ΜΝΕΜΟΝ Aυτά που μας ενώνουν…

0
1442

Αυτά που ξεχνάμε μας…ενώνουν
Στελίνα Μαργαριτίδου
Κάθε 3.2 δευτερόλεπτα κάποιος κάτοικος του πλανήτη διαγιγνώσκεται με άνοια.
Στην Ελλάδα μέχρι το 2050 οι ασθενείς με Alzheimer αναμένεται να φτάσουν τους 600.000
Αυτή η συγκλονιστική …προοπτική κινητοποιεί όλο και μεγαλύτερο κομμάτι της κοινωνίας. Μαθητές, εκπαιδευτικοί, ψυχολόγοι αλλά και παιδιά προβληματίζονται και αντιμετωπίζουν την ασθένεια που …διαγράφει τη μνήμη!
Mnemon Από το Casa de Papel στο Διαγωνισμό Μαθητικής Κοινωνικής Καινοτομίας
Η εφαρμογή της Μαθητικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων, mnemon, ένα μνημονικό βοήθημα για άτομα με άνοια, είναι εμπνευσμένη από την ισπανική σειρά La Casa de Papael!
Τα μέλη της εταιρείας, φοιτητές σήμερα, ο Φώτκατζικ Άγγελος (Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανολόγων Υπολογιστών του ΑΠΘ), Φώτη Μαρία (Ιατρική), Μυλιόρδος Στέλιος (Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων) , Βαγγέλης Μοναχός (Μηχανολόγων Μηχανικών), μερικούς μήνες μετά την κατάκτηση του 1ου Πανελλήνιου Βραβείου στο Διαγωνισμό Κοινωνικής Καινοτομίας και του δεύτερου βραβείου στον 5ο Παγκόσμιο Διδικτυακό Διαγωνισμό Μαθητικής Κοινωνικής Καινοτομίας –Social Innovation Relay (SIR) (27 Ιουνίου 2019), μιλούν για τις ιδέες και τους στόχους τους.
«Η ιδέα μας για την ανάπτυξη εφαρμογής για ανθρώπους με προβλήματα μνήμης, προέκυψε από την ισπανική σειρά La Casa de Papel!! Σε μια χαρακτηριστική σκηνή της σειράς αυτής , μια ηλικιωμένη γυναίκα ανοίγει την ντουλάπα της και αποκαλύπτονται τα δεκάδες post –it που χρησιμοποιούσε για να θυμάται τα απαραίτητα πράγματα για την καθημερινότητα. Η γυναίκα αυτή έπασχε από άνοια. Βέβαια, κατά τη δημιουργία της εφαρμογής επεκταθήκαμε στο κομμάτι της έρευνας κι έτσι ανακαλύψαμε πως μπορεί πολλοί άνθρωποι γύρω μας να πάσχουν από άνοια , κάτι το οποίο μας παρακίνησε να τους βοηθήσουμε», λέει η ομάδα που τότε αποτελούνταν από μαθητές του Πειραματικού Λυκείου του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Η εφαρμογή STAY ON της ομάδας mnemon λειτουργεί ως ηλεκτρονικός φίλος που αντικαθιστά όλα τα χρησιμοποιούμενα μέσα υπενθύμισης. Είναι διαθέσιμη για φορητές συσκευές Android και υπενθυμίζει τη λήψη φαρμάκων, υποχρεώσεις, προβάλλει στο χάρτη τη θέση του ατόμου με άνοια και διαθέτει απλή και εύχρηστη λειτουργία κλήσεων.
Από τη σχολική αίθουσα στην κοινωνική επιχείρηση
«Η εμπειρία που αποκτήσαμε κατά την ανάπτυξη της εφαρμογής, ήταν καθοριστική για την ακαδημαϊκή και επαγγελματική μας εξέλιξη. Η δημιουργία μιας κοινωνικής επιχείρησης μας έδειξε πως ο κόσμος των επιχειρήσεων μας ενδιαφέρει και καταλάβαμε πως μπορούμε να δραστηριοποιηθούμε σε αυτόν έχοντας πλέον κάποιες βασικές γνώσεις. Ακόμη , αντιληφθήκαμε πως κάθε επιχείρηση μπορεί να έχει κοινωνικό χαρακτήρα και να προσφέρει στο κοινωνικό σύνολο , γεγονός που θα λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη στην επαγγελματική ζωή. Σίγουρα η περαιτέρω ανάπτυξη της εφαρμογής είναι στα σχέδιά μας και σκοπεύουμε στη συνέχισή της, ο καθένας υπό το πρίσμα του αντικειμένου των σπουδών του. Για όλους τους παραπάνω λόγους θεωρούμε πολύ άδικο να καταργείται από φέτος στα σχολεία το μάθημα Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων και Υπηρεσιών (ΑΟΔΕΥ), στα πλαίσια του οποίου υλοποιήσαμε την εφαρμογή μας», λένε τα μέλη της mnemon .
Κοινωνική Καινοτομία από το Πειραματικό Λύκειο του ΠΑ.ΜΑΚ
