«Η Θεσσαλονίκη στον Μεγάλο Πόλεμο» στο Κέντρο Ιστορίας από 2/11 έως 12/12

0
282

Το Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης διοργανώνει έκθεση καλλιτεχνημάτων και ιστορικών τεκμηρίων από το αρχείο του συλλέκτη Γιώργου Πατιερίδη με τίτλο “Η Θεσσαλονίκη στον Μεγάλο Πόλεμο – Πόλεμος, Πολιτική, Τέχνες και Πολιτισμός”. Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την  Παρασκευή 2 Νοεμβρίου  2018, στις 19:00, στον ισόγειο εκθεσιακό χώρο του (Μέγαρο Μπίλλη-Πλ. Ιπποδρομίου).

«Ο ρόλος των τριών στρατηγών (σ.σ. Maurice Paul Emmanuel Sarrail, Marie Louis Adolphe Guillaumat, Franchet d’ Esperey) και η παραμονή τους για σχετικό μεγάλο διάστημα σ’ αυτήν την αναγεννώμενη πόλη έπειτα από μια μακραίωνη περίοδο οθωμανικής κατοχής υπήρξε καθοριστικός. Ένα γεγονός που διεύρυνε τις εκατέρωθεν σχέσεις και ωφέλησε τον ντόπιο πληθυσμό, ήταν το πρωταρχικό μέλημα των Συμμάχων, κυρίως των Γάλλων να δημιουργήσουν μία υποδομή ώστε να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες τους κατά την παραμονή τους. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι εντόπιοι να συμμετάσχουν ολοένα και πιο έντονα στην διαδικασία μεταμόρφωσης της Θεσσαλονίκης έστω υπό το πρίσμα των πολεμικών επιχειρήσεων. Αν και αρχικώς δεν ήταν ξεκάθαρο συνέπεια των πολιτικών αντιπαραθέσεων αν οι Συμμαχικές δυνάμεις κατέφθασαν στην πόλη και κατ΄ επέκταση στη Μακεδονία ως φίλοι ή ως εχθροί.  Η ροή των γεγονότων ωστόσο τόσο σε πολιτικό όσο και σε επίπεδο πολεμικών επιχειρήσεων, ξεκαθάρισε τον λόγο της παρουσίας των συμμαχικών δυνάμεων. Εκείνο όμως που είναι το πιο σπουδαίο είναι η προθυμία των Συμμάχων όχι μόνον να διαφυλάξουν την εδαφική ακεραιότητα της χώρας, αλλά να επιδοθούν στη δημιουργία τέτοιων υποδομών που θα ευκόλυναν την καθημερινή τους ζωή και θα δημιουργούσαν μία μελλοντική προοπτική που θα καθόριζε το μέλλον της περιοχής. Εν ολίγοις, ήταν το ειρηνικό έργο της Στρατιάς της Ανατολής» σημειώνει, τέλος, ο Δρ Αντώνης Δ. Σατραζάνης, Προϊστάμενος Κέντρου Ιστορίας Θεσσαλονίκης.

Η έκθεση αφορά στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, στις σημαντικές πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα και στην καλλιτεχνική παραγωγή που δημιούργησαν στρατιώτες που πολέμησαν στο μέτωπο της Μακεδονίας κατά τη διάρκειά του.

«Η παρουσία τόσο μεγάλου αριθμού στρατιωτών και αξιωματικών της Αντάντ έδωσε σημαντική ώθηση στα καλλιτεχνικά πράγματα της πόλης και στη συνέχεια της χώρας. Η έκθεση ζωγραφικής και γλυπτικής του 1916 με έργα στρατιωτικών που διοργανώνεται στη Θεσσαλονίκη την οποία επιμελείται ο σπουδαίος Κων. Μαλέας, φέρνει στην πόλη ξαφνικά μία εντελώς νέα αντίληψη για την τέχνη. Το υλικό που παρουσιάζεται στην επετειακή αυτή έκθεση βασίζεται κυρίως σε εφημερίδες της εποχής με ολοσέλιδες ως επί το πλείστον απεικονίσεις των γεγονότων του Πολέμου και της Πολιτικής. Έρχονται από τον Γαλλικό, Αγγλικό, Ιταλικό Τύπο κυρίως. Πολλές παρουσιάζουν φωτογραφίες σημαντικών γεγονότων ή προσώπων. Πολλές όμως είναι μικρά έργα ζωγραφικής τέχνης. Αυτά τα δύο στοιχεία, τα σημαντικά γεγονότα και η τέχνη που εμπεριέχονται οδήγησαν τον υπογράφοντα στην αναζήτηση, που συχνά είναι εξαιρετικά δύσκολη, των τίτλων των εφημερίδων που τα παρουσιάζουν. Αυτονόητο στοιχείο βέβαια στην προσέγγιση του υλικού αυτού είναι ότι η είδηση αφορά τη Θεσσαλονίκη, τη Μακεδονία, την Ελλάδα» σημειώνει ο συλλέκτης Γιώργος Πατιερίδης.

