KUBRICK VS ΚΑΚΛΕΑΣ @ ΚΟΥΡΔΙΣΤΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ

0
1684

_MG_867s9ΕΠΙ ΣΚΗΝΗΣ γράφει η Κατερίνα Νικολάου / [email protected]

Μέχρι τις 14 Φεβρουαρίου θα παρουσιάζεται στο Θέατρο Αριστοτέλειον η άποψη του Γιάννη Κακλέα πάνω στο Κουρδιστό Πορτοκάλι του Anthony Burgess. Η υποφαινόμενη παρακολούθησε την παράσταση του Σαββάτου  6 Φεβρουαρίου.

Η πρόκληση

Όταν το λογοτεχνικό έργο το οποίο διαχειρίζεται ένας σκηνοθέτης έχει γίνει ταινία από τον κορυφαίο δημιουργό Στάνλεϊ Κιούμπρικ η δουλειά του είναι πάρα πολύ δύσκολη. Όχι μόνο γιατί ο Κιούμπρικ είχε άφθονο χρόνο και χρήμα από τα στούντιο ώστε να “τρέχει” τους ηθοποιούς όσο γούσταρε μέχρι να αποδώσουν την αίσθηση που ο ίδιος ήθελε, όχι μόνο γιατί ο κινηματογράφος είναι ένα μέσο που προσφέρει περισσότερες επιλογές, όχι μόνο γιατί η αισθητική της ταινίας ακτινοβολεί τα χρήματα που έχουν “πέσει” σε αυτή αλλά και γιατί ο Κιούμπρικ είχε την τύχη να του φέρονται όλοι όπως του άξιζε: με σεβασμό και υπακοή. Οι επιλογές που έχει λοιπόν ο θεατρικός σκηνοθέτης είναι δύο: ή θα κινηθεί σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση ή θα σεβαστεί τα κομμάτια που μπορεί να ενσωματώσει. Και μπορεί ο Burgess να μην ικανοποιήθηκε από την ματιά του Κιούμπρικ πάνω στο Κουρδιστό του Πορτοκάλι, το κοινό όμως εδώ και σαράντα και βάλε χρόνια έχει διαφορετική άποψη.

Το κείμενο

Ο Θοδωρής Πετρόπουλος, κατά κόσμον Λευτέρης Παπαπέτρου, έχει υπογράψει τα σενάρια πολλών επιτυχημένων σήριαλ που άφησαν εποχή με τις ατάκες τους όπως τα Εγκλήματα και η Dolce Vita και παραστάσεις που κάνουν θραύση όπως το Σεσουάρ για Δολοφόνους. Ωστόσο η μετάφρασή του για το Κουρδιστό Πορτοκάλι δεν ήταν επιτυχημένη. Έγινε μια μάλλον αποτυχημένη προσπάθεια να αποδοθεί η αργκό της συμμορίας του Άλεξ με σύγχρονη νεανική αργκό. Στο αυθεντικό κείμενο, το οποίο είναι στα αγγλικά, η αργκό είναι μια ψευτορωσική διάλεκτος η Nadsat που δημιούργησε ο ίδιος ο συγγραφέας (που τύγχανε και γλωσσολόγος) και την εποχή που γράφτηκε ήταν σχόλιο πάνω στον Ψυχρό Πόλεμο. Είναι πραγματικά αξιοπερίεργο πως ένα τέτοιο κείμενο μεταφέρθηκε στα Ελληνικά τόσο ελαφρά τη καρδία.

Η σκηνοθεσία και οι ερμηνείες

Όλη η παράνοια του κεντρικού αντιήρωα Άλεξ έγκειται στο γεγονός πως είναι αποστασιοποιημένος από την δράση του. Μιλά για ultraviolence σε τόνο απόλυτα ψυχρό. Δυστυχώς αυτό, ίσως για λόγους θεατρικής αναγκαιότητας, δεν αποδόθηκε έτσι με αποτέλεσμα ο στόμφος σε κάποια σημεία να είναι τουλάχιστον ενοχλητικός. Η χρήση της αργής κίνησης (φόρος τιμής στον Στάνλεϊ Κιούμπρικ φαντάζομαι) είναι εξαιρετική όπως και η γενικότερη κινησιολογία της παράστασης με την υπογραφή της Αγγελικής Τρομπούκη, που όσο περνάει ο καιρός βελτιώνεται και υποκριτικά και αναδεικνύεται τελικά σε πρωταγωνίστρια της παράστασης. Το “χορευτικό ξύλο” στην μάχη των συμμοριών είναι ένα οπτικό ποίημα σημειολογίας (δείτε εδώ την αντίστοιχη σκηνή από την ταινία). Αντίθετα η σκηνή όπου ο Άλεξ εκστασιάζεται με την Ωδή στη Χαρά (ωραία η επιλογή της συγκεκριμένης εκτέλεσης) είναι υπερβολική. Η σκηνή με τους γιατρούς να “γαζώνουν” με σύριγγες τον Άλεξ κρατούσε υπερβολικά. Ο Κωνσταντίνος Ασπιώτης έκανε τον Άλεξ Michael Jackson. Του αξίζουν συγχαρητήρια για την σκληρή δουλειά που είναι φανερό ότι έκανε και θα αποδώσω την υπερβολή στην ερμηνεία του σε σκηνοθετική οδηγία. Ο Βαγγέλης Χατζηνικολάου ως συγγραφέας και παπάς ήταν σε ό,τι αφορά την ερμηνεία του πιο Κιουμπρικά φλεγματικός . Τα σκηνικά και τα βίντεο δεν ήταν κακά ούτε όμως και ευρηματικά. Η επιλογή της trance και dubstep μουσικής θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά, γιατί έτσι όπως έγινε ήταν σαν να έβαλε κάποιος λάθος μουσική σε λάθος εικόνα. Αλλά και αυτό θα μπορούσε να χαρακτηριστεί σκηνοθετική άποψη.

Να πάω;

Πρόκειται για μία προσπάθεια αξιόλογη και ως παραγωγή σέβεται το κοινό. Το βασικό προβληματικό σημείο ήταν η “αδιάβαστη” μεταφορά στα ελληνικά. Και φυσικά δεν είναι δυνατόν να συμφωνούμε όλοι πάνω στο πώς πρέπει να αποδοθεί θεατρικά ένα έργο. Ωστόσο το καλύτερο πράγμα σε μια παράσταση είναι τα σχόλια στο ποτό μετά. Και η συγκεκριμένη παράσταση θα σας δώσει πολλή τροφή για σχόλια!

Παραστάσεις
Παρασκευή : 21.00
Σάββατο : 18.15 & 21.00
Κυριακή : 20.00

Τιμές Εισιτηρίων:
Γενική είσοδος: 15€, Φοιτητικό:12 €, Ανέργων: 10 € (απαραίτητη η προσκόμιση της ταυτότητας και του δελτίου ανεργίας.

Προπώληση
Ταμείο Θεάτρου
Κρατήσεις μέσω Internet: viva.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.