Μ. ΜΑΤΣΑΣ: «Δεν έχουμε άλλη επιλογή…»

0
1675
Photo  ΠΑΤΡΟΚΛΟΣ ΣΚΑΦΙΔΑΣ

Ζούμε κάπου, ακούμε, αισθανόμαστε, βλέπουμε και «κλέβουμε». Εμένα με εμπνέουν μουσικές, ζωγραφικές, με εμπνέουν άνθρωποι, πράγματα, η  φύση. Θέλω να πω ότι παίρνω από παντού και παρατηρώ τα πάντα

Συνέντευξη στη Στεφανία Τσολάκη

Ο συνθέτης, μουσικός και στιχουργός Μίνως Μάτσας έχει «ντύσει» μουσικά κινηματογραφικές ταινίες, τηλεοπτικές σειρές, θεατρικές παραστάσεις. Έζησε σχεδόν δεκαπέντε χρόνια στην Αμερική, Λος Άντζελες, παρόλα αυτά επέλεξε να επιστρέψει στην Ελλάδα και να συνεχίσει την πορεία του εδώ. Σπούδασε Νομική, λόγω της μεγάλης του αγάπης στην αρχαία ελληνική γλώσσα κι έχει συνεργαστεί με αρκετούς και ξεχωριστούς σκηνοθέτες, στιχουργούς και ερμηνευτές. Τον συναντήσαμε λίγο μετά από τις πρώτες παραστάσεις του έργου «Οιδίπους επί Κολωνώ», για το οποίο έχει γράψει τη  μουσική, στο στούντιο του “Odeon” στο οποίο προετοιμάζει τις συνθέσεις του για ταινία του Γιάννη Σμαραγδή.

Έχω την αίσθηση ότι είσαστε αρκετά αυστηρός στην δουλειά σας, ισχύει;

Στην δουλειά μου είμαι πολύ σκληρός. Τώρα που είχαμε τρεις μήνες πρόβα για την παράσταση που κάναμε στην Επίδαυρο «Οιδίπους επί Κολωνώ» τους «εξόντωσα» όλους. Αλλά κάναμε μία παράσταση καταπληκτική!

Δεν υπάρχει άλλος τρόπος. Θέλω να γίνεται η δουλειά όπως νομίζω ότι πρέπει. Είναι η τέταρτη Επίδαυρος που κάνω κι αυτή την φορά συνεργάστηκα με πέντε νέους ηθοποιούς και τέσσερις ψάλτες. Τραγουδάγαμε ακαπέλα, δηλαδή  χωρίς όργανα, με μία  μουσική αρκετά σύνθετη. Και για τους οκτώ ανθρώπους από τους εννιά, ήταν πρώτη τους φορά στην Επίδαυρο. Τους έλεγα: Εμπιστευτείτε με! Σ’ αυτή  την δουλειά δίνεις και παίρνεις.

Έχει υπογράψει σπουδαίες μουσικές όπως π.χ. για την τηλεοπτική σειρά «Το νησί», ενώ αυτό το καλοκαίρι ακούμε τη μουσική του στον «Οιδίποδα επί Κολωνώ» σε σκηνοθεσία Στ. Τσακίρη με Καζάκο – Λιγνάδη

Έχετε γράψει και γράφετε μουσική και τραγούδια για τον κινηματογράφο και το θέατρο. Αν σας ζητούσαν να τα βάλετε με σειρά προτίμησης, ποια θα ήταν αυτή που θα επιλέγατε;

Νομίζω ότι κάθε μέσο έχει άλλη γοητεία. Το τραγούδι, από όπου και ξεκίνησα, το λατρεύω και το θεωρώ υψηλή τέχνη γιατί είναι κάτι πολύ άμεσο. Έχεις κάποιον ο οποίος τραγουδάει κάτι που έχεις γράψει. Μπαίνει  στο στόμα ανθρώπων που είναι στους δρόμους, στο στόμα των ανθρώπων που είναι φυλακισμένοι, σε αυτών που χαίρονται και γλεντάν τη ζωή. Είναι όπως η αναπνοή μας.

Ο κινηματογράφος έχει να κάνει με την εικόνα. Έχεις μία εικόνα και είναι τόσο μεγάλη η γοητεία να βάζεις μουσική σε αυτήν.Στο θέατρο, από την άλλη, έχεις τους ηθοποιούς. Είναι σαν ζωντανός οργανισμός. Κάθε εβδομάδα πρόβας είναι άλλο πράγμα, ουσιαστικά εξελίσσεται η μουσική σου ανάλογα με τις πρόβες, δεν είναι κάτι σταθερό.

Το θέατρο έχει άλλη γοητεία, είναι οι άνθρωποι μπροστά σου και παίρνεις από αυτούς.Για ‘μενα κάθε μέσο είναι γοητευτικό και μου αρέσει να τα κάνω όλα, έτσι δεν βαριέμαι.

