Ν. ΤΖΩΡΤΖΗΣ: «Η ΣΙΩΠΗ ΟΤΑΝ ΣΚΟΡΑΡΕΙ Ο ΓΚΑΛΗΣ ΕΚΤΟΣ ΕΔΡΑΣ, ΕΙΝΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗ…»

0
994

Γράφει ο Γιάννης Κεσσόπουλος / [email protected]

Ένα κοντσέρτο για πιάνο αφιερωμένο στο Νίκο Γκάλη, είναι από μόνο του κάτι που ξενίζει με την πρώτη ματιά και προκαλεί την περιέργεια. Μια αφίσα συμφωνικής ορχήστρας με τον Γκάλη του eurobasket ’87 αντί μουσικούς, είναι λόγος να πας ν’ ακούσεις. Χθες (8.12.2017), η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης παρουσίασε σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση το κοντσέρτο για πιάνο του Νικόλα Τζώρτζη «Contre Tous, hommage à Nikos Galis», που ο ταλαντούχος συνθέτης εμπνεύστηκε από τον κορυφαίο Έλληνα αθλητή.

Φυσικά, η μουσική ακούγεται, δεν… λέγεται, όμως όπως συμβαίνει με κάθε έργο τέχνης, έχει ενδιαφέρον να μπει κανείς στο μυαλό του δημιουργού, να μάθει πως βίωσε, τι είδε, τι «διάβασε», τι τον ενέπνευσε…

«Από μικρός θαύμαζα το Νίκο Γκάλη, παρότι δεν ασχολήθηκα προσωπικά καθόλου με τον αθλητισμό γιατί μέσα από τη δουλειά του κατάφερε να εμπνεύσει μια ολόκληρη χώρα» λέει ο Νικόλας Τζώρτζης στη thessnews. Μας έδειξε ότι «Αν κάνεις αυτό που πρέπει να κάνεις, έχεις δικαίωμα να ονειρεύεσαι και να πιστεύεις ότι θα τα καταφέρεις, ανεξάρτητα ποιος είσαι όταν ξεκινάς. Αρκεί να ακολουθείς το πρόγραμμα και να είσαι ταγμένος σε αυτό που κάνεις».

«Η σημερινή Ελλάδα δυστυχώς είναι μια χρεωκοπημένη χώρα που έχει μια μηδενιστική τάση, και αυτό δεν της επιτρέπει να έχει αισιοδοξία σε τίποτε»

Γιατί δεν είναι μόνο το ταλέντο αλλά είναι κυρίως η σκληρή δουλειά και αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με τον αθλητισμό αλλά μπορεί να εφαρμοστεί στα πάντα. Αν θυμηθεί κανείς τις δηλώσεις του Γκάλη εκείνη την εποχή, σε μια Ελλάδα που ήθελε να ανεβεί και προσπαθούσε να διακριθεί, μπορεί να πιστοποιήσει τις… εντυπώσεις του Ν. Τζώρτζη.

Η… χορωδία της κερκίδας

Στον τελικό του 1987, με την εθνική ομάδα μπάσκετ απέναντι στη μεγάλη ομάδα της Σοβιετικής Ένωσης, ο Νικόλας βρισκόταν στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας με τον πατέρα του. «Ήμουν μόλις 9 χρονών και είχα την τύχη να βρίσκομαι στο γήπεδο. Θυμάμαι ελάχιστα πράγματα από τότε γιατί παραήταν μεγάλο γεγονός για ένα παιδί! Ωστόσο, θυμάμαι την ατμόσφαιρα, τα πανηγύρια, τους ήχους, τους θορύβους…»

Ο Νικόλας Τζώρτζης έγινε συνθέτης, ζει μόνιμα στο Παρίσι εδώ και 15 χρόνια και δραστηριοποιείται στις χώρες της κεντρική και δυτικής Ευρώπης. Κάποια στιγμή γράφοντας για ολοένα και μεγαλύτερα σύνολα, γεννήθηκε η ιδέα για ένα κοντσέρτο αφιερωμένο στο Νίκο Γκάλη «γιατί ήταν ένας σολίστας».

Πως ένας αγώνας μπάσκετ μπορεί να «διαβαστεί» με όρους μουσικούς, είναι ένα καλό ερώτημα… «Ένας αγώνας μπάσκετ έχει σχήματα, όπως κι ένα μορφικό έργο έχει σχήματα τα οποία κινούνται στο χώρο και στο χρόνο» λέει ο συνθέτης ο οποίος… μας περιέγραψε με έναν μοναδικό τρόπο τη μουσική σύνθεση σα να ήταν ένας αγώνας μπάσκετ!

«Σε έναν αγώνα μπάσκετ π.χ. υπάρχουν συνθήματα, υπάρχουν θόρυβοι μέσα στο γήπεδο, ρυθμοί που ακούμε, η ξαφνική σιωπή όταν σκοράρει ο Γκάλης εκτός έδρας, εκεί που ουρλιάζουν οι θεατές ξαφνικά σιωπούνε. Αυτή είναι μια πολύ μουσική κατάσταση και πολύ δραματική κατάσταση, η οποία υπάρχει στο κοντσέρτο. Ή όταν σκοράρει εντός έδρας ο Γκάλης και ο κόσμος επευφημεί, γίνεται μια έκρηξη χαράς. Κι αυτό είναι πολύ μουσικό γεγονός κι αντίστοιχα πολύ δραματικό» λέει.

