Τ. ΧΡΥΣΙΚΑΚΟΣ: «Η ΕΥΡΩΠΗ ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΩΣ ΕΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΤΕΧΝΑΣΜΑ»

0
3585

Συνέντευξη στον Γιάννη Θ. Κεσσόπουλο

Είναι ένας από τους πλέον αγαπητούς πρωταγωνιστές του Θεάτρου, συνεπής εργάτης της υποκριτικής, τέκνο του «Θεάτρου Τέχνης Κάρολος Κουν». Εδώ και μία εβδομάδα βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη ανεβάζοντας στο θέατρο Αυλαία (μέχρι 25/2) το έργο του Νίκου Καζαντζάκη «Αναφορά στο Γκρέκο» το τελευταίο έργο τού μεγάλου Έλληνα συγγραφέα, ένα είδος πνευματικής αυτοβιογραφίας. Είναι σημαντικό ότι στη συγκεκριμένη παράσταση, την οποία σκηνοθετεί ο ίδιος, έχει μαζί του στη σκηνή τη Γεωργία Νταγάκη, που με την λύρα και το τραγούδι συνομιλεί με τους πρωταγωνιστές του, τον Καπετάν Μιχάλη, τον Αλέξη Ζορμπά, τον Δομήνικο Θεοτοκόπουλο και την ωραία Ελένη του Ομήρου. Με αυτή την αφορμή, λοιπόν, ο Τάκης Χρυσικάκος στη thessnews!

Κύριε Χρυσικάκο, γιατί επιλέξατε το συγκεκριμένο συγγραφέα και το συγκεκριμένο έργο;

Γιατί ένοιωσα ότι με την κατάσταση που ζούμε στην Ελλάδα της κρίσης, έχουμε χάσει την αξιοπρέπεια, την περηφάνια και την ανδρεία, τα τρία χαρακτηριστικά γνωρίσματα της φυλής. Δακτυλοδεικτούμενοι από την Ευρώπη και ιδιαίτερα από τους βόρειους, με μια προτεσταντική αντίληψη περί τιμωρίας κι όχι συγχώρεσης και μετάνοιας που έχουμε εμείς οι ορθόδοξοι ως φιλοσοφία. Ήθελα να δείξω ότι είμαστε ένας λαός που έρχεται από πάρα πολύ μακριά, έχουμε μεγάλη ευθύνη γι’ αυτό που ζούμε και δεν πρέπει αυτό να το προσπεράσουμε, αλλά δεν αξίζουμε αυτή τη μεταχείριση, δεν είμαστε ο αποδιοπομπαίος τράγος της Ευρώπης.

Η δική μας ευθύνη ποια είναι;

Το «είπα» όταν έκανα την επιλογή να ανεβάσω Παπαδιαμάντη. Ότι άρχισαν να πίπτουν οι αξίες. Νομοτελειακά φτάσαμε στην οικονομική κρίση. Ο καλός δημοσιογράφος, γιατρός ή καλλιτέχνης που έκανε σωστά τη δουλειά του έγινε παρακατιανός. Αυτός που έβγαζε χρήματα άγνωστο από πού, που είχε τα ακριβά αυτοκίνητα και στα μαγαζιά καθόταν πρώτο τραπέζι, αυτός ήταν ο ξεχωριστός, ο καταξιωμένος… Και όχι αυτός που τίμια και σωστά έκανε το έργο του.

Μιλήσατε για αξιοπρέπεια, μια αξιοπρέπεια πολύ φορτισμένη πολιτικά, μιας και αποτέλεσε σλόγκαν για συγκεκριμένες πολιτικές δυνάμεις τόσο στη λατινική Αμερική όσο και στην Ελλάδα. Για τον Καζαντζάκη τι εστί αξιοπρέπεια;

Η αξιοπρέπεια του Καζαντζάκη με την αξιοπρέπεια που επικαλούνται οι πολιτικοί απέχει όσο η ανατολή με τη δύση. Το ένα έχει σκοπιμότητα ενώ το άλλο κρυστάλλινη καθαρότητα.

