ΠΕΡΑΣΑΝ ΤΑ ΔΗΜΗΤΡΙΑ, ΕΜΕΙΝΑΝ ΤΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ

0
750
ΤΙ ΕΙΠΩΘΗΚΕ ΓΙΑ ΤΑ «ΔΗΜΗΤΡΙΑ» ΚΑΤΑ ΤΗ ΘΥΕΛΛΩΔΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ 21ΗΣ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής, η επικοινωνιακή ταυτότητα, η ταύτιση του θεσμού με πρόσωπα, τα χαμηλά έσοδα και οι λίγοι θεατές στο επίκεντρο της κριτικής

Του Γιάννη Κεσσόπουλου

Αντιμέτωπη με τη σφοδρή κριτική αντιπολίτευσης αλλά και μελών της «Πρωτοβουλίας» βρέθηκε η Αντιδήμαρχος Πολιτισμού Έλλη Χρυσίδου κατά τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης στη συζήτηση του προγράμματος των 52ων Δημητρίων, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 450.000 ευρώ.

Η ένταση είχε ξεκινήσει από τη συνεδρίαση της 24ης Ιουλίου λόγω του πρωτοφανούς γεγονότος της μη ψήφισης του κορυφαίου πολυθεματικού θεσμού της πόλης, αποτέλεσμα της αδικαιολόγητης απουσίας από την αίθουσα 16 (από τους 29) δημοτικών συμβούλων της αντιπολίτευσης! Επίσης τροφοδοτήθηκε το μεσημέρι της περασμένης Δευτέρας όταν η Αντιδήμαρχος εξέδωσε ανακοίνωση την οποία συνυπογράφουν 36 πρόσωπα του πολιτιστικού χώρου της Θεσσαλονίκης τα οποία, όπως τουλάχιστον αναφέρεται, «κινητοποιήθηκαν, δηλώνοντας την υποστήριξή τους τόσο προς τον θεσμό όσο και προς το πρόγραμμα» (το αμφισβήτησε ανοιχτά ο επικεφαλής των «Εντάξει» Στ. Καλαφάτης).

Στη συνεδρίαση της περασμένης Δευτέρας, όπου ήταν παρόντα τα μέλη της τετραμελούς καλλιτεχνικής επιτροπής, πρώτη πήρε το λόγο η αντιδήμαρχος Ε. Χρυσίδου που τόνισε ότι από το 2011 ο θεσμός κινήθηκε με μειωμένο κατά 2/3 το προϋπολογισμό, με καλλιτεχνικούς συμβούλους που διαθέτουν γνώση και εμπειρία και καλλιτεχνικό συντονιστή έναν εξ αυτών. «Αυτή η λύση προέκυψε επειδή λόγω του κανονισμού του Δήμου δεν υπάρχει η δυνατότητα πρόσληψης καλλιτεχνικού διευθυντή». Αιτιολόγησε τις απευθείας αναθέσεις (σχεδιασμός ταυτότητας επικοινωνίας, φωτογράφιση, ιστοσελίδα για ανεβάσματα, διανομή αφισών, επιμελητής ύλης, χορδίσματα, δημιουργία ταινιών, αναμνηστικά και… 600 σακιά άμμο) αναφέροντας ότι ανέρχονται στο ποσό των 40.000 ευρώ, δηλαδή μόλις το 8,8% του προϋπολογισμού.

«Μέχρι τώρα υπήρχαν πολλές ευκαιρίες να εκφραστεί η διαφορετική άποψη και η όποια κριτική και αντίθεση» αλλά αυτό δεν συνέβη, είπε, ενώ υποστήριξε ότι η αρνητική ή λευκή ψήφος στο προηγούμενο συμβούλιο έχει δύο ερμηνείες: «ή δεν γνωρίζετε ότι ένα διεθνές φεστιβάλ έχει πολλή δουλειά άρα η όποια καθυστέρηση είναι επικίνδυνη για την πραγματοποίηση του ή το γνωρίζετε και δε σας ενδιαφέρει αν θα πραγματοποιηθεί». Ζήτησε δε ονομαστική ψηφοφορία ώστε «καθένας να αναλάβει τις ευθύνες του απέναντι στον κόσμο της τέχνης».

Ο Στ. Καλαφάτης τόνισε ότι «αυτοί που είναι απέναντι στο θεσμό και τον απαξιώνουν με τη συμπεριφορά τους είναι η διοίκηση Μπουτάρη», δηλαδή με την απουσία συμβούλων στην προηγούμενη συνεδρίαση, με την αμφισβήτηση του ονόματος των Δημητρίων (θυμήθηκε το περσινό «Αστυβάλ» και την απουσία του χρονολογικού προσδιορισμού), αλλά και στην αρνητική ψήφο στα Δημήτρια από την Πρωτοβουλία, όταν ήταν αντιπολίτευση το 2010. Απαντώντας στη σύγκριση με το παρελθόν, είπε ότι «φυσικά το φεστιβάλ κόστιζε γύρω στο 1,5 εκατ. Διαρκούσε όμως 3 φορές παραπάνω, είχε και τριπλάσιες εκδηλώσεις».

