«Καταραμένες πολιτείες»: η αναμέτρηση του ανθρώπου με το κακό

0
322

Με το μυθιστόρημα «Καταραμένες Πολιτείες» η Έλενα Χουσνή συνεχίζει τη σταθερή συγγραφική της πορεία που ξεκίνησε το 2014 και φτάνει στο 2018 με το 4ο βιβλίο της να βρίσκει θέση στα ράφια των βιβλιοπωλείων. Συνάμα, κάνει μια στροφή από το αστυνομικό μυθιστόρημα προς το μυθιστόρημα που διαλέγεται ανοιχτά με την ιστορία.

Οι «Καταραμένες Πολιτείες» έχουν ως θέμα τη ζωή, τα διλήμματα, τους πόθους, τα πάθη, τα βάσανα των ασθενών που νοσηλεύτηκαν στο λεπροκομείο Καρλοβάσου της Σάμου. Τεχνικά, η Ε.Χ. χρησιμοποιεί στίχους τραγουδιών ή λογοτεχνικά χωρία προϊδεάζοντας για τη θεματική καθενός από τα 35 κεφάλαια, προσδίδοντας με αυτόν τον τρόπο μια μελωδικότητα στον αφηγηματικό της λόγο. Κάπως έτσι, οι «Καταραμένες Πολιτείες» έχουν το δικό τους soundtrack, το οποίο αποτυπώνει ενδεχομένως την προσωπικότητα της συγγραφέως -τα ερεθίσματα, τις αναφορές της, τα πρότυπα που κατά καιρούς την γοήτευσαν.

Ως προς τη γραφή, η Ε.Χ. ξεδιπλώνει το αφηγηματικό της ταλέντο, την ικανότητά της να χειρίζεται το γραπτό λόγο και να δημιουργεί λογοτεχνία. Αναλύει ή πλάθει χαρακτήρες και γεννά με τις λέξεις εικόνες, μονολόγους, διαλόγους, πλοκή με χαρακτηριστική ευκολία.

Στις «Καταραμένες Πολιτείες», ωστόσο, επιδιώκει και καταφέρνει και κάτι ακόμη: μέσα από μια σε βάθος ερευνητική εργασία, διασώζει τη συλλογική μνήμη και αναδεικνύει την τοπική ιστορία, έχοντας ως βάση για τον μυθιστορηματικό της πυρήνα το λεπροκομείο Καρλοβασίου.

Κι αν η Βικτώρια Χίσλοπ πριν από λίγα χρόνια ανέδειξε το δράμα των ανθρώπων της Σπιναλόγκα, στην Κρήτη, η Έλενα Χουσνή συνεχίζει σε έναν άλλον τόπο, με άλλους τραγικούς ήρωες, να αναδεικνύει την συγκλονιστική αυτή εν καιρώ ειρήνης ανθρώπινη δοκιμασία – με χαρακτηριστικά αρχαίας τραγωδίας, τις συλλογικές φοβίες, το φόβο για το άγνωστο, τον κοινωνικό αποκλεισμό, την αναμέτρηση του ανθρώπινου με την αρρώστια και το θάνατο, τη δύναμη της γνώσης, την προσφορά της επιστήμης.

Γιάννης Κεσσόπουλος

 

Προηγούμενο άρθροΔραστήριος Νοέμβριος στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα!
Επόμενο άρθροΤα Χριστούγεννα η Χιονάτη μπαίνει… στον πάγο
Σπούδασα Νομικά, θέλοντας να γίνω δημοσιογράφος. Παράλληλα, φωτογραφία από μεράκι. Κλικ με ριπές. Γιατί η ματιά έχει μεγαλύτερη αξία από οποιοδήποτε μηχάνημα. Πρώτη στάση 1996, στα Σπορ του Βορρά του Μπούζα και στον Ελληνικό Βορρά του Μέρτζου. Δεύτερη στάση στον free press «εξώστη» του αξέχαστου Τάσου Μιχαηλίδη. Τρίτη στάση, Μάρτιο 1998, στην ιστορική εφημερίδα «Μακεδονία» και στα πολιτιστικά με αρχισυντάκτη τον άλλον αξέχαστο Χρήστο Αρνομάλλη. Και διευθυντή το Λάζαρο Χατζηνάκο. Τέλειωσα με τη «Μακεδονία» το 2006 ως διευθυντής σύνταξης της κυριακάτικης έκδοσης, όταν ακόμη η εφημερίδα πουλούσε 17.000 φύλλα. Μετά ήρθε το «Κεντρί» όπου συνεργάστηκα ως σύμβουλος έκδοσης κι έπειτα η free press «Karfitsa» την οποία διηύθυνα από τον Φεβρουάριο του 2010 ως τον Μάιο του 2011. Από το Μάιο 2016 ως τον Μάρτιο 2018 αρθρογράφος στη thessnews. Παράλληλα, γραφείο Τύπου σε δύσκολες μάχες και λογογράφος λόγων κρίσιμων. Σταθερά, από την πρώτη του μέρα, στο thinkfree.gr, καταφύγιο λέξεων και σκέψεων. Καταφύγιο δημιουργικότητας στην εποχή που ο χώρος των ΜΜΕ έχει διαλυθεί και τα πάντα αμφισβητούνται. Καταφύγιο αξιοπιστίας και αλήθειας στην εποχή των fake news και του κιτρινισμού.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.