ΕΣΗΕΜΘ: Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ

0
868

esiemth

Η φωτογραφία ως ψηφίδα της ιστορικής μνήμης και η διαδικασία με την οποία μπορεί αυτή να αξιοποιείται για να ανασυνθέτει διαδοχικές ιστορικές φάσεις της Θεσσαλονίκης ήταν στον πυρήνα της συζήτησης στρογγυλής τραπέζης που έγινε χτες, Τετάρτη 30 Μαρτίου 2016, στο Μορφωτικό Ίδρυμα της Ένωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Μακεδονίας-Θράκης.

Η συζήτηση με θέμα «Η μνήμη της πόλης: Αρχεία και συλλογές φωτογραφιών ως υλικό έρευνας για τη Θεσσαλονίκη» ήταν ενταγμένη στο πλαίσιο της έκθεσης  «Ιστορίες του δρόμου – Θεσσαλονίκη 1916: Στα βήματα του Πιγκασού», που φιλοξενείται στο Μορφωτικό Ίδρυμα της ΕΣΗΕΜ-Θ έως τις 20/4.

Βασικά σημεία στα οποία συνέκλιναν οι προσεγγίσεις των τεσσάρων συμμετεχόντων, του διευθυντή του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης Ηρακλή Παπαϊωάννου, του προϊσταμένου του Κέντρου Ιστορίας Θεσσαλονίκης Αντώνη Σατραζάνη, του δημοσιογράφου Χρίστου Ζαφείρη και του μέλους της Ομάδας «Παλιές Φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης» Σπύρου Αλευρόπουλου, ήταν, μεταξύ άλλων:

Η τάση να υποτιμάται η αξία της φωτογραφίας ως τεκμηρίου, με αποτέλεσμα να χάνεται πολύτιμο υλικό (η απώλεια αρχείων ιστορικών εφημερίδων αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα) φαίνεται να περιορίζεται.

Υπάρχει ανάγκη να αποσυνδεθεί το σχήμα ιδιοκτησίας των φωτογραφιών από τη διαδικασία της τεκμηρίωσής τους, ώστε να μη μένει αναξιοποίητο υλικό: Πρέπει να αναπτυχθεί κουλτούρα εμπιστοσύνης των ιδιωτών έναντι φορέων και οργανισμών που έχουν τη δυνατότητα να διαχειριστούν φωτογραφικές συλλογές και αρχεία χωρίς να διεκδικούν την ιδιοκτησία τους. Αντιστοίχως, πρέπει να αποσυνδεθεί η διαδικασία παραχώρησης φωτογραφιών από την διαθεσιμότητα περιγραφής των περιεχομένων σε αρχεία.

Η πρόκριση της συλλογικής εργασίας είναι προϋπόθεση για τη διαχείριση και την ανάδειξη του διαθέσιμου φωτογραφικού υλικού. Σχήματα που αναπτύχθηκαν στο διαδικτυακό περιβάλλον δίνουν χρήσιμα παραδείγματα.

Η εμφανής διασύνδεση όλων των διαθέσιμων σχημάτων, ιδιωτικών και δημοσίων, που διαθέτουν αρχειακό φωτογραφικό υλικό, είναι αναγκαίο πρώτο βήμα για την περαιτέρω ανάπτυξη ευέλικτων συνεργασιών. Αυτό επαληθεύτηκε άλλωστε και από τον εκτεταμένο διάλογο που έγινε με το κοινό, στο οποίο ήταν και εκπρόσωποι αρκετών φωτογραφικών συλλογών και αρχείων.

Προηγούμενο άρθροκερδιστε 5 διπλες προσκλησεις για το κουκλοσπιτο στο θεατρο αυλαια
Επόμενο άρθροΤΟ ΝΟΗΣΙΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΒΡΑΒΕΙΟ «LUIGI MICHELETTI»
Τι είναι το thinkfree; Καλή ερώτηση. Μια παρέα, έτσι ξεκίνησε κι έτσι συνεχίζει, που θέλει να ποστάρει χωρίς περιορισμούς ό,τι την ευχαριστεί. Ό,τι γράφει ή ό,τι διαβάζει. Στο thinkfree δίνουμε το λόγο στους ανθρώπους του πολιτισμού μέσα από τη δραστηριότητά τους, αναδεικνύουμε νέα πρόσωπα με κοινό χαρακτηριστικό τη θετική σκέψη (think positive) και τη δημιουργικότητα σε κάθε τομέα και χώρο (πολιτιστικό, επιχειρηματικό, επιστημονικό κ.ά.), φιλοξενούμε ελεύθερα (write free) τεκμηριωμένες απόψεις για θέματα πολιτικής πολιτισμού, πολιτικής και κοινωνίας, οικολογίας και αστικού περιβάλλοντος, αρχιτεκτονικής και υγιεινής ζωής. Το thinkfree είναι κι ένα διπλό πείραμα: σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων που το στηρίζουν, αλλά και δημιουργίας ενός no budget ηλεκτρονικού περιοδικού (e-magazine). Γι' αυτό δεν είναι τυχαίο ότι μακροημερεύουμε χωρίς δυσκολία! Με σεβασμό και εκτίμηση, με αγάπη γι' αυτό που κάνουμε.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.