«Όλα όσα οραματιζόμαστε ως κοινωνία, επιδιώκουμε περνούν μέσα από την Παιδεία και το εκάστοτε εκπαιδευτικό σύστημα. Αυτό επιβάλλεται, επομένως, να διασφαλίζει τις συνθήκες διαμόρφωσης πολιτών με γνώση, ευαισθησία, υπευθυνότητα και διάθεση να διαχειριστούν τις προκλήσεις του παρόντος και του μέλλοντος, σεβόμενοι τον συνάνθρωπο, αξιοποιώντας όσα έχει να δώσει και βοηθώντας τον όταν το έχει ανάγκη. Στο πλαίσιο ενός συστήματος που δίνει έμφαση στην εξειδίκευση και μετατρέπει την τελευταία τάξη του Λυκείου σε αμιγώς προπαρασκευαστική για το Πανεπιστήμιο τάξη, αξιοποιούμε συστηματικά μαθήματα, σχολικές δραστηριότητες και εκπαιδευτικά προγράμματα, με στόχο οι μαθητές/τριές μας να αποκτήσουν την ενσυναίσθηση και την ωριμότητα να προσφέρουν στο κοινωνικό σύνολο ως υπεύθυνα μέλη του, να συνεισφέρουν σε λύσεις αναλαμβάνοντας σχετικές πρωτοβουλίες.
Με αυτό το σκεπτικό, την προηγούμενη σχολική χρονιά αξιοποιήσαμε τα Προγράμματα «Εικονικές Επιχειρήσεις» και «Κοινωνική Καινοτομία» του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων και το μάθημα επιλογής της Γ΄ Λυκείου Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων και Υπηρεσιών που, δυστυχώς, δεν περιλαμβάνεται πλέον στο νέο Πρόγραμμα Σπουδών», λένε οι καθηγητές του Πειραματικού Λυκείου του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Άννα Ματσιώρη, (οικονομολόγος), Ελένη Μαργαρού (Φιλόλογος), Νικόλαος Τερψιάδης (Μαθηματικός).
Για μια ολόκληρη σχολική χρονιά, η ομάδα δούλεψε πάνω στην ιδέα με την υποστήριξη της Ελληνικής Εταιρείας Νόσου Alzheimer , μέσω της οποίας ήρθε σε επαφή με τους πάσχοντες και τους φροντιστές τους για να συνειδητοποιήσουν τις πραγματικές διαστάσεις του προβλήματος. Τα μέλη της ομάδας συνεργάστηκαν με το Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και είχαν μέντορές τους στελέχη του ιδιωτικού τομέα ( Γ. Διευθυντή και Οικονομικό Διευθυντή ΙΚΕΑ Θεσσαλονίκης , στελέχη της NN Hellas).
Ποιος είμαι εγώ παππού;
Ένα βιωματικό εργαστήρι με τίτλο «Ποιος είμαι εγώ παππού;» που εμπνεύστηκαν τρεις ψυχολόγοι-ψυχοθεραπευτές της Alzheimer Hellas από τη Θεσσαλονίκη , Κωνσταντίνα Καραγκιόζη, Πετρίνα Μαργαριτίδου και Ευδοκία Νικολαϊδου, απέσπασε το 2ο βραβείο στον Παγκόσμιο Διαγωνισμό της Alzheimer’s Disease International καθώς αποτέλεσε μια από τις πιο πρωτότυπες προτάσεις.
«Για πρώτη φορά τα εγγόνια των ασθενών με άνοια είχαν τη δυνατότητα να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, τις σκέψεις που τους απασχολούν, να κατανοήσουν καλύτερα τη φύση και τα συμπτώματα της νόσου. Επίσης ήταν η πρώτη φορά που είχαν την ευκαιρία να γνωριστούν με συνομηλίκους τους, οι οποίοι είχαν έναν παππού ή μια γιαγιά που έπασχε από άνοια.Τα περισσότερα παιδιά ανέφεραν ότι συνήθως δεν συζητάνε με τους φίλους και τους συνομηλίκους τους για ένα τέτοιο θέμα, καθώς υπάρχει ο φόβος μήπως τους κοροϊδέψουν και ότι δεν θα τους καταλάβουν. Πολλές φορές το θέμα της άνοιας δεν συζητιέται ούτε μέσα στο σπίτι με τους γονείς. Η εμπειρία μας με τα παιδιά μας έδειξε ότι ακόμη και από μικρή ηλικία έχουν την ικανότητα να παρατηρούν τις αλλαγές στη συμπεριφορά του παππού ή της γιαγιάς και να αντιλαμβάνονται ότι κάτι διαφορετικό ή περίεργο συμβαίνει , με αποτέλεσμα να θυμώνουν να θέλουν να περνούν λιγότερο χρόνο μαζί τους , να στεναχωριούνται και να νιώθουν ότι τα ίδια φταίνε σε κάτι. Γι αυτό είναι απαραίτητο να μιλήσουμε στα παιδιά για τη νόσο με έναν τρόπο απλό, ώστε να μπορέσουν να κατανοήσουν τις διαφορετικές συμπεριφορές αλλά και να μιλήσουν για τα δικά τους συναισθήματα. », λένε οι ψυχολόγοι που μετέφεραν τις εμπειρίες του βιωματικού Εργαστηρίου σε ομότιτλο βιβλίο .
Το διαφημιστικό τρέιλερ της Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας mnemon
https://www.youtube.com/watch?v=ZDOmRidEp1c&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0mE_-crZGQy4OALXfqK-Q31xR8uoJuoKz0DLm72O5Pe18SRpnZUYoWB_E video της μαθητικής επιχείρησης mnemon
Το βιβλίο «Ποιος είμαι εγώ παππού;»

Ποιος είμαι εγώ παππού;

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.