ΤΟ ΠΑΡΙΣΙ ΑΛΛΙΩΣ…

0
1027
ParisinFrance @facebook
ParisinFrance @facebook
ParisinFrance @facebook

Γράφει η Κατερίνα Σπυροπούλου / [email protected]

Στον απόηχο των τρομοκρατικών επιθέσεων της 13ης Νοεμβρίου 2015, η γαλλική πρωτεύουσα εξακολουθεί αφενός μεν να προσελκύει για τα ιστορικά της μνημεία και τα δημοφιλή μέρη και αξιοθέατα, αφετέρου δε να μετασχηματίζεται κοινωνικά με νέους εναλλακτικούς τρόπους ζωής, – ενδεικτικά αναφέρουμε τη μεγαλύτερη παγκοσμίως κοινότητα bla bla car, που συνδέει τους ταξιδιώτες που κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση, φέρνει σε επαφή ανθρώπους που σχεδιάζουν να κάνουν το ίδιο ταξίδι και θέλουν να μοιραστούν τα έξοδά του, κατ΄αντιστοιχία του ελληνικού ιστότοπου carpooling.gr, την κοινότητα-αγορά airbnb, για άτομα που θέλουν να καταχωρήσουν, να ανακαλύψουν και να κάνουν κράτηση μοναδικών χώρων σε ολόκληρο τον κόσμο κ.τλ. –  διασκέδασης, πρωτότυπους πολυχώρους και καινούρια μουσεία, που εντάσσονται στο ιστορικό γαλλικό γίγνεσθαι και ενσωματώνονται στην καθημερινότητα του γαλλικού πληθυσμού.

paris1

Λίγα βήματα μόλις από την πύλη Κλινιακούρ όπου τουρίστες και ντόπιοι έρχονται να περπατήσουν στην υπαίθρια αγορά με τα «παλιατζίδικα», το γνωστό κυριακάτικο παζάρι του Κλινιανκούρ, η Recyclerie[1] «Ανακυκλωτήριο»–, είναι μία αστική ζωντανή φάρμα και χώρος ανταλλαγής ιδεών βασισμένος στις αξίες της βιώσιμης ανάπτυξης και της οικολογίας. Ο σχεδιασμός των χώρων, ο προγραμματισμός των εκδηλώσεών του και ο χώρος εστίασης είναι εμπνευσμένος από τις αρχές της οικολογίας και 3 γαλλικά ρήματα-κλειδιά που ξεκινούν από το γράμμα R (réduire, recycler, réutiliser) εκφράζουν την αρχή του: μειώνω, ανακυκλώνω, ξαναχρησιμοποιώ. Με αφορμή μάλιστα το Παγκόσμιο Συνέδριο για το Κλίμα (COP21), ο συγκεκριμένος χώρος διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο, συμμετέχοντας με καινοτόμες δράσεις και εκδηλώσεις σχετικές με την κατανάλωση, την ενέργεια, τη βιοποικιλότητα, τον καθημερινό τρόπο μετακίνησης, τη σύγχρονη κατοικία και τις καθημερινές οικολογικές πρακτικές που οφείλει να υιοθετήσει κάθε πολίτης.

paris2

Όχι πολύ μακριά από τη Recyclerie, στο 19ο διαμέρισμα του Παρισιού, βρίσκουμε τον πολυχώρο 104[2], χώρο πολιστικής ζωής, ανοιχτό σε μικρούς και μεγάλους. Το 104 πιστεύει στο δημιουργικό δυναμικό του κάθε ανθρώπου και ενώνει καλλιτέχνες, θεατές, οργανώσεις, συλλόγους, ιδρύματα και εταιρείες γύρω από έναν ενοποιητικό χώρο.Σε αέναη κίνηση, ο καλλιτεχνικός χώρος Le CENTQUATRE είναι τόπος όλου του κόσμου,  χώρος δημιουργίας, εργοστάσιο με σημαντικές διεθνείς εκθέσεις και συναυλίες, που περιλαμβάνει όλες τις σύγχρονες μορφές τέχνης εναρμονισμένες σε ένα άρτιο και ομολογουμένως και απαιτητικό προγραμματισμό, σύγχρονο και συνάμα απαιτητικό, με καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο.

Μη διστάσετε να πάτε είτε μόνοι είτε οικογενειακώς! Ο χώρος ενδείκνυται για όλες τις ηλικίες: καφετέριες-εστιατόρια, εκθεσιακοί χώροι, ποικίλες εσωτερικές αυλές για ώρες ξεκούρασης σε σεζ-λονγκ ιδιαίτερης αισθητικής, βιβλιοπωλείο, χώροι γυμναστικής, χορού, θεάτρου, και ειδικών κινητών χώρων για συναυλίες. Χωρίς ίχνος υπερβολής, πρόκεται για έναν θαυμάσιο χώρο που ανοίγεται στον σύγχρονο κόσμο.

