Ιστορίες της πόλης στο νέο τεύχος του περιοδικού «Θεσσαλονικέων Πόλις»

0
1674

Τι έζησε η Θεσσαλονίκη, πενήντα χρόνια πίσω, στις ταραγμένες «ημέρες του ‘68»; Που χάθηκαν τα θρυλικά «Τιτάνια», τα «Διονύσια» και η «Αγιαλιγούσα»; Τι διηγούνται οι κρυμμένες αρχαιότητες όταν έρχονται στο φως και πως επανασυνδέονται με τον αστικό ιστό; Ποια είναι η Θεσσαλονίκη που διασώζει ο Κώστας Γούναρης μέσα από τις ακουαρέλες του; Τι θέλει να πει ο νέος ηλικιακά αλλά και πρωτοεμφανιζόμενος ποιητής; Πως περιγράφει τη σχέση με τον πατέρα της Κορνήλιο αλλά και αυτή με την μουσική η ερμηνεύτρια Κυβέλη Καστοριάδη; Πως απαθανατίζει την Πυλαία ο φωτογραφικός φακός; Όλα αυτά, αλλά και άλλα πολλά ερωτήματα βρίσκουν την απάντηση  στο νέο τεύχος του ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚέΩΝ ΠόΛΙΣ

Το περιοδικό ανοίγει με το EDITORIAL του Σταύρου Ανδρεάδη για το νέο περιοδικό της Πολιτιστικής Εταιρείας «MATAROA» που έρχεται στο τέλος του μήνα και ακολουθεί η ενότητα ΟΣΑ ΔΕΝ ΛΕΕΙ Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ με 2 κείμενα των Σάκη Σερέφα και Σοφίας Καρακώστα σε φωτογραφίες των Frédéric Boissonnas, Ορχάν Τσολάκ και Ελένης Βράκα.

Στη στήλη ΙΝ MEMORIAM o πρόεδρος της Πολιτιστικής Εταιρείας Σταύρος Ανδρεάδης αποχαιρετά τον Αντώνιο Αιμίλιο Ταχιάο πρωτεργάτη, της Πολιτιστικής Εταιρείας, διαπρεπή Σλαβολόγο και καθηγητή της Θεολογικής Σχολής Θεσσαλονίκης, ενώ στις  ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΜΙΑ ΛΗΣΜΟΝΗΜΕΝΗ ΠΟΛΗ ο Ευάγγελος Χεκίμογλου διηγείται γλαφυρά την ιστορία από τα  ιστορικά «Τιτάνια», τα «Διονύσια», και τη «Αγιά Ελεούσα» που ζουν πλέον μόνο στις θύμησες των παλιών Σαλονικιών.

Ακολουθεί η στήλη ΝΕΑ ΕΚΦΡΑΣΗ η οποία φιλοξενεί τέσσερεις νέους ποιητές, μέλη της Ομάδας Ποίησης του ΑΠΘ, που μιλούν για την ποίηση και τους ποιητές, τις προσωπικές τους αφετηρίες και το όραμά τους, αλλά και για το ρόλο του ποιητή στην κοινωνία. Η ίδια στήλη φιλοξενεί συνέντευξη του εικονογράφου Θανάση Πέτρου, συνδημιουργού του βραβευμένου με το βραβείο του Καλύτερου Κόμικ της χρονιάς για το 2018 από την Ακαδημία Ελληνικών Κόμικ « Γρα Γρου«, αλλά και άλλων σημαντικών graphic novels των τελευταίων χρόνων, που μιλά για τις ιστορίες που ζωντανεύει μέσα από τις εικόνες του.

Στη νεοεισαχθείσα στήλη ΜΕ ΤΗΝ ΔΙΚΗ ΜΟΥ ΠΙΝΕΛΙΑ η Ζωή Πεταλά καταθέτει τη δική της άποψη για τη διαρροή των νέων προς το εξωτερικό και την δυσκολία αλλά και την προσωπική νίκη, του να παραμείνει κάποιος στην πόλη του, και να παλέψει.

