ΕΡΧΕΤΑΙ Η «JULIETA» ΤΟΥ ΑΛΜΟΔΟΒΑΡ

0
2001

julieta-04CINEΚΡΙΤΙΚΗ Γράφει ο Κωνσταντίνος Καράμπελας / [email protected]

«Η Ιουλιέτα»

Είδος ταινίας: Δραματική, Ρομαντική

Σκηνοθεσία: Pedro Almodóvar

Ηθοποιοί: Emma Suáres, Adriana Ugarte, Rossy de Palma, Daniel Grao, Inma Cuesta

Την περιμέναμε καιρό, πολυσυζητημένη και πολλά υποσχόμενη, η 24η ταινία του διάσημου Ισπανού σκηνοθέτη που προβάλλεται ήδη από το Μάιο στις αίθουσες του εξωτερικού,  και με την οποία άνοιξε την αυλαία του το 22ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ “Νύχτες Πρεμιέρας” στην Αθήνα στις 21 Σεπτεμβρίου, πρόκειται να προβληθεί στους κινηματογράφους από την Πέμπτη 20 Οκτωβρίου 2016.

Ταινία της οποίας ο σκηνοθέτης αναγκάστηκε να αλλάξει τον τίτλο από “Silencio“ σε “Julieta“ προκειμένου να αποφευχθεί οποιαδήποτε σύγχυση με τη σχεδόν ομώνυμή της του Μάρτιν Σκορτσέζε “Silence“. Και κάτι η αποτυχημένη απόπειρα συνεργασίας του Αλμοδοβάρ με τη Μέριλ Στριπ, που ο ίδιος ήθελε στον πρωταγωνιστικό ρόλο, κάτι το όνομα του αδερφού του σκηνοθέτη και παραγωγού της ταινίας που φιγουράριζε στη λίστα των Panama Papers με εταιρεία offshore, κάτι το γεγονός ότι έσπασαν τα ρεκόρ χαμηλού αριθμού εισιτηρίων στην επίσημη πρεμιέρα της, κάτι και η απογοήτευση μερικών από την τελευταία ταινία του (με τίτλο “I am so excited“ ή „Δεν κρατιέμαι” του 2013), η “Ιουλιέτα” δεν έρχεται και με τις καλύτερες προοπτικές να προσελκύσει το σινεφίλ κοινό.

Ίσως, βέβαια, να πρόκειται απλώς για ατυχείς συγκυρίες, ίσως και το ένα να έφερε τ’ άλλο, ίσως ο 67χρονος πια Αλμοδόβαρ να στέρεψε όντως από έμπνευση και ιδέες, ίσως να ήταν ο Ερμής του ανάδρομος και το ριζικό του μαύρο…, η Ιουλιέτα πάντως (στα ισπανικά Χουλιέτα), τα τελευταία 13 χρόνια της ζωής της βιώνει ένα βαθύ υπαρξιακό δράμα, περιμένοντας ένα γράμμα, ένα τηλεφώνημα, ένα σημείο ζωής.

Όλα αρχίζουν με μια τυχαία συνάντηση τη μέρα που η Ιουλιέτα, καθηγήτρια κλασικής φιλολογίας, αποφασίζει με το σύντροφό της να εγκαταλείψει τη Μαδρίτη. Ένας σύντομος διάλογος με την παιδική φίλη της κόρης της, την Μπεατρίς, αποβαίνει ικανός να ανατρέψει τα σχέδιά της ηρωίδας. Ο λόγος: η Μπεατρίς την πληροφορεί ότι είδε την κόρη της, Αντία, σε μια μικρή επαρχιακή πόλη της Β. Ιταλίας. Τότε η Ιουλιέτα αποφασίζει να μετακομίσει μακριά από το σύντροφό της στο παλιό της διαμέρισμα και να γυρίσει κάθε γωνιά της πόλης αναζητώντας την. Στο σπίτι της, αργότερα, απευθύνει μια γραπτή εξωμολόγηση στην κόρη της σε μορφή επιστολής σχετικά με όσα συνέβησαν στη ζωή της από τη στιγμή που γνώρισε τον πατέρα της κόρης της μέχρι σήμερα.

julieta-original_3

Η ιστορία εκτυλίσσεται στη Μαδρίτη, αλλά και στην ισπανική επαρχία μέσα από διαδοχικά φλας μπακ στις δεκαετίες 80 και 90, αγαπημένες του Αλμοδόβαρ. Λιτή ατμόσφαιρα, σε χρώματα technicolor, χωρίς περιττούς μελοδραματισμούς και τάσεις εντυπωσιασμού, μας κρατά εκστατικούς μέχρι τέλους. Σωστά μεθοδευμένη πλοκή, χωρίς ενδιάμεσα “κενά”, ενώ αξιόλογες επίσης είναι οι ερμηνείες των Adriana Ugarte και Emma Suárez στο ρόλο της Ιουλιέτας σε νεανική και προχωρημένη ηλικία αντίστοιχα.

Η Ιουλιέτα μετρά καθημερινά τις δυνάμεις της με την κατάθλιψη και ζει περιμένοντας μια λύτρωση, ένα θαύμα, ένα “κάτι” που θα σπάσει τη σιωπή και θα την κάνει να ξυπνήσει από τον εφιάλτη της. Δεν μπορεί ούτε να ξεχάσει όσα συνέβησαν, ούτε και να υιοθετήσει μια ζωή που δεν της ανήκει. Συγκρούεται με το παρελθόν και βρίσκεται διαρκώς αντιμέτωπη με τις ενοχές της για τον άδικο χαμό του πρώην συζύγου της και την προδοσία-εγκατάλειψή της από την κόρη της. Ύστατη προσπάθεια και ελπίδα σωτηρίας: ένα γράμμα.

Το σενάριο είναι βασισμένο σε τρεις ιστορίες του βιβλίου “Runaway“ της βραβευμένης με Νόμπελ Καναδής συγγραφέα Άλις Μάνρο. Η ιστορία, ωστόσο, έχει μεταφερθεί από το σκηνοθέτη στη σύγχρονη εποχή. Ο ίδιος δηλώνει ότι ακόμη και μετά από όλα αυτά τα χρόνια πορείας του, δε σταματούν να τον απασχολούν οι γυναικείοι χαρακτήρες. Γυναικείο δράμα λοιπόν, για εκείνους που εγκαταλείφθηκαν από τους δικούς τους εν μία νυκτί, τόσο αριστοτεχνικά δοσμένο όμως, ώστε να μπορεί να συγκινήσει το κοινό, ανεξάρτητα από ηλικία και φύλο. Στους τίτλους του τέλους – όπως και στο παρακάτω trailer – ακούμε Chavela Vargas, κατά την αλμοδοβαρική παράδοση.

Υπομονή, δυο βδομαδούλες μόνο…

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.