒΕ, ειδικός σύμβουλος σε θέματα επικοινωνίας του Δημάρχου Δέλτα και λογογράφος λόγων κρίσιμων. Σταθερά, από την πρώτη του μέρα, στο thinkfree.gr, καταφύγιο λέξεων και σκέψεων. Καταφύγιο δημιουργικότητας στην εποχή που ο χώρος των ΜΜΕ έχει διαλυθεί και τα πάντα αμφισβητούνται. Καταφύγιο αξιοπιστίας και αλήθειας στην εποχή των fake news και του κιτρινισμού. https://www.facebook.com/gkessopoulos

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.