ΗΡ. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ: «ΑΛΛΑΖΟΥΜΕ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ»

0
1112

2 mouseio fotografias

Το μοναδικό μουσείο Φωτογραφίας της χώρας έχει μόνο… έξι υπαλλήλους και κανένα εξειδικευμένο στη φωτογραφία!!!

Το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (ΜΦΘ) είναι το μοναδικό μουσείο της χώρας αφιερωμένο στην τέχνη της φωτογραφίας. Τελεί υπό την εποπτεία του Υπουργείου Πολιτισμού και επιχορηγείται με 250.000 ευρώ το χρόνο. Ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1998, «παιδί» της πολιτιστικής… υπερδιέγερσης που βίωσε η πόλη στη δεκαετία του ’90. Από το 2001 στεγάζεται στην Αποθήκη Α’ του πρώτου προβλήτα του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης.

Αυτή την περίοδο, φιλοξενεί μια συγκλονιστική έκθεση με τίτλο «Μια άλλη ζωή: Ανθρώπινες ροές / Άγνωστες Οδύσσειες».  Περισσότερες από 160 εικόνες 26 φωτορεπόρτερς που αποτύπωσαν με το ιδιαίτερο βλέμμα τους τη δραματική ανθρώπινη περιπέτεια των Σύριων προσφύγων, η οποία ξεκίνησε στην ταραγμένη γη άλλων χωρών για να μεταφερθεί στην ελληνική επικράτεια. «Θέλαμε να δώσουμε το δικό μας στίγμα για την πάρα πολύ σοβαρή περιπέτεια της προσφυγιάς. Επίσης, θέλαμε να αναδείξουμε την ελληνική φωτοειδησεογραφία στη σύγχρονή της εκδοχή, με ανθρώπους που χρησιμοποιούν το φωτογραφικό μέσο για να απεικονίσουν το γεγονός αλλά εκφράζονται κιόλας μέσα από συμβολισμούς πολύ ισχυρούς» λέει στη thessnews o διευθυντής του Μουσείου Φωτογραφίας Ηρακλής Παπαϊωάννου.

2 papaioannou-1«Παραλάβαμε ακαταστασία»

Ο Η. Παπαϊωάννου ανέλαβε καθήκοντα τον Ιανουάριο 2016 και η θητεία του διαρκεί μέχρι 20.3.2017 οπότε θα ολοκληρωνόταν η θητεία του Β. Ιωακειμίδη τον οποίο αντικατέστησε. «Σημασία δεν έχουν τα πρόσωπα αλλά η συνέχεια των θεσμών», σχολιάζει.

«Προσπαθούμε να αρθρώσουμε ένα καινούριο πρόγραμμα, να συγκροτήσουμε σε λίγο διαφορετική βάση τη λειτουργία του Μουσείου» λέει σχετικά με το νέο προγραμματισμό. «Παραλάβαμε μια οικονομική και διοικητική ακαταστασία που ήθελε από πολλές πλευρές μια τακτοποίηση, παρά το γεγονός ότι το μουσείο είχε πολλές δράσεις και παρουσία ισχυρή εντός και εκτός πόλης» τονίζει. «Το προηγούμενο διάστημα είχε αναμφίβολα στοιχεία θετικά, όπως η εξωστρέφεια. Από την άλλη πλευρά η άποψή μου και ως πολίτης αλλά και από τη σημερινή θέση ευθύνης είναι ότι πρέπει κανείς να κάνει τα πράγματα που είναι σε θέση να αποπληρώσει. Ιδίως στην εποχή μας που η χώρα βρίσκεται σε μία περιδίνηση οικονομικής κρίσης» συμπληρώνει.

Χρηματοδότηση και προσωπικό

Την ώρα που τα ευρωπαϊκά προγράμματα είναι σε αναμονή, το Μουσείο, εκτός από την επιχορήγηση, διασφαλίζει ελάχιστα από χορηγίες, καθώς δεν υπάρχει στέλεχος εντεταλμένο για την εξεύρεση χρημάτων.

Παρά το γεγονός ότι πρόκειται για τον μοναδικό φορέα του είδους στην Ελλάδα, διαθέτει μόλις έξι άτομα προσωπικό διοικητικής υποστήριξης, κανέναν όμως συνεργάτη εξειδικευμένος στη φωτογραφία. Στο ερώτημα αν υπάρχει προοπτική για τέτοιου είδους συνεργασίες, ο κ. Παπαϊωάννου απαντά ότι κάτι τέτοιο «είναι αγώνας και ευχή»…

«Παραλάβαμε μια οικονομική και διοικητική ακαταστασία που ήθελε από πολλές πλευρές μια τακτοποίηση»
ΗΡ. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ

