ΜΟΝΑΔΙΚΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΠΥΡΚΑΓΙΑ ΤΟΥ 1917

0
2288
Η πλατεία αλευραγοράς (Ουν Καπάν) από την οδό Μπαλάνου.

 

Η πλατεία αλευραγοράς (Ουν Καπάν) από την οδό Μπαλάνου.
Η πλατεία αλευραγοράς (Ουν Καπάν) από την οδό Μπαλάνου.

Γράφει ο Γιάννης Κεσσόπουλος / [email protected]

Σπανίζουν οι φωτογραφικές ματιές στη Θεσσαλονίκη πριν την καταστρεπτική πυρκαγιά του 1917, ούτως ή άλλως. Αυτό είναι ένα ατού για την έκθεση «Ιστορίες του δρόμου – Θεσσαλονίκη 1916 – στα βήματα του Πιγκασού». Αυτά τα βήματα, ωστόσο, οδηγούν σε μια άλλη διάσταση της πόλης, πέρα από τα κτίριά της. Οδηγούν στη Θεσσαλονίκη των ανθρώπων. Γιατί ο Γάλλος γιατρός της Στρατιάς της Ανατολής, που έφτασε στη Θεσσαλονίκη τον Οκτώβριο του 1916, περπάτησε την πόλη και επιδίωξε να φωτογραφήσει τις καθημερινές σκηνές στους δρόμους της πόλης πρωταγωνιστές τις ανθρώπινες φιγούρες. Τα κτίρια υπάρχουν αλλά είναι οι κομπάρσοι. Ο  Πιγκασού, (1878-1961), φωτογράφισε ως τον Ιούνη του 1917, δύο μήνες δηλαδή πριν την πυρκαγιά.

pigasou 01

  • Φυσικά ένα μπράβο ανήκει στον Bernard Maurice, τον εγγονό του Ζοζέφ Πιγκασού, που από το 2014 άρχισε να δημοσιοποιεί τις φωτογραφίες.
  • Ένα μπράβο στους ανθρώπους της ομάδας στο facebook «Παλιές φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης. Όχι μόνο για τη γενική προσφορά στη συλλογή φωτογραφιών αρχείου της πόλης, αλλά φυσικά για την πραγματοποίηση της συγκεκριμένης έκθεσης. Είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον ότι κοντά στις φωτογραφίες του Πιγκασού εκτίθενται φωτογραφίες σύγχρονες στα ίδια σημεία, ώστε να είναι δυνατή μια κάποια αντιπαραβολή από τον θεατή, να καταλάβει τι άλλαξε. Ή μάλλον τι παρέμεινε ίδιο από τότε. Αν έμεινε.
  • Ένα μπράβο και στο Μορφωτικό Ίδρυμα της ΕΣΗΕΜΘ που, ίσως ορμώμενη από το ακατάλυτο δημοσιογραφικό δαιμόνιο, βάζει στο επίκεντρο του φωτογραφικού ενδιαφέροντος (ιστορικής και καλλιτεχνικής φωτογραφίας) το υλικό του Πιγκασού, ενός μη επαγγελματία φωτογράφου που κατέλιπε στην πόλη ένα φωτογραφικό θησαυρό.

Συγκλονιστική βρήκα την αντιπαραβολή της φωτογραφίας του Πιγκασού με τη ζωγραφική απεικόνιση πάλι από τον ίδιο της Αγίας Αικατερίνης για τον απλό λόγο ότι μέσω της ζωγραφικής αναιρεί την εύλογη αυταπάτη με την οποία μας θρέφουν η φωτογραφία και ο κινηματογράφος ότι η ζωή στο παρελθόν δεν είχε χρώμα, αλλά ήταν ασπρόμαυρη. 

pigasou 8

Οι φωτογραφίες αυτές παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε έκθεση στην Ελλάδα. Ανεπεξέργαστες οι εικόνες στην πλειοψηφία τους, όπως αναφέρεται στο σχετικό δελτίο Τύπου, ταυτοποιήθηκαν από την ομάδα «Παλιές φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης», και αυτό που προέκυψε είναι μια από τις πιο πολύτιμες συλλογές, με διακόσιες περίπου φωτογραφίες της πόλης από την εποχή του Α′ΠΠ, με την ευγενική παραχώρηση του Bernard Maurice.

INFO

Είσοδος ελεύθερη

Διάρκεια έκθεσης: 20 Μαρτίου – 20 Απριλίου 2016

Χώρος: Αίθουσα Μορφωτικού Ιδρύματος ΕΣΗΕΜ-Θ (Λ. Νίκης και Μοργκεντάου 1, 1ος όροφος, Τ.2310 237004)

Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα-Σάββατο 11:00-20:00, Κυριακή 11:00-15:00

Διοργάνωση: «Παλιές φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης»

Επιμέλεια-Παραγωγή-Χρηματοδότηση: μέλη και φίλοι της ομάδας «Παλιές φωτογραφίες της Θεσσαλονίκης»

Με την υποστήριξη: Μορφωτικό Ίδρυμα της Ένωσης Συντακτών Εφημερίδων Μακεδονίας-Θράκης (ΕΣΗΕΜ-Θ)

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Προηγούμενο άρθρο«ΤΟ ΤEΛΕΙΟ EΓΚΛΗΜΑ» ΣΤΟ EL CONVENTO DEL ARTE
Επόμενο άρθροΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΙ ΜΑΤΘΑΙΟΣ ΤΣΑΧΟΥΡΙΔΗΣ ΣΤΟ ΑΒΑΤΟ LIVE STAGE
Σπούδασα Νομικά, θέλοντας να γίνω δημοσιογράφος. Παράλληλα, φωτογραφία από μεράκι. Κλικ με ριπές. Γιατί η ματιά έχει μεγαλύτερη αξία από οποιοδήποτε μηχάνημα. Πρώτη στάση 1996, στα Σπορ του Βορρά του Μπούζα και στον Ελληνικό Βορρά του Μέρτζου. Δεύτερη στάση στον free press «εξώστη» του αξέχαστου Τάσου Μιχαηλίδη. Τρίτη στάση, Μάρτιο 1998, στην ιστορική εφημερίδα «Μακεδονία» και στα πολιτιστικά με αρχισυντάκτη τον άλλον αξέχαστο Χρήστο Αρνομάλλη. Και διευθυντή το Λάζαρο Χατζηνάκο. Τέλειωσα με τη «Μακεδονία» το 2006 ως διευθυντής σύνταξης της κυριακάτικης έκδοσης, όταν ακόμη η εφημερίδα πουλούσε 17.000 φύλλα. Μετά ήρθε το «Κεντρί» όπου συνεργάστηκα ως σύμβουλος έκδοσης κι έπειτα η free press «Karfitsa» την οποία διηύθυνα από τον Φεβρουάριο του 2010 ως τον Μάιο του 2011. Από το Μάιο 2016 ως τον Μάρτιο 2018 αρθρογράφος στη thessnews. Παράλληλα, γραφείο Τύπου σε δύσκολες μάχες και λογογράφος λόγων κρίσιμων. Σταθερά, από την πρώτη του μέρα, στο thinkfree.gr, καταφύγιο λέξεων και σκέψεων. Καταφύγιο δημιουργικότητας στην εποχή που ο χώρος των ΜΜΕ έχει διαλυθεί και τα πάντα αμφισβητούνται. Καταφύγιο αξιοπιστίας και αλήθειας στην εποχή των fake news και του κιτρινισμού.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.