ΚΟΝΤΡΑ ΗΘΟΠΟΙΩΝ – ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΣΤΟ ΚΘΒΕ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΗΝ… ΑΝ. ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ

0
1235
photo credits: Giannis Kessopoulos
photo credits: Giannis Kessopoulos

Ξανά στην κόντρα οι ηθοποιοί του ΚΘΒΕ με τον καλλιτεχνικό διευθυντή Γιάννη Αναστασάκη την ώρα που οι «Επτά επί Θήβας» ετοιμάζονται να δώσουν αύριο, Παρασκευή 30/6, παράσταση στην Επίδαυρο. Με επιστολή που έστειλαν στο προσωπικό του θεάτρου, κατηγορούν την αναπληρώτρια διευθύντρια Μαρία Τσιμά για τη συμμετοχή της σε δύο παραστάσεις του ΚΘΒΕ, αλλά και τον καλλιτεχνικό διευθυντή για τη μείωση των εργαζόμενων ηθοποιών κάτω από το όριο των 100 που προβλέπει ο νόμος.

Ακολούθησε απάντηση από την πλευρά του κ. Αναστασάκη, με την οποία διαψεύδει τους ηθοποιούς και υπερασπίζεται το δικαίωμα της αν. καλλιτεχνικής διευθύντριας στην αμειβόμενη καλλιτεχνική εργασία. Υποστηρίζει δε ότι επικοινώνησε με το ΣΕΗ και διαβεβαίωσε ότι από τις 2 Ιουλίου ο αριθμός των εργαζόμενων ηθοποιών θα ξεπεράσει τους εκατό.

Διαβάστε ολόκληρα τα κείμενα και αξιολογήστε τα:

Η ανακοίνωση των ηθοποιών (27.6.2017)

«Αγαπητοί συνάδελφοι, σήμερα το πρωί, αναρτήθηκε η διανομή του έργου «Όσα η καρδιά μου στην καταιγίδα», όπου τον πρωταγωνιστικό ρόλο παίζει η κ. Τσιμά. Η ΑΕ δέχτηκε σωρεία τηλεφωνημάτων από την ώρα της ανάρτησης, με το ερώτημα «τότε γιατί μας φώναξαν στην ακρόαση;» και μήπως «να μη γίνονται ακροάσεις;». Η ΑΕ προέβη αμέσως σε τηλεφωνική συνομιλία με την κ. Τσιμά, η οποία είπε ότι την διάλεξε ο σκηνοθέτης. Ρωτήσαμε πώς τη διάλεξε (επειδή εκείνη δεν εμφανίστηκε στην ακρόαση) και είπε ότι αυτό που της λέμε είναι προσβλητικό. Απαντήσαμε ότι προσβλητικό είναι το να φέρνεις στην ακρόαση μεγάλες γυναίκες που νομίζουν ότι διαγωνίζονται, ενώ ο ρόλος είναι δοσμένος. Μας έκαναν επίσης εντύπωση οι υπέρογκες αμοιβές για την παράσταση «Δηλητήριο» που βρήκαμε στη Διαύγεια και ιδιαίτερα η αμοιβή των 8.257 ευρώ της κ. Τσιμά. Αυτά τα δεδομένα, σε συνδυασμό με την παραβίαση του νόμου για τουλάχιστον 100 ηθοποιούς, μας βάζουν σε ανησυχία για το ποια κατεύθυνση διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού επιλέγει η διεύθυνση του κθβε.

Χαιρετισμούς,

η ΑΕ ηθοποιών»

 

Η ανακοίνωση του καλλιτεχνικού διευθυντή (28.6.2017)

«Καθαρός ουρανός αστραπές δε φοβάται!

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Έλαβα, όπως και σεις, το ηλεκτρονικό μήνυμα της ΑΕ Ηθοποιών του ΚΘΒΕ.

