Η ΓΥΑΛΙΝΗ ΟΡΟΦΗ, Ο ΓΥΑΛΙΝΟΣ ΓΚΡΕΜΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟ ΖΗΤΗΜΑ

0
368

Όλοι γνωρίζουμε τη “γυάλινη οροφή” (glass ceiling) — τον όρο αυτό που αναφέρεται κυρίως σε γυναίκες και μειονότητες, και χαρακτηρίζει το αόρατο εμπόδιο που αντιμετωπίζουν στην επαγγελματική ανέλιξή τους προς υψηλότερες θέσεις ευθύνης.
Ο γυάλινος γκρεμός είναι το φαινόμενο όπου οι γυναίκες, πολύ πιο συχνά από τους άνδρες, τείνουν να αναλαμβάνουν ηγετικές θέσεις στον επιχειρηματικό και πολιτικό κόσμο σε περιόδους κρίσης ή ύφεσης, όταν η πιθανότητα αποτυχίας είναι υψηλότερη
Γιατί συμβαίνει αυτό;
Όπως επισημαίνει σε άρθρο της η Ροζάνα Μόρτογλου συνιδρύτρια του www.FPower.gr (mpowering Female Leaders of Greece | #FPower) «έρευνες έχουν δείξει πως σε περιπτώσεις κρίσης , οι άνθρωποι τείνουν να επιλέγουν ηγέτες με στερεοτυπικά θηλυκά χαρακτηριστικά. Επομένως όταν ρωτάνε ανθρώπους “Ποια είναι τα είδη των χαρακτηριστικών και ικανοτήτων που θέλετε από έναν ηγέτη όταν τα πράγματα πηγαίνουν άσχημα;”, οι απαντήσεις που λαμβάνουν αποτελούνται κατά κύριο λόγο από στερεότυπα θηλυκών χαρακτηριστικών — όπως καλή επικοινωνία, τακτ, κοινωνικότητα, ευχέρεια με ανθρώπους, ενσυναίσθηση, κτλ. οι γυναίκες δεν έχουν την ίδια ευκολία να πουν όχι σε μια ευκαιρία ανάληψης ευθυνών μιας εταιρείας. Ο τυπικός άνδρας υποψήφιος CEO μπορεί να απορρίψει μια προβληματική εταιρεία γνωρίζοντας ότι πιθανότατα θα έχει μια άλλη ευκαιρία σύντομα, για μια θέση με περισσότερα ενδεχόμενα επιτυχίας.
Κι όμως…
Όταν αναλαμβάνει γυναίκα τη διοίκηση μιας εταιρείας, αυξάνεται κατά 27% η πιθανότητα να την στοχεύσει ενεργά ακτιβιστής μέτοχος. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι μία στις τέσσερις γυναίκες που διοικούν μεγάλες εταιρείες εισηγμένες στο χρηματιστήριο, θα πρέπει να αντιμετωπίσουν έναν ακτιβιστή επενδυτή. Η Irene Rosenfeld στη θητεία της ως CEO της εταιρείας Mondelez έως το 2017, ανέφερε ουσιαστικά ότι σπαταλούσε το 1/4 του χρόνου της καθημερινά για να συζητά τηλεφωνικά ή διαπροσωπικά με δύο ακτιβιστές επενδυτές που είχαν στοχεύσει την εταιρεία.Επίσης, οι ηγέτιδες κρίνονται πολύ περισσότερο και με διαφορετικές συνιστώσες από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και την κοινή γνώμη. Αυτό ειδικά δε θέλει και πολλή προσπάθεια να το συνειδητοποιήσεις. Σκέψου πόσες φορές έχεις κρίνει/σκεφτεί/σχολιάσει τι φοράει μια γυναίκα που λαμβάνει δημόσιο λόγο, είτε στον επιχειρηματικό είτε στον πολιτικό κόσμο, και πόσες έχεις σκεφτεί το ίδιο για άνδρες ίσης θέσης.
Το πρόβλημα του γυάλινου γκρεμού εκτείνεται και πέρα του επιχειρηματικού κλάδου, σε σχολεία που βρίσκονται σε προβληματικές περιοχές, σε πολιτικές αναμετρήσεις όπου είναι δεδομένο ότι δεν μπορεί να κερδίσει τη συγκεκριμένη διαμάχη κάποιος, και στην πολιτική ηγεσία όπου γυναίκες ανέρχονται σε θέσεις ευθύνης εν καιρώ πολιτικής αστάθειας (βλ. Theresa May).
Κι όμως…
• Περισσότερες γυναίκες έχουν πτυχία Bachelor από άνδρες.
• Έρευνες έχουν αποδείξει ότι όταν υπάρχουν περισσότερες γυναίκες σε διοικητικές θέσεις (C-level) στις εταιρείες, εκείνες έχουν καλύτερη οικονομική απόδοση.
• Και, συγκρίνοντας επί ίσοις όροις, οι γυναίκες CEOs έχουν ίση και συχνά καλύτερη απόδοση από άνδρες CEOs.
Γιατί δεν υπάρχει λοιπόν βελτίωση στην αντιμετώπιση των γυναικών ηγέτιδων και πώς μπορεί να αλλάξει αυτό; Όπως υποστηρίζει η Ροζάνα Μόρτογλου : «Απαιτείται μια βαθιά κοινωνική αλλαγή στην αντιμετώπιση και τις προσδοκίες που έχουμε από το κάθε φύλο, καθώς και αλλαγή στις έμφυτες συμπεριφορές μας»
«Το γυναικείο ζήτημα διαχρονικά μέσα στην κοινωνία»*
«Δεν υπάρχει καμία πιθανότητα να αλλάξει και να ευημερήσει η ανθρωπότητα , παρά μόνο όταν βελτιωθεί η θέση των γυναικών. Όταν εμείς οι γυναίκες καταπιεζόμαστε, δεν μπορούμε να εκφράσουμε ελεύθερα τα συναισθήματά μας, τον θυμό, την αγανάκτηση, ακόμη και τη χαρά ή τη λύπη μας, δεν μπορούμε να αναπτύξουμε τα ταλέντα μας, να εκφράσουμε τη δημιουργικότητά μας. Τότε όλοι, άνδρες και γυναίκες βγαίνουμε χαμένοι. Όταν όμως εμείς μπορούμε να εκφραστούμε ελεύθερα, να δημιουργήσουμε, να συμμετέχουμε και να διεκδικήσουμε , τότε όλος ο κόσμος μπορεί να γίνει καλύτερος. Πιστεύω ακράδαντα, ότι εμείς οι γυναίκες μπορούμε να φτιάξουμε έναν αλλιώτικο κόσμο, σοφότερο, καλύτερο, ειρηνικό»

View story at Medium.com
• «ΛΎΧΝΟΣ ΑΕΙΦΩΤΟΣ ΑΓΩΝΑΣ ΑΕΝΑΟΣ» Το γυναικείο ζήτημα διαχρονικά μέσα στην κοινωνία Ηλέκτρα Δημητριάδου εκδόσεις I Write

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.