Η Βασιλική του Αγίου Δημητρίου , ως Νοσοκομείο την περίοδο του Βυζαντίου

0
821

Άγνωστες πτυχές της ιστορίας των Δημητρίων ως μεγάλη γιορτή αφιερωμένη στον προστάτη, πολιούχο Άγιο Δημήτριο από τα Βυζαντινά χρόνια έως σήμερα, φέρνει στο φως η νέα επαυξημένη έκδοση του βιβλίου «Δημήτρια» Η πορεία του Θεσμού στη Θεσσαλονίκη από τον 4ο αιώνα μέχρι σήμερα, του Βαγγέλη Λαδόπουλου.
Μια έρευνα που αναδεικνύει την πορεία του θεσμού των Δημητρίων από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα.
Στο βιβλίο του ο κ Λαδόπουλος αναφέρεται και σε μια πολύ λίγο γνωστή χρήση του ιερού Ναού του Αγίου Δημητρίου, της βασιλικής που λειτούργησε ως τόπος περίθαλψης ασθενών στα τέλη του 6ου μΧ
«Η βασιλική του Αγίου Δημητρίου δεν είναι όμως μόνο τόπος λατρείας, αλλά παρείχε δωρεάν στους κατοίκους της πόλης συστηματική ιατρική και νοσοκομειακή περίθαλψη.
Από τις διηγήσεις των «Θαυμάτων», σύμφωνα με τον Χ Μπακιρτζή (1997) «συνάγονται έμμεσες πληροφορίες για τον τρόπο περίθαλψης των ασθενών στη Θεσσαλονίκη στα τέλη του 5ου αι {..} Οι ασθενείς περιθάλπονταν στα σπίτια τους ή στους ναούς της πόλης {…} Στη βασιλική του Αγίου Δημητρίου περιθάλπονταν ασθενείς διαφόρων κατηγοριών :ο παράλυτος έπαρχος Μαριανός, ο αιμορραγών έπαρχος, κάτοικοι της πόλεως με σοβαρές ασθένειες ως κακοήθεις πυρετούς, βουβωνικά οιδήματα, αιμοπτύσεις, ψυχασθενείς ως ο δαιμονισμένος στρατιώτης, ο ημιπληγικός έπαρχος. Με την είσοδο του ασθενούς , οι υπηρέτες του ναού προσκόμιζαν σε αυτόν στρώμα Οι ασθενείς κατά τη διάρκεια της νοσηλείας των δεν φορούσαν τα καθημερινά τους ενδύματα, αλλά πιθανότατα κάποιο χιτωνίσκο, όπως τα παιδιά και ο γονέας στο ψηφδωτό με τον Άγιο Δημήτριο μπροστά στο κιβώριό του. Τους ασθενείς παρακολουθούσαν ιατροί, οι οποίοι τους επισκέπτονταν την ημέρα παίρνοντας το ιστορικό τους και εφαρμόζοντας τις θεραπευτικές μεθόδους της εποχής εκείνης. Η περίθαλψη των ασθενών περιελάμβανε επίσης τροφοδοσία και ζεστά λουτρά, τούτο σημαίνει ότι ο θάλαμος των ασθενών επικοινωνούσε με χώρο παρασκευής φαγητού και με λουτρώνα. Οι συγγενείς των ασθενών δεν παρέμειναν κοντά τους κατά τη διάρκεια της νύχτας, που σημαίνει ότι η βασική διέθετε βοηθητικό νοσηλευτικό προσωπικό για νυχτερινή βάρδια, πιθανόν σε εθελοντική βάση. Σε καμία περίπτωση δεν αναφέρεται η καταβολή νοσηλίων . Οι ασθενείς διέμεναν όλοι μαζί σε ενιαίο χώρο και κατά τη διάρκεια της νύχτας όλοι μαζί σε ενιαίο χώρο και κατά τη διάρκεια της νύχτας γίνονταν ιάσεις με την επίσκεψη ή όχι του εμφανιζόμενου σε όραμα Αγίου Δημητρίου. Μετά την αποθεραπεία τους οι ασθενείς αποδίδονταν στους οικείους τους»

Η νέα επαυξημένη έκδοση του βιβλίου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις i Write

Πάρτι 54ων Δημητρίων

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.