paris3

Παραμένοντας στην καρδιά του 19ου διαμερίσματος, βορειοανατολικά του Παρισιού, σε πολύ μικρή απόσταση από το Conservatoire national de Paris, το τοπίο αλλάζει ιδιαίτερα με το νέο φουτουριστικό κτίριο της Φιλαρμονικής, σχεδιασμένο από τον «σταρ» αρχιτέκτονα Ζαν Νουβέλ. Το κτίριο προκάλεσε και εξακολουθεί να προκαλεί πολλές αρνητικές κριτικές τόσο για την αισθητική του όσο  και για το κόστος του, που ξεπέρασε κατά πολύ τον αρχικό προϋπολογισμό. Υπάρχουν πολλοί λόγοι για να επισκεφτεί κανείς το σύγχρονο αυτό κτίριο και γενικότερα αυτή την αναβαθμισμένη βόρεια περιοχή. Κατ΄αρχάς, για να απολαύσει μία από τις συναυλίες της Φιλαρμονικής, που αποτελούν μέρος ενός πολύπλευρου προγραμματισμού ανάμεσα σε κλασική, σύγχρονη, μπαρόκ, τζαζ, ποπ μουσική… Επιπλέον, για να συμμετέχει οικογενειακά σε εκπαιδευτικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες για εκπαιδευτικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες και για τις πρωτοποριακές εκθέσεις. Η πρώτη έκθεση που φιλοξενείται αυτή τη στιγμή είναι αφιερωμένη στον Μαρκ Σαγκάλ και τον θρίαμβο της μουσικής, μία έκθεση που συνδυάζει το έργο του Ρωσοεβραίου ζωγράφου με τη μουσική και αναδεικνύει τη στενή του σχέση με τις λυρικές σκηνές πολλών χωρών. Και τέλος, κάτι που ίσως δεν γνωρίζουν οι περισσότεροι: χάρη στον ψηφιακό κατάλογο, οι λάτρεις της μουσικής έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν σε ζωντανή μετάδοση ή αναμετάδοση πολυάριθμες συναυλίες της Φιλαρμονικής του Παρισιού.

Εν ολίγοις, το συνεχώς μεταλλασσόμενο αστικό περιβάλλον της γαλλικής πρωτεύουσας επεκτείνεται και στις άλλοτε υποβαθμισμένες περιοχές, όπου οι τεράστιες αποθήκες, τα εργοστάσια και τα έρημα κτίρια των σφαγείων, παραχωρούν τη θέση τους σ’ ένα νέο εναλλακτικό περιβάλλον μοντέρνων κατασκευών και προτάσεων ψυχαγωγίας. Ας σημειωθεί ότι η αναβάθμιση του 19ου διαμερίσματος τη δεκαετία του ’90 με την κατασκευή του πάρκου της Βιλέτ από τον οραματιστή αρχιτέκτονα Μπερνάρ Τσουμί και τη δημιουργία των Πόλεων της Μουσικής και των Επιστημών (Cité de la musique και Cité des Sciences et de lIndustrie, αντίστοιχα), ενισχύθηκε όχι μόνο με τις μοντέρνες κατασκευές αλλά και με το πρόγραμμα ενοικίασης δημοσίων ποδηλάτων και αυτοκινήτων και τις γραμμές του τραμ που κατάφεραν να συνδέσουν, από το 2006, τις «Πόρτες» του Παρισιού εγκαινιάζοντας και προωθώντας την πράσινη τεχνολογία και τον πράσινο τρόπο ζωής στη γαλλική πρωτεύουσα και τους κατοίκους της.

[1]http://www.larecyclerie.com/cop-21/

[2]http://www.104.fr/centquatre/qui-sommes-nous/presentation.html

Προηγούμενο άρθρο«ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΜΙΑΣ ΝΕΑΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΜΕ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ»
Επόμενο άρθροΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ Β. ΚΑΡΚΑΤΣΕΛΗ
Πτυχιούχος της Γαλλικής Φιλολογίας του Α.Π.Θ., η Κατερίνα Σπυροπούλου ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές τις σπουδές στο πανεπιστήμιο Paris 13 και από το 2007 είναι Διδάκτωρ γαλλόφωνης και συγκριτικής λογοτεχνίας. Έκτοτε διδάσκει τη γαλλική γλώσσα στο πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, ερευνά τη γαλλόφωνη λογοτεχνία και τα επιστημονικά της πεδία επικεντρώνονται στα προβλήματα της ταυτότητας, της μετανάστευσης και της εξορίας, στη θεωρία της γαλλοφωνίας, στη λογοτεχνία-κόσμος και στους σύγχρονους γαλλόφωνους συγγραφείς. Έχει δημοσιεύσει μελέτες σε διεθνή περιοδικά σχετικά με τη γαλλική γλώσσα και τη σύγχρονη γαλλόφωνη λογοτεχνική παραγωγή και συμμετάσχει σε διεθνή συνέδρια. Έχει συνδράμει στη συγγραφή λεξικών για τη λογοτεχνία, και έχει γράψει τα βιβλία : 100 réponses…sur la Francophonie, Paris, (2006), La France de Clément Lépidis. Retour sur la vie et l’œuvre d’un écrivain francophone (2011).

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.