Παίρνοντας το λόγο ο Δήμαρχος Γ. Μπουτάρης εξέφρασε την άποψη ότι «σήμερα τα Δημήτρια πειραματίζονται, δεν έχουμε καταλήξει ακόμη» και ότι «πρέπει να είναι μια εκδήλωση που θα φέρνει κόσμο στη Θεσσαλονίκη».

«Ποιος έφερε τον Φαμπρ στην Ελλάδα; Τον έφερε η κ. Χρυσίδου. Ξέρετε καταρχήν ποιος είναι ο Φαμπρ; Ποιος έφερε τη Γιόκο Όνο; Δεν ήρθε αλλά πώς να ‘ρθει είναι 85 χρονών δεν μπορεί να περπατήσει. Ποιος όμως έστειλε το βίντεο της;» είπε για να προκαλέσει τις αντιδράσεις μελών του δημοτικού συμβουλίου.

Ο πρώην πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Π. Αβραμόπουλος, μίλησε για «οίηση, αλαζονεία και παραπλανητικές υπερβολές». Θυμήθηκε την επιτροπή που είχε κάνει η Πρωτοβουλία το 2010 υπό τον Σπ. Πέγκα και τις θέσεις που μπήκαν στο πρόγραμμα για διαφάνεια και καλλιτεχνικό διευθυντή. «500.000 ευρώ σήμερα είναι ένα σεβαστό ποσό, πρέπει να δούμε πως κατανέμεται, με ποιο τρόπο και ποια διαδικασία». Πρότεινε δε να αναληφθούν τα Δημήτρια από την ΚΕΔΗΘ.

Ο πρώην αντιδήμαρχος Κ. Ζέρβας παρέθεσε εντυπωσιακά στοιχεία από τους απολογισμούς των Δημητρίων. Οι θεατές το 2013 ήταν 38.000, το 2014 ήταν 36.000, το 2015 ανήλθαν σε 25.000 και το 2016 σε 27.800. Συμπλήρωσε επίσης ότι «είναι αστείο στον απολογισμό των δράσεων να μιλάμε για 9.000 ευρώ έσοδα».

Για τις απευθείας αναθέσεις είπε ότι «μόνο σε 2 διοργανώσεις (50ή και 51η) δόθηκαν πάνω από 100.000 ευρώ κάνοντας λόγο «για μη καθαρά καλλιτεχνικές επιλογές». Σχολίασε δε τη μεσημεριανή ανακοίνωση λέγοντας ότι «οι μισοί και πλέον υπογράφοντες υπέρ των Δημητρίων είχαν κάποια έμμισθη σχέση κατά καιρούς με τα Δημήτρια. Εγώ αν είχα μια τέτοια σχέση έμμισθη δεν θα έδινα τέτοιου είδους στήριξη».

Τέλος, πρότεινε να προσλάβει ο Δήμαρχος έναν σύμβουλο για τα καλλιτεχνικά όπως έκανε για τα συγκοινωνιακά, ή να προκηρύξει διαγωνισμό για ανάληψη από εταιρία καλλιτεχνικού προγραμματισμού όπως κάνει το Ναύπλιο ή να αναλάβει η ΚΕΔΗΘ ή το Κέντρου Πολιτισμού του Δήμου.

Ο πρώην αντιδήμαρχος Ανδρ. Κουράκης είπε «Με ενόχλησε πάρα πολύ το δελτίο Τύπου, μου θυμίζει άλλες εποχές». Αυτά που είπε ο Καλαφάτης είναι αλήθεια, αυτά λέγαμε ως αντιπολίτευση, τόνισε. Πρότεινε η διοίκηση να φέρει πρόταση «πως θα αποκτήσουμε καλλιτεχνικό διευθυντή –έχει παραδείγματα σε όλη την Ελλάδα» αλλά και μέχρι τέλους της χρονιάς να έρθει εισήγηση από τις αρμόδιες αντιδημαρχίες που θα λέει από το 2011 κι εδώ τι ποσά δαπανήθηκαν και τι από αυτά με απευθείας αναθέσεις.