Ακολουθεί το εκτενές ΑΦΙΕΡΩΜΑ στις Ημέρες του ’68 στη Θεσσαλονίκη, σε κείμενα των Κώστα Δ. Μπλιάτκα, Γιώργου Σκαμπαρδώνη, Σάκη Σερέφα, Γιώργου Ολ. Αναστασιάδη, Χρίστου Ζαφείρη,  Γιάννη Χατζηγώγα και Άρι Γεωργίου. Χούντα και Παγκρατίδης, η δολοφονία του Γιώργου Τσαρουχά και η δίκη του Παύλου Ζάννα, η Παρένθεση του Τάκη Κανελλόπουλου και τα Κορίτσια στον Ήλιο στο φεστιβάλ Κινηματογράφου, η παραίτηση του Αριστόβουλου Μάνεση από το πανεπιστήμιο και το κυνήγι των πολιτικών νεολαιών, ο Τζόνι Χάλιντει και ο Ντίνος Χριστιανόπουλος, ο Διονύσης Σαββόπουλος και ο Αλμπέρτος Ναρ, οι Beatles και οι Ολύμπιανς,  δίνουν, μέσα από γλαφυρές περιγραφές, το  στίγμα των ημερών.

ΘΕΜΑ της έκδοσης αυτής είναι οι Κρυμμένες Αρχαιότητες των πόλεων -με εστίαση κυρίως σε αυτές της Θεσσαλονίκης-,  η επανένταξή τους στον αστικό ιστό και η γνωριμία τους από το ευρύ κοινό.  Η Φανή Αθανασίου και η Κλεοπάτρα Θεολογίδου, αρχιτεκτόνισσες – αναστηλώτριες, γράφουν για τη δύσκολη αλλά ενδιαφέρουσα συγκατοίκηση εντός πόλης με τις Αρχαιότητες σε σύγχρονες κρύπτες ενώ ο Καθηγητής της Προϊστορικής Αρχαιολογίας Κώστας Κωτσάκης και η Μουσειολόγος Ελευθερία Θεοδωρούδη γράφουν για τα Αόρατα Μνημεία και τις δυνατότητες της «επαναφοράς» τους, με τη συνδρομή της  ψηφιακής τεχνολογίας.

Στη στήλη ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΠΟΡΤΡΑΙΤΑ, ο ζωγράφος συνεργάτης της Μικρής Διαγωνίου Κώστας Γούναρης, μας ξεναγεί μέσα από τις ακουαρέλες του -που εικονίζουν το νοσταλγικό παρελθόν της πόλης- σε μια Θεσσαλονίκη που «έφυγε», ενώ παράλληλα αφηγείται μοναδικές στιγμές  όπως η ίδιος τις έζησε, όπως το Μαύρο Σάββατο του 1942.

Στην  ενότητα ΙΣΤΟΡΙΑ  η  Θάλεια Μαντοπούλου – Παναγιωτοπούλου, Καθηγήτρια του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών, Α.Π.Θ. αναφέρεται στο ναΐδριο του Αγίου Στυλιανού στο Άσυλο του Παιδιού, αρχιτέκτονας του οποίου υπήρξε ο Αριστοτέλης Ζάχος και εικονογράφος  του ο Πολύκλειτος Ρέγκος.

Ακολουθεί η στήλη ΕΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ με τον  Γιώργο Σκαμπαρδώνη να κατεβαίνει νοητά, χρόνια πριν, από το Λεωφορείο 10 ένα βράδυ στην Πλατεία Βαρδαρίου γνωστή τότε για τα παλιατζίδικά της αλλά και για τα κακόφημα σπίτια της. Στην ίδια στήλη ο Παναγιώτης Δόικος διηγείται μια προσωπική του  εμπειρία από το περίφημο ΟΛΥΜΠΟΣ ΝΑΟΥΣΑ, ενώ στο ΤΟΤΕ και ΤΩΡΑ που ακολουθεί, ο Άρις Γεωργίου παραθέτει και σχολιάζει δυο φωτογραφίες του ίδιου σημείου της Τσιμισκή, γωνίας με Φιλικής Εταιρείας, με 37 χρόνια διαφοράς μεταξύ τους.

Η Πυλαία του σήμερα δεσπόζει στη στήλη ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ, με αφορμή το πρόσφατα εκδοθέν  ομώνυμο λεύκωμα φωτογραφιών που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις UNIVERSITY STUDIO PRESS. Την Πυλαία απαθανατίζουν τέσσερεις νέοι φωτογράφοι (Νάσος Αβδαρμάνης, Διονύσης Μεταξάς, Ελένη Παπαϊωάννου, Ανδρέας Τσονίδης), ενώ τις φωτογραφίες περιγράφει ο Ηρακλής Παπαϊωάννου.

Ακολουθεί η στήλη ΜΝΗΜΕΣ ΔΙΑΓΩΝΙΟΥ με θύμησες γνωστών σαλονικιών, από τη Μικρή Διαγώνιο του Ντίνου Χριστιανοπούλου. Αφηγητής τη φορά αυτή ο ζωγράφος Ντίνος Παπασπύρου.

