CINEΚΡΙΤΙΚΗ / «Τα τερατοκουτάκια» και η αποστείρωση των ανθρωπίνων σχέσεων

0
799

teratokoutakiaΓράφει ο Σωτήρης Χαβαλές /[email protected]

ΓΙΑ ΠΕΣ…

Το στούντιο Laika που μας φιλοξένησε στον ανατριχιαστικό κόσμο της «Coraline» και του «Paranorman, μας φέρνει φέτος «Τα Τερατοκουτάκια» σε σκηνοθεσία Γκρέιαμ Άναμπλ και Άντονι Στάκι. Η ιστορία βασισμένη στο εικονογραφημένο μυθιστόρημα «Here Be Monsters» του Άλαν Σνόου, είναι ένα επίκαιρο σχόλιο πάνω στην αποξένωση και την αποστείρωση των ανθρώπινων σχέσεων αλλά και στην συναισθηματικά – και όχι μόνο – ληστρική διάθεση των σημερινών κοινωνιών.

Στην πόλη του Τυρογεφυριού, όπου το τυρί έχει συναλλακτική αξία και η κοινωνική θέση των κατοίκων αποτυπώνεται στο χρώμα του καπέλου που φορούν, ζουν τα Τερατοκουτάκια, μία υπόγεια κοινότητα μικρών καλοκάγαθων πλασμάτων που ζουν μέσα σε χαρτόκουτα αλλά ο κόσμος τα φοβάται επειδή ακούγεται ότι τρώνε παιδιά. Βέβαια, αυτή η φήμη έχει βγει από το στόμα του Αρπάχτρα, ενός ανθρώπου που προσπαθεί να ελιχθεί κοινωνικά προστατεύοντας πλασματικά την κοινότητα από τα τάχατες επικίνδυνα Τερατοκουτάκια. Την τρομερή αυτή κατάσταση καλείται να διαχειριστεί ο Αυγάς, ένα παιδί αναθρεμμένο στους υπονόμους από τα Τερατοκουτάκια, που μαζί με την φίλη του την Γούινι, κόρη του κυβερνήτη, θα πείσουν τα μικρά άκακα πλάσματα να παλέψουν για την ελευθερία τους και να μην κλειστούν για ακόμη μία φορά στα – κατά τα άλλα χαριτωμένα – κουτάκια τους.

ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΤΗ ΔΩ;

Οπωσδήποτε! Και μόνο αν λάβουμε υπόψη πως τα δύο προηγούμενα επιτεύγματα της Laika (Coraline, Paranorman­) ήταν υποψήφια για Όσκαρ, έχουμε ήδη έναν λόγο για να δούμε την ταινία. Το συναρπαστικό στις ταινίες του παραπάνω στούντιο είναι η χειροποίητη τεχνική του stop motion animation (δηλαδή πραγματικές μαριονέτες και άλλα αντικείμενα που τα κουνάς σταδιακά και τα φωτογραφίζεις ώστε στο τελικό αποτέλεσμα να δημιουργείται κίνηση) που μας προσφέρει πλήρη αληθοφάνεια και δεν ξενίζει καθόλου. Αν και οι χαρακτήρες στηρίζονται στο αρχετυπικό μοντέλο για να κοινωνήσουν πιο εύκολα το νόημα της διαφορετικότητας και του αλληλοσεβασμού στους μικρούς θεατές, η ταινία προσφέρεται και στο ενήλικο κοινό που είναι διατεθειμένο να διεισδύσει περαιτέρω στα άδυτα των μηνυμάτων.

«ΤΙ ΕΓΡΑΨΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ;»

«Είναι λαμπρά εφευρετική, εξόχως αστεία, ένα υπέροχο θέαμα ακόμη και με την υπέρμετρη λεπτομέρεια που εμφανίζεται στην οθόνη»

RogerEbert.com

«Η ταινία είναι μια πολιτική παραβολή»

Time

«ΚΑΙ ΤΟ ΕΠΙΜΥΘΙΟ;»

«Δεν καθορίζουν οι άλλοι το ποιος είσαι παρά μόνο εσύ».

 

 

Προηγούμενο άρθροΕπετειακή εκδήλωση για την 28η Οκτωβρίου
Επόμενο άρθροΗ ΑΤΖΕΝΤΑ ΤΗΣ ΝΕΝΑΣ / Πού θα πάμε, τί θα δούμε, τί θα ακούσουμε (23-29/10)
Εδώ Σωτήρης Χαβαλές, σπουδαστής στο τμήμα Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας στο Αριστοτέλειο, από τα Σέρρας. Γέννημα θρέμμα χωριού και αδηφάγων στερεοτύπων, προσπάθησα αρκετά να ξεφύγω από τα γαμψά νύχια της κλειστής κοινωνίας του χωριού ώσπου τελικά βρέθηκα στην κοιλιά του τέρατος που λέγεται πόλη. Πασχίζοντας να διατηρήσω όσα περισσότερα κομμάτια του εαυτού μου μπορούσα μέσα στην ασφυκτικά κομφορμιστική κοινωνία που αντίκρισα, θυμίζω πυκνά συχνά στον εαυτό μου (μερικές φορές παραμιλώντας, άλλες απαγγέλλοντας στον καθρέφτη) τα πράγματα που μου αρέσουν. Η λίστα ξεκινά καθυστερημένα αλλά πάντοτε με το ίδιο πράγμα στην κορυφή: ταξίδια. Και δεν μιλώ για ταξίδια που βλέπει το μάτι παρά μονό η ψυχή, εκείνα τα νοερά που δεν συγκρίνονται ούτε με όλη την σοκολάτα του κόσμου. Βιβλία, μουσικές, θέατρα αλλά κυρίως σινεμά! Πάντα με την ίδια ιεροτελεστία, σαν να είναι εξομολόγηση, στην μεγάλη αίθουσα με τα φώτα κλειστά και το μυαλό ορθάνοιχτο, μην ξεφύγει καμιά εικόνα, μην ξεμείνει από αισθήσεις. Και για το τέλος, ο αντικατοπτρισμός μου στη μεγάλη οθόνη…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.