Αναρωτιέμαι γιατί η ΑΕ δεν απευθύνθηκε σε μένα- όπως έχει κάνει στο παρελθόν- ζητώντας εξηγήσεις σε τόσο «σοβαρές»κατηγορίες! Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα, εδώ και 2 χρόνια περίπου, ΠΟΤΕ δεν έχω αρνηθεί να συναντήσω τα μέλη της. Το θεωρώ θεσμική μου υποχρέωση. Υποθέτω ότι σεβάστηκαν την απουσία μου στην Επίδαυρο ενόψει της επανάληψης των «Επτά Επί Θήβας». Αν κι αυτή η εξήγηση δε με πείθει. Κλίνω μάλλον προς την εκδοχή ότι κάποιοι προσπαθούν να δημιουργήσουν θέμα εκ του μη όντος και έχουν παρασύρει την ΑΕ σε λάθη.

Τέλος πάντων, δεν έχω καμία διάθεση να παρασυρθώ κι εγώ σε υποθέσεις. Θα προτιμήσω να σας ενημερώσω κι εγώ με τη σειρά μου, απαντώντας στα θέματα που θίγει η ΑΕ:

  1. Διανομή του έργου ΟΣΑ Η ΚΑΡΔΙΑ ΜΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΙΓΙΔΑ.

Ο σκηνοθέτης της παράστασης κ.Πάνος Δεληνικόπουλος από τις πρώτες μέρες που του ανέθεσα το έργο πρότεινε στην κ. Μαρία Τσιμά να ερμηνεύσει το ρόλο της Μάνας, έναν από τους 4 ισοδύναμους ρόλους του έργου. Δεν πρόκειται, φυσικά, για τον πρωταγωνιστικό ρόλο! Η κ. Τσιμά ζήτησε χρόνο να το σκεφτεί γιατί ο φόρτος εργασίας που έχει αναλάβει ως Αναπληρώτρια Καλλιτεχνική Διευθύντρια ίσως να μην της επέτρεπε τη συμμετοχή της. Ο σκηνοθέτης συμφώνησε να της δώσει χρόνο, αλλά στο μεταξύ προχώρησε σε ακροάσεις και για τους 4 ρόλους, ως όφειλε. Μετά το τέλος των ακροάσεων, επανήλθε με την ίδια πρόταση. Ήμουν παρών στη συζήτηση και προέτρεψα την κ. Τσιμά να δεχθεί. Είχα επιχείρημα: είναι αλήθεια πως δουλεύουμε και οι δύο πάνω από 16 ώρες καθημερινά τα τελευταία 2 χρόνια, αλλά δεν είναι δυνατόν να μην ασχοληθούμε ποτέ και με κάτι αμιγώς καλλιτεχνικό! Η κ.Τσιμά πείστηκε τελικά να συμμετάσχει στη Διανομή. Αυτή είναι όλη η αλήθεια! Πού βρίσκεται το μεμπτό; Ποιοι  ρόλοι «ήταν…δοσμένοι»; Πώς καταλήγει η ΑΕ στο συμπέρασμα ότι η ακρόαση πρόσβαλε τάχα τις «μεγάλες γυναίκες που διαγωνίστηκαν»;

Κατά τη διάρκεια της θητείας μου το δικαίωμα του σκηνοθέτη να επιλέγει με ελευθερία τη διανομή του διατηρείται μέχρι κεραίας! Ίσως αυτό να ενοχλεί κάποιους που έχουν συνηθίσει σε άλλες πρακτικές. Το συντριπτικό ποσοστό των ρόλων επιλέγεται από τις ακροάσεις, αλλά , βέβαια, ο σκηνοθέτης διατηρεί το δικαίωμα να προτείνει στον Καλλιτεχνικό  διευθυντή και ηθοποιό εκτός ακρόασης. Συχνά έχω δεχθεί αντίστοιχες προτάσεις. Αυτό έλειπε! Να ορίζω εγώ τις διανομές ερήμην των σκηνοθετών. Μακριά από μένα μια τέτοια αντίληψη για την τέχνη μας. Αυτό θα ήταν προσβλητικό για όλους μας!