Υπάρχουν συνθέτες από τους οποίους έχετε δανειστεί στοιχεία;

Λίστα! Ζούμε κάπου, ακούμε, αισθανόμαστε, βλέπουμε και «κλέβουμε». Εμένα με εμπνέουν μουσικές, ζωγραφικές, με εμπνέουν άνθρωποι, πράγματα, η  φύση. Θέλω να πω ότι παίρνω από παντού και παρατηρώ τα πάντα. Το θέμα είναι πώς φιλτράρεις, πώς δέχεσαι το ερέθισμα, τι βάζεις και τι βγάζεις. Δε λένε «οι ταλαντούχοι κλέβουν, οι άλλοι μιμούνται»;

Να μιλήσουμε λίγο για την συνεργασία σας με τη στιχουργό Ελένη Φωτάκη;

Με την Ελένη τα τελευταία χρόνια έχουμε γράψει πολλά, ωραία τραγούδια. Είναι πολύ ιδιαίτερη και ταλαντούχα. Είναι αξιόλογος άνθρωπος. Για την Ελένη, μου μίλησε ο Γιάννης Χαρούλης. Τότε έλειπα στην Αμερική. Της έστειλα, λοιπόν, κάποια στιγμή μουσική και πάνω σε αυτήν έγραψε στίχους.

Το να γράψεις στίχους πάνω στην μουσική είναι κάτι εξαιρετικά δύσκολο. Όταν, λοιπόν, μου έστειλε τα λόγια, τρελάθηκα. Το  πρώτο τραγούδι ήταν το «Μαύρη πεταλούδα» και ίσως είναι ένα από τα τραγούδια που ξεχωρίζω από την συνεργασία μας. Στην πορεία κάναμε τραγούδια για τον Δημήτρη Μητροπάνο ο οποίος δυστυχώς αποφάσισε να «αποχωρήσει»…

Ένα από αυτά τα τραγούδια «Για κοίτα ποιον περίμενα» το τραγούδησε αργότερα και η Φωτεινή Βελεσιώτου…

Ναι! Η Φωτεινή είναι και αυτή μια πολύ ιδιαίτερη περίπτωση. Δεν το έχω ξαναπάθει αυτό. Η φωνή της είναι πολλά πράγματα μαζί. Φοβερή!

Θέλετε να μου μιλήσετε για την συνεργασία σας με τον Δημήτρη Μητροπάνο;

Δεν έχω λόγια! Είχαμε κάνει για την σειρά «το Νησί», το τραγούδι «Μια νύχτα». Μετά με ρώτησε «θέλεις να κάνουμε την επόμενη δουλειά μαζί;» και φυσικά του είπα, ναι! Δούλευα ένα χρόνο, περίπου, κάναμε πρόβες στο σπίτι του, μπήκαμε στο στούντιο, αρχίσαμε και γράφαμε αλλά… Ο Δημήτρης είναι από τις φωνές ξεχωρίζουν. Είναι ισοπεδωτικός, είναι από τους ανθρώπους που και τον τηλεφωνικό κατάλογο να τους δώσεις να διαβάσουν θα το κάνουν και αυτό με μοναδικό τρόπο. Είναι από τους ανθρώπους που λένε κάτι και το σφραγίζουν. Υπάρχει μια φράση που λένε και του ταιριάζει «bigger than life». Ε, αυτό είναι!

Τον  τελευταίο καιρό τρεις λέξεις ακούμε, ΑΕΠΙ. Ξανθόπουλος. Πνευματικά δικαιώματα.

Τι να πούμε τώρα γι’ αυτό; Να πούμε κάτι άλλο; Ας μιλήσουμε για κάτι πιο ωραίο, για κάτι πιο όμορφο.

Για πείτε… Τι σημαίνει για σας η μουσική;

Η μουσική δεν είναι κάτι διαφορετικό από εμένα και νομίζω είναι και η καλύτερη πλευρά μου, η πιο ειλικρινής και η πιο ουσιαστική. Είναι ένα καταφύγιο για μένα και ένας τρόπος να γνωρίσω τον εαυτό μου. Όσο περισσότερο μένεις με τον εαυτό σου, τόσο σκάβεις και όσο σκάβεις, βρίσκεις. Έτσι όταν ακούω παλιές δουλειές μου, είναι σαν να διαβάζω ημερολόγια καταστρώματος.

Τι θα συμβουλεύατε τους νέους ανθρώπους, όσον αφορά τα όνειρά τους;

Θα συμβούλευα να προσπαθήσουν να κάνουν το όνειρό τους πραγματικότητα, με κάθε θυσία και με κάθε τρόπο. Δεν υπάρχει άλλη επιλογή. Εξάλλου, απ’ όσο ξέρω, ζούμε μια φορά – έτσι λένε τουλάχιστον- γι’ αυτό νομίζω πρέπει με τα χίλια να πέσεις σε αυτό που θέλεις.

 

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.