CINEΚΡΙΤΙΚΗ / «Έξοδος» από τον καλλιτεχνικό κινηματογράφο

0
1596

exodosΓράφει ο Σώτος Χαβαλές

Ο Ρίντλεϊ Σκοτ, σκηνοθέτης του οσκαρικού «Μονομάχου», προσπαθεί ακούραστα να μας πείσει εδώ και μια δεκαετία πως άξιζε εκείνο το αναθεματισμένο όσκαρ σκηνοθεσίας. Αυτή τη φορά, το πείσμα του μας έδωσε την «Έξοδο», μία ταινία για την χιλιοειπωμένη ιστορία του Μωυσή που όμως υπόσχονταν κάτι διαφορετικό. Ωστόσο, το επικών διαστάσεων φιλμ βυθίστηκε στον πάτο των μεγάλων προσδοκιών καθώς υστερούσε οποιασδήποτε καλλιτεχνικής υπόστασης με τους μονοδιάστατους χαρακτήρες, τα κουραστικώς επιδεικτικά οπτικά και ηχητικά εφέ, την τεράστια διάρκεια των 150 λεπτών και την απουσία έστω και μίας πινελιάς από τον υπέροχο – κατά τα άλλα – κινηματογράφο του Σκοτ.

    Στο πρώτο μέρος το έργο επιχειρεί να διεισδύσει στον χαρακτήρα του Μωυσή και να μας συστήσει νέες πτυχές του χαρακτήρα του, κάτι που δεν καταφέρνει παρά τη εξαίσια ερμηνεία του Κρίστιαν Μπέιλ που υποδύθηκε τον αγγελιοφόρο των δέκα εντολών. Αρκετά ερειστικές ήταν και οι ποικίλες λεπτομέρειες του φιλμ όπως η ιδιαιτέρως ανοιχτόχρωμη επιδερμίδα των Αιγυπτίων αλλά και η αγγλικανή προφορά τους ενώ την ίδια στιγμή οι ερμηνείες εξαίρετων ηθοποιών (Joel Edgerton, Ben Kingsley) επισκιάστηκαν από τα βαριά κοστούμια, τους υπεράριθμους κομπάρσους και τα μεγαλεπήβολα σκηνικά.

   Βέβαια, υπήρχαν και διάφορες νύξεις που υπαινίσσονταν μία πιθανή θετική εξέλιξη της ροής του φιλμ και των μηνυμάτων, που ωστόσο δεν αποτυπώθηκαν επαρκώς στο σύνολο της ταινίας. Για παράδειγμα, το γεγονός ότι ο Θεός παρουσιάστηκε ως μικρό παιδί έδειχνε την προθυμία του σκηνοθέτη να ασκήσει κριτική στα κείμενα της Παλαιάς Διαθήκης όπου εμφανίζονταν εκδικητικός, πεισματάρης, σκληρός, όλα αυτά που αντιτάχθηκαν αργότερα στο πρότυπο ενός πιο διαλλακτικού Θεού, αυτού της Καινής Διαθήκης. Ακόμη, διαφάνηκε μία υπόνοια πως ο ίδιος ο Μωυσής ήταν διανοητικά ανισσόροπος και δεν είχε πλήρη εμπιστοσύνη στις πράξεις και τις προθέσεις του Ενός, υπόνοια που θεμελιώθηκε ακόμη πιο σταθερά από τις, έστω και ακραίες, απόπειρες επιστημονικής εξήγησης των επτά πληγών που ταλαιπώρησαν του Αιγυπτίους.

   Ίσως να φταίει η κινηματογραφική χρονιά που φάνηκε να μην ευνοεί τις ταινίες που καταπιάστηκαν με θρησκευτικά θέματα όπως ο σκανδαλώδης «Νώε» του Αρανόφσκι που επίσης δεν ανταποκρίθηκε στις απαιτήσεις των κριτικών και του κοινού. Βέβαια, η «Έξοδος» έχει σκαρφαλώσει στο παγκόσμιο Box Office με άνοιγμα εβδομάδας που έφτανε τα 25 εκατομμύρια δολάρια. Ας ελπίσουμε πως θα πετύχει να μείνει έστω στη μνήμη των νεότερων θρησκευόμενων αμνών κατά τις γιορτινές περιόδους όπως συνέβη με την προκάτοχο ταινία «Δέκα Εντολές» του 1956.

ΔΕΙΤΕ ΤΟ TRAILER ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ

[youtuber youtube=’http://www.youtube.com/watch?v=mZPMU9riKl4′]

Προηγούμενο άρθροΔιανυκτέρευση στο Μουσείο – Sleepover 2014
Επόμενο άρθροΑφιέρωμα στο συγγραφικό και ποιητικό έργο της Κούλας Αδαλόγλου
Εδώ Σωτήρης Χαβαλές, σπουδαστής στο τμήμα Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας στο Αριστοτέλειο, από τα Σέρρας. Γέννημα θρέμμα χωριού και αδηφάγων στερεοτύπων, προσπάθησα αρκετά να ξεφύγω από τα γαμψά νύχια της κλειστής κοινωνίας του χωριού ώσπου τελικά βρέθηκα στην κοιλιά του τέρατος που λέγεται πόλη. Πασχίζοντας να διατηρήσω όσα περισσότερα κομμάτια του εαυτού μου μπορούσα μέσα στην ασφυκτικά κομφορμιστική κοινωνία που αντίκρισα, θυμίζω πυκνά συχνά στον εαυτό μου (μερικές φορές παραμιλώντας, άλλες απαγγέλλοντας στον καθρέφτη) τα πράγματα που μου αρέσουν. Η λίστα ξεκινά καθυστερημένα αλλά πάντοτε με το ίδιο πράγμα στην κορυφή: ταξίδια. Και δεν μιλώ για ταξίδια που βλέπει το μάτι παρά μονό η ψυχή, εκείνα τα νοερά που δεν συγκρίνονται ούτε με όλη την σοκολάτα του κόσμου. Βιβλία, μουσικές, θέατρα αλλά κυρίως σινεμά! Πάντα με την ίδια ιεροτελεστία, σαν να είναι εξομολόγηση, στην μεγάλη αίθουσα με τα φώτα κλειστά και το μυαλό ορθάνοιχτο, μην ξεφύγει καμιά εικόνα, μην ξεμείνει από αισθήσεις. Και για το τέλος, ο αντικατοπτρισμός μου στη μεγάλη οθόνη…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.