Προσπάθεια ανασύστασης του αρχείου που καταστράφηκε

  • Σχετικά με το τμήμα της συλλογής του Μουσείου που καταστράφηκε από πυρκαγιά (περίπου 2000 έργα), πριν μερικά χρόνια, σύμφωνα με τον κ. Παπαϊωάννου αφενός γίνεται ενημέρωση και συγκέντρωση στοιχείων για το τι συνέβη και αφετέρου γίνεται μια προσπάθεια για την ανασύστασή της.
  • «Αυτή την περίοδο μπορεί αν αποκτήσει αρχεία και έργα μόνο με δωρεά όχι με αγορά»
  • «Το αρχείο του Γ. Κυριακίδη έχει τεράστια αξία ιστορική, κοινωνική, πολιτική, καλλιτεχνική. Θεωρώ ότι είναι λίγο νωρίς ακόμη για να γίνει μια συζήτηση για την αξιοποίησή της καθώς το γεγονός είναι νωπό»
  • «Θυμάμαι πάντα για τον εξαιρετικά μικρό προϋπολογισμό για τον πολιτισμό. Στη σημερινή εποχή νομίζω ότι είναι εξαιρετικά περιορισμένες οι δυνατότητες για να αλλάξει αυτό, γιατί οι προτεραιότητες μέσα στην κοινωνία είναι πάρα πολύ ορατές και εξαιρετικά επείγουσες. Υπό αυτό το πρίσμα πιστεύω ότι υπάρχει μια ορθή αντιμετώπιση πολλών ζητημάτων που αφορούν τον πολιτισμό πάντοτε μέσα από τους περιορισμούς που η εποχή επιβάλλει».

Την Παρασκευή 1 Ιουλίου 2016 στις 20:00 στον εξωτερικό χώρο του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α’, Προβλήτα Α’, Λιμάνι) εγκαινιάζεται ένα εντυπωσιακό πρότζεκτ με τίτλο Urban Layers: “Identity Flows”. 

 

ΓΝΩΜΗ / Το ΜΦΘ προνόμιο για τη Θεσσαλονίκη

Είναι προφανές ότι ένας σημαντικός πολιτιστικός φορέας που τελεί υπό την εποπτεία του ΥΠΠΟ δεν διαθέτει τα στοιχειώδη για να λειτουργήσει. Ένας κεντρικός σχεδιασμός θα όφειλε να επιλύει θέματα προσωπικού και χρηματοδότησης για την έρευνα. Σε μια τοπική στρατηγική ανάπτυξης στη Θεσσαλονίκη, με άξονα τον πολιτισμό και τον τουρισμό, το ΜΦΘ θα έπρεπε να αποτελεί προνόμιο. Για να το επισκέπτονται συντεταγμένα οι τουρίστες που κατεβαίνουν παραδίπλα από τα κρουαζιερόπλοια, όχι σκόρπια και τυχαία. Με εκθέσεις προσαρμοσμένες στο διεθνές ενδιαφέρον, όπως πχ η τρέχουσα για το προσφυγικό. Τόσο απλά…

Γ.Κ.

 

 

 

Προηγούμενο άρθροΕΓΚΑΙΝΙΑ ΑΥΡΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ «ΑΝΤΙ/ΡΥΣΙΣ» ΣΤΟ PIREE
Επόμενο άρθροΣΙΝΕΜΑ ΣΑΝ ΑΠΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ!
Σπούδασα νομικά στο ΑΠΘ, θέλοντας να γίνω δημοσιογράφος. Παράλληλα, φωτογραφία από μεράκι. Κλικ με ριπές. Γιατί η ματιά έχει μεγαλύτερη αξία από οποιοδήποτε μηχάνημα. Πρώτη στάση 1996, στα Σπορ του Βορρά του Μπούζα και στον Ελληνικό Βορρά του Μέρτζου. Δεύτερη στάση στον free press «εξώστη» του αξέχαστου Τάσου Μιχαηλίδη. Τρίτη στάση, Μάρτιο 1998, στην ιστορική εφημερίδα «Μακεδονία» και στα πολιτιστικά με αρχισυντάκτη τον άλλον αξέχαστο Χρήστο Αρνομάλλη (πολιτιστικός ρεπόρτερ, προϊστάμενος πολιτιστικού, συντάκτης ύλης πολιτικού, αρθρογράφος). Και διευθυντή τον αείμνηστο Λάζαρο Χατζηνάκο. Τέλειωσα με τη «Μακεδονία» το 2006 ως διευθυντής σύνταξης της κυριακάτικης έκδοσης, όταν ακόμη η εφημερίδα πουλούσε 17.000 φύλλα. Μετά ήρθε το «Κεντρί» όπου συνεργάστηκα ως πολιτιστικός συντάκτης κι έπειτα η free press «Karfitsa» στην οποία εργάστηκα ως διευθυντής από τον Φεβρουάριο του 2010 ως τον Μάιο του 2011. Από το Μάιο 2016 ως τον Μάρτιο 2018 αρθρογράφος στη thessnews. Παράλληλα, όλα αυτά τα χρόνια, γραφείο Τύπου σε δύσκολες μάχες (Νομαρχία Θεσσαλονίκης, Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, Δήμος Δέλτα) και λογογράφος λόγων κρίσιμων. Σταθερά, από την πρώτη του μέρα, στο thinkfree.gr, καταφύγιο λέξεων και σκέψεων. Καταφύγιο δημιουργικότητας στην εποχή που ο χώρος των ΜΜΕ έχει διαλυθεί και τα πάντα αμφισβητούνται. Καταφύγιο αξιοπιστίας και αλήθειας στην εποχή των fake news και του κιτρινισμού. https://www.facebook.com/gkessopoulos

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.