Δ. Μυλωνάς: «Γιατί μια ολόκληρη κοινωνία έχει ανάγκη να επιστρατεύσει τη δύναμη του ψεύδους;”

0
8679

Συνέντευξη στο Μίλτο Κασσανδρή

Υπογράφει την παράσταση «Ράφτης Κυριών» από το «Από Μηχανής Θέατρο» που σημειώνει πολύ μεγάλη επιτυχία στο θέατρο Αυλαία και για το λόγο αυτό πήρε παράταση έως τις 26 Απριλίου. Στον ρόλο του Μουλινό, ο Αλέξανδρος Μπουρδούμης. Στο έργο “Ράφτης κυριών” η φάρσα βρίσκει την πιο απολαυστική εκδοχή της. Γραμμένο στα τέλη του 19ου αιώνα αποτελεί την πρώτη μεγάλη επιτυχία του συγγραφέα και συνεχίζει από τότε τη λαμπρή του διαδρομή φτάνοντας μέχρι και σήμερα να καυτηριάζει με τόλμη και απίστευτο χιούμορ, συμπεριφορές και καταστάσεις που επιστρέφουν ξανά και ξανά.

Γιατί επιλέξατε φέτος να σκηνοθετήσετε την κωμωδία «Ράφτης Κυριών» που παρουσιάζεται με πολύ μεγάλη επιτυχία στο θέατρο Αυλαία;
Αγαπώ την κωμωδία. Αγαπώ να μεταφράζω, να παίζω, να σκηνοθετώ κωμωδία. Κι ακόμα κι αν τα προηγούμενα έργα με τα οποία έχω καταπιαστεί δεν ήταν καθαρόαιμες κωμωδίες, πάντα αναζητούσα εκείνη τη ρωγμή, την τόσο ανθρώπινη, όπου το αστείο, έως και το γελοίο, έρχεται στην επιφάνεια για να τονίσει ακόμα περισσότερο το τραγικό. Ο «Ράφτης κυριών» του Ζωρζ Φεντώ είναι μια σπουδαία κωμωδία, μια σπουδαία φάρσα, πίσω όμως από την «αθώα» όψη της, κρύβει ένα αυστηρό πρόσωπο: οι όροι που θέτει, είναι αδιαπραγμάτευτοι, σκληροί, ή τους ακολουθείς απνευστί ή καλύτερα να εγκαταλείψεις. Ο αδυσώπητος ρυθμός, η κοφτερή ατάκα που εντέχνως βρίσκεται στη θέση της για να δώσει ώθηση στην ιστορία, η σκηνική επινοητικότητα «επιβάλουν» να υποταχθείς-κοινό και δημιουργός- σε μια δίνη αποκαλυπτική, πάνω απ’ όλα όμως ξεκαρδιστική.

Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να επικοινωνήσετε με τους θεατές;
Ο Φεντώ κάνει χρήση της γερής φόρμας, του γρήγορου ρυθμού, της φαινομενικά «ανάλαφρης» πλοκής του vaudeville προκειμένου να διεισδύσει ανενόχλητος στα κακώς κείμενα της εποχής του και να στήσει με μαεστρία έναν αποκαλυπτικό καθρέφτη των ηθών της αστικής κοινωνίας του 19ου αιώνα ο οποίος αντικατοπτρίζει το είδωλό της. Κι αν σήμερα τα ερωτικά κι εν γένει τα ήθη είναι πιο «διαπραγματεύσιμα», ποιος θα μπορούσε να αρνηθεί εκείνη του τη στιγμή όπου με την ίδια επινοητικότητα κι ορμή, θα επιστρατεύσει το ψέμα απέναντι σε περισσότερο ή λιγότερο σοβαρές καταστάσεις προκειμένου να βρει μια κάποια, έστω και ψευδή λύση;

Στο έργο βλέπουμε να θίγεται έντονα το θέμα της απιστίας. Τη συγχωρείτε εύκολα;
Το θέμα δεν είναι τι κάνω εγώ στην προσωπική μου ζωή αλλά γιατί μια ολόκληρη κοινωνία έχει ανάγκη να επιστρατεύσει τη δύναμη του ψεύδους, απαραίτητο «εργαλείο» της απιστίας. Τι κρύβεται πίσω απ’ αυτήν την διαδικασία; Πόσο είμαστε πραγματικά ανοιχτοί στο να ακούσουμε ή/και να αντιμετωπίσουμε μια αλήθεια ακόμα κι αν είναι σκληρή; Μια αλήθεια που τελικά αποκρύβεται όχι μόνο από τον άλλο αλλά και από τον ίδιο μας τον εαυτό. Ίσως και η απιστία είναι μια μορφή επικοινωνίας και συνύπαρξης, δυστυχώς όμως όχι με όρους «συν-αποφασισμένους» απ’ όλες τις πλευρές.