Έχοντας φτάσει αισίως στην 6η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ – ΕΠΙΚΟΛΛΗΣΗ ο Δημήτρης Καλοκύρης ανοίγει την αλληλογραφία του και θυμάται τον αμφισβητία ποιητή και θεωρητικό της Τέχνης, Νίκολας Κάλας.

Στις ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ φιλοξενείται η ερμηνεύτρια Κυβέλη Καστοριάδη, η οποία μιλάει για την σχέση της με την μουσική και την έως τώρα καλλιτεχνική της πορεία, αλλά και για τον πατέρα της, γνωστό φιλόσοφο Κορνήλιο Καστοριάδη, και για το ιστορικό πλοίο MATAROA.

Οι ΚΛΕΙΣΤΕΣ ΣΤΡΟΦΕΣ καταγράφουν τρεις σύγχρονες στιγμές ζωής:  η Στελλίνα Τρωιάνου περιγράφει την προσωπική της σχέση με τα γαλλικά και το πιάνο, θέτοντας το εύγλωττο όριο «γαλλικά και –ολίγον- πιάνο», η Λίζα Μαμακούκα  καταγράφει την ιστορία από ένα ακόμη «Καφεδάκι», αυτή την φορά φρεντοτσίνο, στην Παλιά Παραλία, ενώ ο Στέργιος Τσιούμας,  μέσα από ένα οδοιπορικό στην πόλη ανακαλύπτει το Καλοκαίρι.

Η στήλη ΘΕΑΤΡΟ τέλος, φιλοξενεί  ένα άρθρο του Γιάννη Κεσσόπουλου για την περίφημη ηθοποιό,  την Κυρία Κυβέλη, και τις συνεργασίες της με το ΚΘΒΕ.

Στο περιοδικό υπάρχουν ακόμη οι σταθερές στήλες ΕΝΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΛΕΩΣ του ερευνητή φωτογραφίας Ηρακλή Παπαϊωάννου με ένα σχόλιο πάνω σε μια φωτογραφία του  Δημήτρη Τοσίδη,  ΒΙΒΛΙΑ, με επιλογές και προτάσεις ανάμεσα στις πρόσφατες κυκλοφορίες των εκδοτικών οίκων, ΓΡΑΜΜΑΤΑ, με μια μετάφραση του ποιήματος του Dimcho Debelyanov Νύχτα στη Σαλονίκη (1916) από τον λογοτέχνη – μεταφραστή Σάκη Σερέφα σε εικονογράφηση της Δήμητρας Καμαράκη, ένα διήγημα της Αλεξάνδρας Μυλωνά, αλλά και ένα αφιέρωμα του Γιώργου Κορδομενίδη στην θεωρητικό της φιλοσοφίας και πεζογράφο Αλεξάνδρα Δεληγιώργη

Έργο εξωφύλλου:  Άρις Γεωργίου 2018.

Κυκλοφορεί σε επιλεγμένα βιβλιοπωλεία σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα
Για ετήσιες συνδρομές ή αγορές T: 2310 551754, F: 2310 551748, E: 
[email protected]         

Προηγούμενο άρθροΌταν το ΑΠΘ συνδέθηκε με τον Leonardo di Caprio
Επόμενο άρθροΑντηλιακά και δείκτες προστασίας
Τι είναι το thinkfree; Καλή ερώτηση. Μια παρέα, έτσι ξεκίνησε κι έτσι συνεχίζει, που θέλει να ποστάρει χωρίς περιορισμούς ό,τι την ευχαριστεί. Ό,τι γράφει ή ό,τι διαβάζει. Στο thinkfree δίνουμε το λόγο στους ανθρώπους του πολιτισμού μέσα από τη δραστηριότητά τους, αναδεικνύουμε νέα πρόσωπα με κοινό χαρακτηριστικό τη θετική σκέψη (think positive) και τη δημιουργικότητα σε κάθε τομέα και χώρο (πολιτιστικό, επιχειρηματικό, επιστημονικό κ.ά.), φιλοξενούμε ελεύθερα (write free) τεκμηριωμένες απόψεις για θέματα πολιτικής πολιτισμού, πολιτικής και κοινωνίας, οικολογίας και αστικού περιβάλλοντος, αρχιτεκτονικής και υγιεινής ζωής. Το thinkfree είναι κι ένα διπλό πείραμα: σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων που το στηρίζουν, αλλά και δημιουργίας ενός no budget ηλεκτρονικού περιοδικού (e-magazine). Γι' αυτό δεν είναι τυχαίο ότι μακροημερεύουμε χωρίς δυσκολία! Με σεβασμό και εκτίμηση, με αγάπη γι' αυτό που κάνουμε.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.