Η συνάντηση που εκκρεμεί

Γεννημένος ο ίδιος στη Νέα Σμύρνη, με καταγωγή από την Ύδρα, θεωρεί ότι  σεβασμός για το Νίκο Γκάλη ξεπερνά τα στενά πλαίσια του αθλητισμού, μιας και ενέπνευσε κι άλλους ανθρώπους να γίνουν αυτό που ήθελαν.

«Δεν έχει τύχει να συναντήσω τον Γκάλη. Θα ήθελα πολύ να του σφίξω το χέρι και να τον ευχαριστήσω για όσα προσέφερε στη χώρα ολόκληρη και όχι μόνο στον αθλητισμό. Και γιατί έχει εμπνεύσει και ανθρώπους που δεν πιάσαμε ποτέ πορτοκαλί μπάλα. Γιατί αυτό δείχνει το μεγαλείο αυτού του ανθρώπου» εξομολογήθηκε στη thessnews λίγο πριν ανέβει στο πόντιουμ.

Σύμφωνα με τον Τζώρτζη, χάρη στον Γκάλη μπασκετικά η Ελλάδα έγινε σίγουρα μια μεγάλη χώρα και ο αθλητισμός ανέβηκε. Όμως δεν είναι μόνο αυτό: «Θέλω να πιστεύω ότι η γενιά μου έχει βγάλει καλούς επαγγελματίες και ίσως είναι κάτι μεγάλο που προσέφερε ο Γκάλης, η έννοια του επαγγελματισμού, δηλαδή να αντιμετωπίζεις αυτό που σου δίνει ψωμί σοβαρά και όχι σαν χόμπι».

Θα μπορούσε να εμπνεύσει ο Γκάλης σήμερα που η πατρίδα μας βρίσκεται σε κρίση; «Θεωρώ ότι η σημερινή Ελλάδα σε αντίθεση με την Ελλάδα του ’80 δεν έχει την καλώς εννοούμενη αφέλεια που είχε τότε η χώρα, κάτι που την έκανε πιο ανοιχτή στην αισιοδοξία, στο να πιστέψει ότι μπορεί. Η σημερινή Ελλάδα δυστυχώς είναι μια χρεωκοπημένη χώρα που έχει μια μηδενιστική τάση, και αυτό δεν της επιτρέπει να έχει αισιοδοξία σε τίποτε. Έχει να κάνει με τη γενικότερη περιρρέουσα ατμόσφαιρα που δεν ξέρω αν επιτρέπει σε έναν ή περισσότερους να εμπνεύσουν τους υπόλοιπους…» καταλήγει.

Πρώτη δημοσίευση: εφημερίδα thessnews, φύλλο 9.12.2017

Προηγούμενο άρθροΗ ΑΠΙΘΑΝΗ ΚΑΙ ΤΡΑΓΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΝΙΣΗΜ ΛΕΒΗ
Επόμενο άρθροΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΦΩΤΙΣΗ ΚΑΙ…ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ ΟΠΩΣ ΑΙΣΘΑΝΟΜΑΣΤΕ
Σπούδασα Νομικά, θέλοντας να γίνω δημοσιογράφος. Παράλληλα, φωτογραφία από μεράκι. Κλικ με ριπές. Γιατί η ματιά έχει μεγαλύτερη αξία από οποιοδήποτε μηχάνημα. Πρώτη στάση 1996, στα Σπορ του Βορρά του Μπούζα και στον Ελληνικό Βορρά του Μέρτζου. Δεύτερη στάση στον free press «εξώστη» του αξέχαστου Τάσου Μιχαηλίδη. Τρίτη στάση, Μάρτιο 1998, στην ιστορική εφημερίδα «Μακεδονία» και στα πολιτιστικά με αρχισυντάκτη τον άλλον αξέχαστο Χρήστο Αρνομάλλη. Και διευθυντή το Λάζαρο Χατζηνάκο. Τέλειωσα με τη «Μακεδονία» το 2006 ως διευθυντής σύνταξης της κυριακάτικης έκδοσης, όταν ακόμη η εφημερίδα πουλούσε 17.000 φύλλα. Μετά ήρθε το «Κεντρί» όπου συνεργάστηκα ως σύμβουλος έκδοσης κι έπειτα η free press «Karfitsa» την οποία διηύθυνα από τον Φεβρουάριο του 2010 ως τον Μάιο του 2011. Από το Μάιο 2016 ως τον Μάρτιο 2018 αρθρογράφος στη thessnews. Παράλληλα, γραφείο Τύπου σε δύσκολες μάχες και λογογράφος λόγων κρίσιμων. Σταθερά, από την πρώτη του μέρα, στο thinkfree.gr, καταφύγιο λέξεων και σκέψεων. Καταφύγιο δημιουργικότητας στην εποχή που ο χώρος των ΜΜΕ έχει διαλυθεί και τα πάντα αμφισβητούνται. Καταφύγιο αξιοπιστίας και αλήθειας στην εποχή των fake news και του κιτρινισμού.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.