Δευτερολογίες με… νουθεσίες

Παίρνοντας το λόγο η κ. Χρυσίδου σχολίασε: «Έξι χρόνια από όλους τους δημοτικούς συμβούλους της δικής μου παράταξης δεν μπήκε ποτέ θέμα τι Δημήτρια θέλουμε ούτε μπήκε θέμα για καλλιτεχνικό διευθυντή όχι μόνο στο δ.σ. αλλά ούτε στη δημοτική ομάδα» ενώ επέμεινε «ότι όσοι δεν ψήφισαν ήταν ενάντια στο θεσμό». Απαντώντας σε Κουράκη και Ζέρβα είπε ότι «Δεν επιτρέπω οποιαδήποτε μομφή σε κανέναν όταν έχω κατεβάσει τα πλήρη στοιχεία για τον προϋπολογισμό Ας μου πει ο κ. Κουράκης πως μπορώ να πάρω με ενιαίο διαγωνισμό τους 600 σάκους άμμου».

«Με απογοήτευσε η απάντηση της αντιδημάρχου. Επιμένει να ταυτίζεται η ίδια με το θεσμό» είπε ο Αν. Κουράκης. «Επιμένει στις απευθείας αναθέσεις. Να μάθετε τις διαδικασίες κ. αντιδήμαρχε. Κι όσον αφορά στην άμμο να απευθυνθείτε στη διεύθυνση κατασκευών, είναι πολύ απλό» είπε.

«Η αντιδήμαρχος πάει να περάσει ότι όποιος δεν συμφωνεί με τη διοίκηση είναι απέναντι στους θεσμούς. Η επιτομή της αλαζονείας και της φασίζουσας νοοτροπίας» είπε ο Στ. Καλαφάτης.

Σε απόλυτα προσωπικό τόνο απάντησε ο Π. Αβραμόπουλος λέγοντας ότι «Ούτε ο ναρκισσισμός σου ούτε το εγώ σου να ταυτίζεται με το θεσμό, ο οποίος υπήρχε πριν από σένα και θα υπάρχει και μετά από σένα. Τα Δημήτρια πρέπει να συζητιούνται από την επόμενη μέρα της λήξης τους».

Προηγούμενο άρθροΗ ΑΘΛΙΑ ΕΞΙΣΩΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ
Επόμενο άρθροΟ ΑΡΗΣ ΣΕΡΒΕΤΑΛΗΣ ΡΙΧΑΡΔΟΣ Β’ ΕΡΧΕΤΑΙ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σπούδασα νομικά στο ΑΠΘ, θέλοντας να γίνω δημοσιογράφος. Παράλληλα, φωτογραφία από μεράκι. Κλικ με ριπές. Γιατί η ματιά έχει μεγαλύτερη αξία από οποιοδήποτε μηχάνημα. Πρώτη στάση 1996, στα Σπορ του Βορρά του Μπούζα και στον Ελληνικό Βορρά του Μέρτζου. Δεύτερη στάση στον free press «εξώστη» του αξέχαστου Τάσου Μιχαηλίδη. Τρίτη στάση, Μάρτιο 1998, στην ιστορική εφημερίδα «Μακεδονία» και στα πολιτιστικά με αρχισυντάκτη τον άλλον αξέχαστο Χρήστο Αρνομάλλη (πολιτιστικός ρεπόρτερ, προϊστάμενος πολιτιστικού, συντάκτης ύλης πολιτικού, αρθρογράφος). Και διευθυντή τον αείμνηστο Λάζαρο Χατζηνάκο. Τέλειωσα με τη «Μακεδονία» το 2006 ως διευθυντής σύνταξης της κυριακάτικης έκδοσης, όταν ακόμη η εφημερίδα πουλούσε 17.000 φύλλα. Μετά ήρθε το «Κεντρί» όπου συνεργάστηκα ως πολιτιστικός συντάκτης κι έπειτα η free press «Karfitsa» στην οποία εργάστηκα ως διευθυντής από τον Φεβρουάριο του 2010 ως τον Μάιο του 2011. Από το Μάιο 2016 ως τον Μάρτιο 2018 αρθρογράφος στη thessnews. Παράλληλα, όλα αυτά τα χρόνια, γραφείο Τύπου σε δύσκολες μάχες (Νομαρχία Θεσσαλονίκης, Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, Δήμος Δέλτα) και λογογράφος λόγων κρίσιμων. Σταθερά, από την πρώτη του μέρα, στο thinkfree.gr, καταφύγιο λέξεων και σκέψεων. Καταφύγιο δημιουργικότητας στην εποχή που ο χώρος των ΜΜΕ έχει διαλυθεί και τα πάντα αμφισβητούνται. Καταφύγιο αξιοπιστίας και αλήθειας στην εποχή των fake news και του κιτρινισμού. https://www.facebook.com/gkessopoulos

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.