  1. Η ΑΕ » βρήκε στη Διαύγεια» τις αμοιβές των συντελεστών της παράστασης «Δηλητήριο» και τις χαρακτηρίζει «υπέρογκες»! ( Αρχίζω να υποπτεύομαι ότι η Μαρία Τσιμά έχει στοχοποιηθεί. Γιατί άραγε; Το αντιπαρέρχομαι και συνεχίζω.). Πρώτα πρώτα χαίρομαι που τις…βρήκε στη Διαύγεια τις αμοιβές η ΑΕ! Πριν από 2 χρόνια μια ανάλογης αναζήτησή θα απέβαινε μάλλον άκαρπη, καθώς σπανίως ανέβαιναν στη Διαύγεια οι αμοιβές των συντελεστών και τα συμβόλαιά τους… Την εντολή να δημοσιεύονται ΟΛΑ στη Διαύγεια την έδωσα εγώ από τη μέρα που ανέλαβα και τηρείται ως τώρα κατά γράμμα. Αυτονόητη απόφαση, εννοείται, αν και δεν ήταν πάντα…αυτονόητες τέτοιες αποφάσεις στο παρελθόν…

Τι προκύπτει, λοιπόν, από τις αμοιβές των συντελεστών του «Δηλητήριου»; Είναι άραγε υπέρογκες; Καθόλου! Ο σκηνοθέτης 9.600 μικτά( άλλοι σκηνοθέτες την ίδια περίοδο 15.000, 13.000, 10.000, 5.000).  Η σκηνογράφος-ενδυματολόγος 4.500( άλλοι την ίδια περίοδο 5.000- 6.000). Ο μουσικός 500( πεντακόσια) ευρώ, όταν συνάδελφοί του πήραν 2.000-5.000! Ο φωτιστής 2.500( άλλοι την ίδια περίοδο 2.000-4.000). Συμπερασματικά, οι αμοιβές των συντελεστών του «Δηλητήριου» κινήθηκαν κάτω από το μέσο όρο των αμοιβών της περιόδου!!! Εδώ να μου επιτρέψετε μια παρατήρηση: στο πρόσφατο παρελθόν του ΚΘΒΕ και σε εποχές που το Θέατρό μας υπέφερε από χρέη 8,5 εκατομμυρίων και οι εργαζόμενοι έμεναν απλήρωτοι για 2 και 3 μήνες οι αντίστοιχες αμοιβές Συντελεστών παρέμεναν υψηλές, αν και χωρίς…αντίκρισμα, καθώς το… αντίκρισμα  κληθήκαμε να το αντικρύσουμε εμείς! Σκηνοθεσίες με 18.500 μικτά, σκηνογραφίες με 10.000… αλλά απλήρωτες! Έγινε μεγάλη προσπάθεια τα 2 τελευταία χρόνια να εξοφληθούν αυτές οι αμοιβές και επέλεξα ως έντιμη λύση να ζητήσω από τους νέους συνεργάτες που κλήθηκαν να εργαστούν στο ΚΘΒΕ να δεχθούν μια μείωση των αμοιβών τους, ώστε να μπορεί  το Θέατρο να είναι φερέγγυο απέναντί τους. Έδωσα πρώτος το…καλό παράδειγμα, που λένε, καθώς αμείφθηκα για τη μία σκηνοθεσία που ανέλαβα μέσα σε 2 χρόνια με 5.000 μικτά(4.400 καθαρά).

  1. Η αμοιβή της κ. Τσιμά για τις πρόβες στο «Δηλητήριο» και τις παραστάσεις ανήλθε πράγματι στο…υπέρογκο ποσό των 8.257 ευρώ( καθαρά 5.274). Βέβαια, την περίοδο 2016-2017 η κ. Τσιμά δίδαξε στη Δραματική μας Σχολή αμισθί! Για τις 194 ώρες που δίδαξε θα έπρεπε να αμειφθεί με 2.905 ευρώ καθαρά! Επομένως, εύκολα- με μια απλή αφαίρεση- μπορεί κανείς να ανακαλύψει ότι στην πραγματικότητα η επιπλέον αμοιβή της για πρόβες, παραστάσεις και διδασκαλία ανήλθε στο εφάπαξ ποσό των 2.269 ευρώ! Επουδενί δεν θα το χαρακτήριζα υπέρογκο, πόσο μάλλον που ο μισθός που έπαιρνε ως ηθοποιός του ΚΘΒΕ δεν αυξήθηκε όταν ανέλαβε τις αρμοδιότητες και τις ευθύνες της Αναπληρώτριας Καλλιτεχνικής Διευθύντριας.

