Γιάννης Μπεχράκης: η «φυγή» ενός σπουδαίου

0
4157

Η είδηση του θανάτου του φωτοειδησεογράφου Γιάννη Μπεχράκη, ενός από τους κορυφαίους στον κόσμο, ήταν ένα πολύ δυσάρεστο ξεκίνημα αυτής της Κυριακής, ιδίως για όσους δεν γνωρίζαμε για τη μάχη ζωής που έδινε τον τελευταίο καιρό ενάντια στον καρκίνο.

Ο επικεφαλής του φωτογραφικού τμήματος (chief Photographer) του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters στην Ελλάδα έφυγε νωρίς, στα 58 του μόλις χρόνια, έχοντας βραβευθεί πολλές φορές με κορυφαίο του βραβείο Πούλιτζερ 2016. Ήταν από τους πρώτους Έλληνες φωτορεπόρτερς που έβγαλαν το «ελληνικό» φωτορεπορτάζ εκτός συνόρων. «Μια φωτογραφία μπορεί να αλλάξει τον κόσμο, να τον κάνει πιο δίκαιο» συνήθιζε να λέει.

«Όταν είδα αυτή την εικόνα πέρυσι, στις 10 του Σεπτέμβρη, αυτό τον άντρα να κρατά την κόρη του, μου φάνηκε σαν τον Σούπερμαν. Έχει σκεπαστεί με αυτή τη σακούλα σκουπιδιών που μοιάζει με μπέρτα του Σούπερμαν. Είναι Σύρος. Φιλάει την κόρη του και μου δημιούργησε την αίσθηση του οποιουδήποτε πατέρα που προστατεύει το παιδί του. Περπατώντας στη θύελλα για να φτάσει στο όνειρο. Ήταν μια εκπληκτική μέρα», είπε χαρακτηριστικά για μία από τις φωτογραφίες (σ.σ. βλέπε την πιο πάνω φωτογραφία) που του χάρισαν το βραβείο Πούλιτζερ.

Ο λόγος του Σταύρου Θεοδωράκη, δημοσιογράφου και προέδρου του Ποταμιού, μέσω facebook, ξεχωρίζει από τα λόγια των πολιτικών που σήμερα αποχαιρέτισαν τον Μπεχράκη.

«Τώρα έμαθα ότι ο Γιάννης Μπεχράκης πέθανε. Ένας από τους σημαντικότερους φωτορεπόρτερ του κόσμου πέθανε. 
Και δεν είναι μόνο το Πούλιτζερ. Είναι η αλήθεια της ματιάς του.

Τα πρώτα κλικ τα έκανε στους δρόμους της Αθήνας στα μέσα της δεκαετίας του ’80. Εποχές που αν δεν είχες τη φωτογραφία, δεν είχες το ρεπορτάζ. Ξενύχτια πάνω από το σκάνερ που αναμετέδιδε τις συχνότητες της αστυνομίας. Ε-1 ήταν η έκρηξη. Ε-10 ήταν το πτώμα. Α-100 ο Αττικάρχης. Αποκωδικοποιούσαμε και τρέχαμε. 
Ο Μπεχράκης γρήγορα ξεχώρισε και έφυγε για πολέμους. Γυρνούσε όμως στο ρεπορτάζ και μας έλεγε ιστορίες. Μιλώ για τη δεκαετία του ’90. 
Και μετά, όποτε χρειαζόμασταν καμία φωτογραφία στους «Πρωταγωνιστές» μεσολαβούσε στο Reuters και την παίρναμε.

Τον ξαναείδα στη Μυτιλήνη, τότε στα μεγάλα προσφυγικά κύματα. Ζωσμένος με τις μηχανές του. Τις έπιανα στα χέρια μου με δέος. Χαμογελούσε. Ήταν πάντα λιγομίλητος. Και τώρα πέθανε.

Δεν θα έχουμε καλά ξεμπερδέματα με αυτό το 2019. Πολύ αγριεμένο μπήκε. 
Τον Γιάννη; Στα 58 του; Εκτός ο παράδεισος θέλει και αυτός τον φωτορεπόρτερ του.
Αχ ρε Γιάννη».

Ποιος ήταν ο Γιάννης Μπεχράκης

Γεννήθηκε το 1960 στην Αθήνα. Σπούδασε φωτογραφία στο Athens School of Arts and Technology και στο Πανεπιστήμιο Μίντλσεξ (Middlesex University) στο Λονδίνο. Εργάστηκε ως φωτογράφος στην Αθήνα τη διετία 1985-86. Το 1988 ξεκίνησε να δουλεύει για το Reuters στην Αθήνα. Η πρώτη του δουλειά στο εξωτερικό ήταν η κάλυψη της κρίσης στην Λιβύη τον Ιανουάριο του 1989. Στη διάρκεια της καριέρας του έχει καλύψει πολέμους σε διάφορα μέρη του κόσμου καθώς και μεγάλα πολιτικά και αθλητικά γεγονότα. Για τη δουλειά του βραβεύτηκε στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Προηγούμενο άρθρο21ο ΦΝΘ | Λ. Ψυχογιός: να γιατί οι ταινίες μπορούν ν’ αλλάξουν τον κόσμο…
Επόμενο άρθροΒόλτα στην επιχειρηματική Θεσσαλονίκη
Σπούδασα Νομικά, θέλοντας να γίνω δημοσιογράφος. Παράλληλα, φωτογραφία από μεράκι. Κλικ με ριπές. Γιατί η ματιά έχει μεγαλύτερη αξία από οποιοδήποτε μηχάνημα. Πρώτη στάση 1996, στα Σπορ του Βορρά του Μπούζα και στον Ελληνικό Βορρά του Μέρτζου. Δεύτερη στάση στον free press «εξώστη» του αξέχαστου Τάσου Μιχαηλίδη. Τρίτη στάση, Μάρτιο 1998, στην ιστορική εφημερίδα «Μακεδονία» και στα πολιτιστικά με αρχισυντάκτη τον άλλον αξέχαστο Χρήστο Αρνομάλλη. Και διευθυντή το Λάζαρο Χατζηνάκο. Τέλειωσα με τη «Μακεδονία» το 2006 ως διευθυντής σύνταξης της κυριακάτικης έκδοσης, όταν ακόμη η εφημερίδα πουλούσε 17.000 φύλλα. Μετά ήρθε το «Κεντρί» όπου συνεργάστηκα ως σύμβουλος έκδοσης κι έπειτα η free press «Karfitsa» την οποία διηύθυνα από τον Φεβρουάριο του 2010 ως τον Μάιο του 2011. Από το Μάιο 2016 ως τον Μάρτιο 2018 αρθρογράφος στη thessnews. Παράλληλα, γραφείο Τύπου σε δύσκολες μάχες και λογογράφος λόγων κρίσιμων. Σταθερά, από την πρώτη του μέρα, στο thinkfree.gr, καταφύγιο λέξεων και σκέψεων. Καταφύγιο δημιουργικότητας στην εποχή που ο χώρος των ΜΜΕ έχει διαλυθεί και τα πάντα αμφισβητούνται. Καταφύγιο αξιοπιστίας και αλήθειας στην εποχή των fake news και του κιτρινισμού.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.