Είστε η «ψυχή» του «Από Μηχανής Θέατρο» το οποίο έχει μπει δυναμικά στο θεατρικό χάρτη.
Το «Από Μηχανής Θέατρο» μετράει λιγότερο από ένα χρόνο πορείας υπό δικής μου και της συνεργάτιδάς μου Άννας Ελεφάντη, καλλιτεχνικής διεύθυνσης και ήδη η παρουσία του είναι αισθητή. Με εναλλασσόμενο ρεπερτόριο, παραγωγές δικές μας αλλά και φιλοξενούμενες, έκανε πάνω από 20 φορές πρεμιέρα στις δύο του σκηνές και ακόμα η σεζόν δεν έχει φτάσει στο τέλος της. Το θέμα όμως δεν είναι αριθμητικό. Επιθυμία μας ήταν το Από Μηχανής Θέατρο να γίνει ένα «στέκι», ένα σημείο συνάντησης κοινού και δημιουργών. Και το καταφέραμε. Περισσότερο από 40.000 θεατές επισκέφθηκαν το θέατρο ενώ στο πρόγραμμα μας έχουμε τη χαρά και την τιμή να περιλαμβάνεται το έργο σημαντικών δημιουργών. Και για το κλείσιμο αυτής της συναρπαστικής χρονιάς, το Από Μηχανής Θέατρο διοργανώνει καθ’ όλη τη διάρκεια του Ιούνη το «Από Μηχανής Θεός/Deus Ex Machina Festival 2018”. Το Από Μηχανής Θέατρο προσκαλεί τους και τις δημιουργούς, με τόλμη και φαντασία και χωρίς κανέναν περιορισμό για το είδος ή την έκταση του κειμένου, να αποτυπώσουν σκηνικά τη δική τους αντίληψη πάνω στην έννοια του από μηχανής Θεού. Για τις ανάγκες των παραγωγών που θα λάβουν μέρος, το Από Μηχανής Θέατρο παρέχει τις δύο σκηνές του με πλήρη τεχνική υποστήριξη εντελώς δωρεάν. Επιπλέον στέκεται αρωγός της επικοινωνίας των συμμετοχών μέσω των social media, της ιστοσελίδας του θεάτρου, δελτίων τύπου κλπ.


Η πρώτη του παρουσία πάντως στη Θεσσαλονίκη στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία καθώς ο «Ράφτης Κυριών» παρουσιάζει πολύ μεγάλη επιτυχία και πήρε παράταση, έως 26/4.
Αυτό είναι αλήθεια. Μας συγκίνησε πολύ η αγάπη του κόσμου στη Θεσσαλονίκη όπου θα επιστρέψουμε πολύ σύντομα και με άλλες παραγωγές μας.

Το τελευταίο διάστημα διαπιστώνω ότι η σκηνοθεσία σας κερδίζει από την υποκριτική.
Μετά από μια αρκετά μεγάλη πορεία ως ηθοποιός, πράγματι τα τελευταία χρόνια με έχει απορροφήσει η σκηνοθεσία. Η μετάβαση όμως αυτή ήταν ομαλή καθώς και στην εκπαίδευσή μου ως ηθοποιός, οι δάσκαλοι μου και ιδίως ο Στάθης Λιβαθινός, μας παρότρυναν να λειτουργούμε και ως σκηνοθέτες, να προσπαθούμε δηλαδή να προσεγγίζουμε την ύπαρξη μας πάνω στη σκηνή ολιστικά και όχι μόνο με την «αγωνία» για την προσωπική μας ερμηνεία. Τα εργαλεία λοιπόν τα είχα στα χέρια μου απλώς κάποια στιγμή βρέθηκαν οι κατάλληλες συνθήκες για να τα χρησιμοποιήσω.

Ποια η θεατρική σας σχέση με τη Θεσσαλονίκη;
Στη Θεσσαλονίκη έχω έρθει πολλές φορές να παίξω ως ηθοποιός ενώ είναι η δεύτερη φορά που βρίσκομαι με δική μου σκηνοθεσία, η πρώτη ήταν με το έργο Γράμματα αγάπης στον Στάλιν που παίχτηκε στο Black Box και πρωταγωνιστούσε ο Ηλίας Μελέτης. Η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη που αγαπώ πολύ, χαίρομαι όταν την επισκέπτομαι και ξέρω ότι το κοινό της είναι γενναιόδωρο, αν αρέσει κάτι, στο δείχνει απλόχερα. Μακάρι αυτός ο δεσμός που άρχισε να γίνει ακόμα πιο ισχυρός και να μου επιτρέπει να επισκέπτομαι την πόλη επαγγελματικά όσο πιο συχνά γίνεται.

Συντελεστές:

Σκηνοθεσία-μετάφραση: Δημήτρης Μυλωνάς

Σκηνικά: Αμαλία Αντώνη

Κοστούμια: MILTOS

Φωτισμοί: Γιώργος Αγιαννίτης

Μουσική: Π. Κ.

Επιμέλεια κίνησης: Ειρήνη Κυρμιζάκη

Βοηθός σκηνοθέτη: Βίκη Παναγιωτοπούλου

 

Παίζουν:

Αλέξανδρος Μπουρδούμης: Μουλινό

Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου: κυρία Αιγκρεβίλ

Ελένη Βαΐτσου: Ρόζα

Άννα Ελεφάντη: Σουζάν

Ευθύμης Μπαλαγιάννης: Ετιέν

Δημοσθένης Φίλιππας: Μπασσινέ

Ελεάνα Στραβοδήμου: Υβόν

Λήδα Καπνά: Πομπινέτ

Γιάννης Σαμψαλάκης: Ωμπέν

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here