Περιέχει πρωτοσέλιδα και οπισθοσέλιδα μεγάλων ευρωπαϊκών εφημερίδων και περιοδικών, με ζωγραφικές περιγραφές αλλά και φωτογραφίες σημαντικών γεγονότων που έλαβαν χώρα στην πόλη της Θεσσαλονίκης  αλλά και στην  ευρύτερη περιοχή της. Επίσης  θα εκτεθούν εικαστικές δημιουργίες ιδιαίτερου καλλιτεχνικού ενδιαφέροντος, απλών στρατιωτών-καλλιτεχνών, που υπηρέτησαν στο βαλκανικό Μέτωπο όπως και απεικονίσεις της καθημερινότητας της πόλης αλλά και της υπαίθρου της, με αναφορές στο Άγιον Όρος. Εκτίθενται επίσης χάρτες που περιγράφουν και εξιστορούν τις πολεμικές επιχειρήσεις, αλλά και βιβλία απομνημονευμάτων σημαντικών στρατιωτικών παραγόντων της εποχής εκείνης, επιστολικά δελτάρια που χρησιμοποιήθηκαν ως μέσον επικοινωνίας  και διάφορα άλλα αναμνηστικά.

«Ποτέ κανένας πόλεμος, καμιά σύγκρουση, πριν το 1914-1918, δεν υπήρξε αντικείμενο τόσο πλούσιας εικονογράφησης. Μεταξύ των εκατομμυρίων στρατευμένων μαχητών, ανάμεσα στους οποίους σχεδιαστές, ζωγράφοι, φωτογράφοι, δραστηριοποιούνταν επί πλέον, επίσημες υπηρεσίες, στρατευμένοι καλλιτέχνες σε αποστολή, επιφορτισμένοι να αποτυπώσουν τον πόλεμο οπτικά. Από το Δυτικό Μέτωπο μέχρι τη Μέση Ανατολή θα κυκλοφορήσουν χιλιάδες φωτογραφίες σχέδια και έργα ζωγραφικής, που θα έχουν μεγάλη απήχηση στους πολίτες. Καλλιτέχνες εθελοντές ή επιστρατευμένοι, κινούμενοι από δική τους πρωτοβουλία ή κατόπιν εντολής θα γράψουν «την ιστορία του πολέμου με εικόνες». Άλλωστε, η ζωγραφική και η διακόσμηση αποτελούσαν από τις πιο ευχάριστες πρακτικές δραστηριότητες των φαντάρων» γράφει στον κατάλογο η Μαρία Καμπούρη-Βαμβούκου, ομότιμη καθηγήτρια ΑΠΘ.

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 12 Δεκεμβρίου 2018

Ώρες λειτουργίας έκθεσης: Δευτέρα – Παρασκευή: 8:00-14:00 & 18:00-21:00

Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

Προηγούμενο άρθροΒασίλης Παπακωνσταντίνου και Γιώτα Νέγκα από 3/11 στο Stage Live
Επόμενο άρθροΔραστήριος Νοέμβριος στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα!
Σπούδασα Νομικά, θέλοντας να γίνω δημοσιογράφος. Παράλληλα, φωτογραφία από μεράκι. Κλικ με ριπές. Γιατί η ματιά έχει μεγαλύτερη αξία από οποιοδήποτε μηχάνημα. Πρώτη στάση 1996, στα Σπορ του Βορρά του Μπούζα και στον Ελληνικό Βορρά του Μέρτζου. Δεύτερη στάση στον free press «εξώστη» του αξέχαστου Τάσου Μιχαηλίδη. Τρίτη στάση, Μάρτιο 1998, στην ιστορική εφημερίδα «Μακεδονία» και στα πολιτιστικά με αρχισυντάκτη τον άλλον αξέχαστο Χρήστο Αρνομάλλη. Και διευθυντή το Λάζαρο Χατζηνάκο. Τέλειωσα με τη «Μακεδονία» το 2006 ως διευθυντής σύνταξης της κυριακάτικης έκδοσης, όταν ακόμη η εφημερίδα πουλούσε 17.000 φύλλα. Μετά ήρθε το «Κεντρί» όπου συνεργάστηκα ως σύμβουλος έκδοσης κι έπειτα η free press «Karfitsa» την οποία διηύθυνα από τον Φεβρουάριο του 2010 ως τον Μάιο του 2011. Από το Μάιο 2016 ως τον Μάρτιο 2018 αρθρογράφος στη thessnews. Παράλληλα, γραφείο Τύπου σε δύσκολες μάχες και λογογράφος λόγων κρίσιμων. Σταθερά, από την πρώτη του μέρα, στο thinkfree.gr, καταφύγιο λέξεων και σκέψεων. Καταφύγιο δημιουργικότητας στην εποχή που ο χώρος των ΜΜΕ έχει διαλυθεί και τα πάντα αμφισβητούνται. Καταφύγιο αξιοπιστίας και αλήθειας στην εποχή των fake news και του κιτρινισμού.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.