Σε κάθε περίπτωση, δεν πιστεύω ότι ο Διευθυντής ή ο Αναπληρωτής πρέπει να προσφέρουν τις καλλιτεχνικές υπηρεσίες τους δωρεάν. Το » δωρεάν» δημιουργεί υποψίες και υποκρύπτει πιθανά κι ένα είδος αναχωρητισμού ή και…κοσμοπολιτισμού, που προσωπικά δε με εκφράζει. Έχουμε την ιδιότητα του ηθοποιού ή του σκηνοθέτη, αλλά εφόσον υπηρετούμε αυτό  το Θέατρο οφείλουμε να αμειβόμαστε ως επαγγελματίες, όμως πολύ λιγότερο από τους συναδέλφους που καλούμε να εργαστούν σε αυτό.

  1. Επειδή τελευταία γίνεται πολλή συζήτηση για τα 100 συμβόλαια, που τον Ιούνιο ήταν…μόνο 96 οφείλω , επίσης, μια εξήγηση για να μπουν τα πράγματα στη θέση τους. Κάθε χρόνο το διάστημα Μαίου-Ιουνίου ο αριθμός των συμβολαίων εξαρτάται από τη λήξη της θεατρικής περιόδου, τις ακροάσεις που εκκρεμούν ή που δεν έχουν ολοκληρωθεί, την καταμέτρηση των ενσήμων για τους νεοπροσλαμβανόμενους κλπ. Όπως στη διάρκεια της χειμερινής περιόδου ο αριθμός των συμβολαίων πλησιάζει ή και υπερβαίνει τα 120- και η καλλιτεχνική διεύθυνση δε μένει αγκυλωμένη στον αριθμό 100- έτσι και την περίοδο Μαΐου-Ιουνίου μπορεί να συμβεί μια μικρή απόκλιση, που σύντομα αποκαθίσταται. Επικοινώνησα με το ΣΕΗ και συμφωνήσαμε στις 2 Ιουλίου ο αριθμός των 100 συμβολαίων να επανέλθει. Κι έτσι θα γίνει. Σας θυμίζω, εξάλλου, ότι πρώτος εγώ δήλωσα στο ΣΕΗ, όταν αρχίσαμε τη διαπραγμάτευση για τη νέα συλλογική σύμβαση, πως θεωρώ απαράβατο όρο την ύπαρξη 100 συμβολαίων για τη λειτουργία του ΚΘΒΕ.

 

Το ΚΘΒΕ προσπαθούμε όλοι μας να μπει σε μια νέα δημιουργική πορεία χωρίς τις αγκυλώσεις του παρελθόντος, χωρίς χρέη, με υψηλά καλλιτεχνικά επιτεύγματα, με διεθνή παρουσία, με στενή σύνδεση με την κοινωνία, με συνεργασίες, με αυταπάρνηση και εντιμότητα. Τα πρώτα αποτελέσματα από τη διετία Αύγουστος 2015- Ιούλιος 2017 είναι ενθαρρυντικά. Έχω την αίσθηση ότι σε κάποιους δεν αρέσει αυτό. Επιλέγουν να κυνηγούν φαντάσματα, να ψάχνουν σκελετούς μέσα στη ντουλάπα, να πυροδοτούν αντιδράσεις, να σκανδαλολογούν, να δημιουργούν συνθήκες ηττοπάθειας κι απελπισίας.. Δεν θα τους περάσει! Όσοι λαχταρούν αντιπαραθέσεις και συγκρούσεις, όσοι λασπολογούν και προσβάλλουν την έντιμη προσπάθεια που καταβάλλουμε είμαι σίγουρος πως θα απομονωθούν. Δε θα τους γίνει το χατίρι να ανακοπεί αυτή η πορεία. Ελπίζω να έγινα σαφής και να σας λύθηκαν οι όποιες απορίες γεννήθηκαν από την απαράδεκτη ανακοίνωση της ΑΕ.

Και για να τελειώνουμε με τη λάσπη, σας ξαναλέω αυτό που σημείωσα στην αρχή κι αφορά κι εμένα και την Τσιμά και τον Πρόεδρο και όλο το ΔΣ του ΚΘΒΕ:» καθαρός ουρανός αστραπές δε φοβάται»!

Με τιμή

Γιάννης Αναστασάκης»

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.