Η κατάσταση την οποία ζούμε σήμερα, ξεκινά από τη μεταπολίτευση. Από τότε άρχισε η κατηφόρα. Τα αίτια βρίσκονται στην επταετία. Το «αποφασίζομεν και διατάσσομεν» ισχύει έκτοτε. Βλέπετε καμία συνεργασία;

Αισιοδοξείτε για την Ελλάδα σήμερα;

Αισιοδοξώ ότι η νέα γενιά όσο απογοητευμένη κι αν είναι κι όσο καπελωμένη από τις παλαιότερες γενιές, θα χαράξει το δρόμο. Είναι πιο πληροφορημένη, έχει περισσότερα εφόδια…

…ναι, αλλά δεν έχει διαβάσει Καζαντζάκη…

Ναι, αλλά πρέπει με νύχια και με δόντια να βοηθήσουμε. Ας αλλάξει οι καθένας μας και μπορεί να αλλάξουν έτσι τα πράγματα σε ευρύτερο επίπεδο.

Αυτός που έκανε σωστά τη δουλειά του έγινε παρακατιανός. Αυτός που έβγαζε χρήματα άγνωστο από πού, που είχε τα ακριβά αυτοκίνητα και στα μαγαζιά καθόταν πρώτο τραπέζι, αυτός ήταν ο ξεχωριστός, ο καταξιωμένος…

«…θα παλέψω, στη Φραγκιά πού πάω, μέ τους πιο τρανούς, για να ζορίσω την ψυχή μου ή να χαθεί ή να νικήσει». Τα λόγια του Γκρέκο τι σηματοδοτούν για εσάς. Γίνεται μια μεγάλη κουβέντα ξανά για τη σχέση μας με τη Δύση, αλλά και τη σχέση της Δύσης με την Ανατολή.

Γεωγραφικό και ψυχικό σταυροδρόμι του κόσμου, ονομάζει την Ελλάδα ο Καζαντζάκης.

Γνώμη μου είναι ότι η Ευρώπη είναι ένα οικονομικό τέχνασμα. Καλύτερα να γινόταν μια ομοσπονδία, όπως στις ΗΠΑ. Για ποια Ευρώπη μιλάμε; Το μόνο κράτος που έχει πλεονάσματα είναι η Γερμανία, και όλοι οι υπόλοιποι έχουν τεράστια ελλείμματα. Που την είδαμε την ενωμένη Ευρώπη; Δεν υπάρχει πια Ευρώπη. Ευρώπη υπάρχει μόνο ως όνομα το οποίο έδωσε η Ελλάδα. Εγώ δεν βλέπω τίποτε άλλο.

Όσα μου λέτε παραπέμπουν ευθέως σε ευθύνες των Ελλήνων πολιτικών. Φοβάστε την επιστροφή στη δραχμή;

Δεν είμαι γνώστης των συνεπειών μιας τέτοιας κατάστασης για να πω την άποψή μου. Θα ήταν επιπόλαιο, από τη μεριά μου. Το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι σιγά σιγά αρχίζει να ξηλώνεται αυτή η ιστορία της ΕΕ και πιστεύω ότι αναγκαστικά τα κράτη θα πρέπει να σταθούνε μόνα τους. Βλέπουμε κάθε μέρα ότι το οικοδόμημα δεν έχει μέλλον. Δεν είμαι υπέρ της δραχμής ούτε του ευρώ…

Είστε υπέρ τίνος;

Είμαι υπέρ της εθνικής ανεξαρτησίας. Υπέρ του να παίρνονται οι αποφάσεις στη χώρα μου. Ψηφίζει ένας λαός και οι αποφάσεις παίρνονται στις Βρυξέλλες και το Βερολίνο. Δεν μπορώ να κατακρίνω τους πολιτικούς ότι έχουν σκοπιμότητα. Δεν θέλω να μπω σε τέτοια ευκολία. Βλέπω όμως ότι δεν μπορούν να πάρουν καμιά απόφαση…

Τι θα έλεγε στους σημερινούς Έλληνες ο Καζαντζάκης;

Θα μας προέτρεπε σε αξιοπρέπεια, περηφάνεια, ανδρεία. Και αυτό που πάντα λέει «βρείτε το δρόμο σας».

