Ο ελληνιστικός κόσμος του Καβάφη μέσα από τον χρωστήρα του Ηλία Κοντοζαμάνη

0
1401

Της Στελίνας Μαργαριτίδου

«Ο Καβάφης μέσα από τα ιστορικά ποιήματά του, που αναφέρονται στον ελληνιστικό κόσμο, μας δίνει πληροφορίες γι’ αυτόν τον σχεδόν άγνωστο και γοητευτικό κόσμο σκιαγραφώντας μ’ ένα τρόπο μοναδικό και απαράμιλλο τους βασιλείς και το λαό, τα ήθη και τα έθιμά του, τα προτερήματα και τα ελαττώματά του.

Ο λόγος για τον οποίο επέλεξα να παρουσιάσω εικαστικά τα ποιήματα αυτά του Καβάφη, άριστου γνώστη της ελληνιστικής ιστορίας, τον έχει πει ο Ευριπίδης «Όλβιος όστις της ιστορίης έσχεν μάθησιν».

Μ αυτά τα λόγια ο εικαστικός Ηλίας Κοντοζαμάνης, προλογίζει στο thinkfree.gr τη νέα του έκθεση «Ο Ελληνιστικός Κόσμος του Κ.Π Καβάφη», η οποία γίνεται στο εμβληματικό κτίριο της ΦΑΑΘ.

Η έκθεση που γίνεται   στην αίθουσα τέχνης της Φιλοπτώχου Αδελφότητας Ανδρών Θεσσαλονίκης  (Αγίας Σοφίας 38) από τις 20 Μαρτίου έως και τις 5 Απριλίου 2019, παρουσιάζει τον «Ελληνιστικό Κόσμο» του ποιητή, όπως τον αποτύπωσε ο ίδιος στα ιστορικά ποιήματά του, με τα ελαττώματα και τα προτερήματά του, παραλληλίζοντας πρόσωπα και γεγονότα με αντίστοιχα πρόσωπα και γεγονότα της εποχής του. Ποιήματα –άγνωστα πολλά στο ευρύ κοινό- παρουσιάζονται σε πίνακες που εκτίθενται για πρώτη φορά, με πρωτότυπο τρόπο μέσα από τον χρωστήρα του Ηλία Κοντοζαμάνη.

«Μέσα από αυτά τα ποιήματα, αλλά και με αυτή την έκθεση καταδεικνύεται για μια ακόμα φορά, ότι οι Έλληνες διαχρονικά δεν άλλαξαν παρά τα παθήματά τους.Το ισχύει και για εμάς, γνήσιους απογόνους των Ελλήνων του αρχαίου και του ελληνιστικού κόσμου, χωρίς αμφισβήτηση, και μερικές φορές τόσο ίδιο. Σα να μη μεσολάβησε τίποτε από τότε. Γι’ αυτό και, όπως είπε ο Ευρυπίδης, “όλβιος όστις της ιστορίης έσχεν μάθησιν”, δηλαδή «πραγματικά είναι πλούσιος εκείνος που διδάχθηκε πώς να ερευνά συστηματικά»,λέει ο δημιουργός.

Ένα εικαστικό μάθημα ιστορίας

Η  περιήγηση στη νέα έκθεση του εικαστικού Ηλία Κοντοζομάνη, είναι μια διαδρομή σε μια ολόκληρη εποχή , για την οποία λίγα έχουμε πληροφορηθεί. Πολλά από τα ποιήματα που αποτυπώνονται ως πίνακες ζωγραφικής, είναι εντελώς άγνωστα, όλα συνοδεύονται από πολύτιμες ιστορικές πληροφορίες για την ελληνιστική εποχή , για τους επιγόνους του Μεγάλου Αλεξάνδρου, για  την από παλιά ελληνική, ασιατική πολιτεία…