Θα ανεβούμε πάλι πάνω στη σκηνή, για μια τελευταία ερώτηση: εσείς θα αφήνατε τα πάντα για να πάτε να δείτε μια «όμορφη πράσινη πέτρα»;

Είναι αυτό που έκανε τον Καζαντζάκη να πει, όταν πέθανε ο Ζορμπάς, «αυτός ο άνθρωπος είναι που αγάπησα πιο πολύ στη ζωή μου». Και το κάνει αυτό γιατί ο Ζορμπάς είχε όλα τα γνωρίσματα που δεν είχε ο Καζαντζάκης. Δηλαδή ήταν αυτός ο χείμαρρος της ζωής, που ένας διανοούμενος απλά τα στοχάζεται και δεν τα ζει. Ο ένας τα ζούσε κι ο άλλος τα έγραφε. Όχι, λοιπόν, δεν θα άφηνα τα πάντα για μια όμορφη πράσινη πέτρα. Θα έκανα κι εγώ αυτό που κάνει ο Καζαντζάκης…

INFO

Θέατρο Αυλαία (Τσιμισκή)

Τετάρτη έως Σάββατο στις 21.00

Κυριακή στις 20.00

Τηλ. 2310-237700

Πρώτη δημοσίευση: εφημερίδα thessnews, φύλλο 11.2.2017

Προηγούμενο άρθροΘ. ΣΤΑΥΡΙΔΗΣ: «ΟΤΑΝ ΠΑΙΖΕΙ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΣΟΥ ΣΤΑΘΜΟΣ ΣΤΗΝ ΑΡΓΕΝΤΙΝΗ, ΤΟ ΣΚΙΡΤΗΜΑ ΕΙΝΑΙ ΜΕΓΑΛΟ…»
Επόμενο άρθροΦΑΡΟΙ ΚΑΙ ΑΣΤΕΡΕΣ
Σπούδασα Νομικά, θέλοντας να γίνω δημοσιογράφος. Παράλληλα, φωτογραφία από μεράκι. Κλικ με ριπές. Γιατί η ματιά έχει μεγαλύτερη αξία από οποιοδήποτε μηχάνημα. Πρώτη στάση 1996, στα Σπορ του Βορρά του Μπούζα και στον Ελληνικό Βορρά του Μέρτζου. Δεύτερη στάση στον free press «εξώστη» του αξέχαστου Τάσου Μιχαηλίδη. Τρίτη στάση, Μάρτιο 1998, στην ιστορική εφημερίδα «Μακεδονία» και στα πολιτιστικά με αρχισυντάκτη τον άλλον αξέχαστο Χρήστο Αρνομάλλη. Και διευθυντή το Λάζαρο Χατζηνάκο. Τέλειωσα με τη «Μακεδονία» το 2006 ως διευθυντής σύνταξης της κυριακάτικης έκδοσης, όταν ακόμη η εφημερίδα πουλούσε 17.000 φύλλα. Μετά ήρθε το «Κεντρί» όπου συνεργάστηκα ως σύμβουλος έκδοσης κι έπειτα η free press «Karfitsa» την οποία διηύθυνα από τον Φεβρουάριο του 2010 ως τον Μάιο του 2011. Από το Μάιο 2016 ως τον Μάρτιο 2018 αρθρογράφος στη thessnews. Παράλληλα, γραφείο Τύπου σε δύσκολες μάχες και λογογράφος λόγων κρίσιμων. Σταθερά, από την πρώτη του μέρα, στο thinkfree.gr, καταφύγιο λέξεων και σκέψεων. Καταφύγιο δημιουργικότητας στην εποχή που ο χώρος των ΜΜΕ έχει διαλυθεί και τα πάντα αμφισβητούνται. Καταφύγιο αξιοπιστίας και αλήθειας στην εποχή των fake news και του κιτρινισμού.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.