Οι κεντρικές θεματικές της έκθεσης βασίζονται

Οι κεντρικοί πίνακες της έκθεσης βασίζονται σε λιγότερο γνωστά ποιήματα του Αλεξανδρινού, σε άγνωστα , ημιτελή, αλλά και απαγορευμένα όπως στα «Νομίσματα « με ινδικές επιγραφές στον «Αγέλαο», στους Έλληνες της διασποράς , στους φιλοσόφους, στους μετανάστες, αλλά και στην ενότητα ‘πορτρέτα’ για την οποία ο Ηλίας Κοντοζαμάνης εξηγεί: «Τα δευτερεύοντα πρόσωπα που αντλήθηκαν από τα ποιήματα του Καβάφη, επιλέχθηκαν είτε γιατί ήταν σημαντικά (Ιούδας Μακκαβαίος στο ποίημα «Αλέξανδρος Ιανναίος και Αλεξάνδρα»), είτε για τα γοητευτικά γεγονότα της ζωής τους (όπως η πριγκίπισσα της Μακεδονίας και, μετέπειτα βασίλισσα της Συρίας, Στρατονίκη στο ποίημα «Οροφέρνης» και η Βερενίκη Β’  στο ποίημα «Καισαρίων»).

Ο δικαστικός – ο εικαστικός

Διετέλεσε Πρόεδρος του Τριμελούς Συμβουλίου Διεύθυνσης του Διοικητικού Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης από το 1994 έως το 1998, μέλος του πρώτου Διοικητικού Συμβουλίου της Εθνικής Σχολής Δικαστών το 1995, διδάσκων στην Εθνική Σχολή Δικαστών από το 1998 έως το 2005, Αντιπρόεδρος της Ένωσης Διοικητικών Δικαστών από το 2001 έως το 2003, Διευθυντής Κατάρτισης και Επιμόρφωσης Κατεύθυνσης Διοικητικής Δικαιοσύνης στην Εθνική Σχολή Δικαστών από το 2014 έως το 2017 και Πρόεδρος του Τριμελούς Συμβουλίου Διεύθυνσης του Διοικητικού Εφετείου Θεσσαλονίκης από το 2014 έως το 2018.

«Ο δικαστής στη σημερινή εποχή», εξηγεί ο Ηλίας Κοντοζαμάνης, «δεν πρέπει να είναι απλώς αδέκαστος και με άμεμπτο φρόνημα, προσηλωμένος στην ιδέα του δικαίου και τους κείμενους νόμους, αλλά πρέπει να διαθέτει και οξυδέρκεια στον ανθρώπινο πόνο, που προκαλείται από χίλιες αιτίες, να αντικρίζει κατάματα και επίμονα τις μελαγχολικές και δραματικές πλευρές της ζωής και να μην τις ατενίζει από μακρυά εκ του ασφαλούς. Το τελευταίο θα του το δώσει η  γενική παιδεία, η λογοτεχνία, η ποίηση, η μουσική, η ζωγραφική, ο κινηματογράφος, το θέατρο κλπ».

Προηγούμενο άρθροΠαγκόσμια Ημέρα Ποίησης στο βιβλιοπωλείο Κωνσταντινίδης στις 21/3
Επόμενο άρθρο«Θεσσαλονίκη: ο σχεδιασμός και οι ανατροπές του» στις 22/3 στο Γαλλικό Ινστιτούτο
Τι είναι το thinkfree; Καλή ερώτηση. Μια παρέα, έτσι ξεκίνησε κι έτσι συνεχίζει, που θέλει να ποστάρει χωρίς περιορισμούς ό,τι την ευχαριστεί. Ό,τι γράφει ή ό,τι διαβάζει. Στο thinkfree δίνουμε το λόγο στους ανθρώπους του πολιτισμού μέσα από τη δραστηριότητά τους, αναδεικνύουμε νέα πρόσωπα με κοινό χαρακτηριστικό τη θετική σκέψη (think positive) και τη δημιουργικότητα σε κάθε τομέα και χώρο (πολιτιστικό, επιχειρηματικό, επιστημονικό κ.ά.), φιλοξενούμε ελεύθερα (write free) τεκμηριωμένες απόψεις για θέματα πολιτικής πολιτισμού, πολιτικής και κοινωνίας, οικολογίας και αστικού περιβάλλοντος, αρχιτεκτονικής και υγιεινής ζωής. Το thinkfree είναι κι ένα διπλό πείραμα: σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων που το στηρίζουν, αλλά και δημιουργίας ενός no budget ηλεκτρονικού περιοδικού (e-magazine). Γι' αυτό δεν είναι τυχαίο ότι μακροημερεύουμε χωρίς δυσκολία! Με σεβασμό και εκτίμηση, με αγάπη γι' αυτό που κάνουμε.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.