Κ. ΒΟΥΛΤΣΙΔΗΣ: «Η JAZZ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑ ΒΑΣΗ ΛΑΪΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ»

0
2443
voultsidis1
Από δεξιά: Κώστας Βουλτσίδης και Νίκος Παπαδημητράκης.

Συνέντευξη στη Στεφανία Τσολάκη

Θα μπορούσα να πω ότι η συνάντησή μου με τον Κώστα Βουλτσίδη (σαξοφωνίστας) ήταν απόλυτα εκπαιδευτική. Αναλύσαμε την ιστορία της jazz, έμαθα τόσα που είναι σχεδόν αδύνατο να χωρέσουν σε μια συνέντευξη. Μιλήσαμε για την jazz μουσική, τα ιστορικά στέκια της Θεσσαλονίκης, για Έλληνες τζαζίστες που συνεχίζουν να μας εκπροσωπούν επάξια στην Ευρώπη -και όχι μόνο- την ιδέα του Duende και μία από τις καλύτερες στιγμές του στην Λάρισα. Την live ηχογράφηση του δίσκου (βινύλιο) του Nat Birchall!

Τι είναι όμως το Duende;

Το 1930 ο Ισπανός ποιητής Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα έδωσε μια διάλεξη σε σπίτι φοιτητών στη Μαδρίτη. Πρόκειται για μια διάλεξη που αποσκοπεί στην πλήρη κατανόηση της έννοιας, Duende. “… Άκουσα κάποτε ένα γέρο κιθαρίστα, να λέει: «Το ντουέντε δε βρίσκεται στο λαρύγγι. Το ντουέντε ανεβαίνει από τις γυμνές πατούσες των ποδιών». Που σημαίνει πως δεν είναι μια ικανότητα, μα αληθινή μορφή, αίμα, αρχαία κουλτούρα, στιγμή δημιουργίας.”

Από αυτήν την διάλεξη, λοιπόν, εμπνεύστηκε και ο Κώστας Βουλτσίδης το όνομα του jazz μπαρ, στην Καλαποθάκη.

Η ενασχόληση με τη μουσική ξεκινά σε σχετικά μεγάλη ηλικία

Ναι, ξεκινά όταν έρχομαι για σπουδές στη Θεσσαλονίκη. Εκείνη την εποχή (1987 περίπου), υπήρξαν κάποια μαγαζιά όπως το «Παραρλάμα» και το «Μαντάτο» που είχαν ξεχωρίσει. Στο Παραρλάμα είχε σχεδόν κάθε μέρα live, έπαιζαν σπουδαίοι μουσικοί που έρχονταν από το εξωτερικό , εκεί ξεκίνησαν και οι Blues wire.

Από την άλλη υπήρχε και το Μαντάτο-jazz club, του Βαγγέλη Κουτσοτόλη (σαξοφωνίστας των Οlympians)-στο οποίο είχε κάθε μέρα ένα τρομερό σχήμα jazz, όπως τους «electro jazz trio» που ήταν o Θόδωρος Καπηλίδης (κιθάρα) μαζί με τον Νίκο Καπηλίδη (τύμπανα)και τον Γιώτη Κιουρτσόγλου (μπάσο). Φυσικά μεγάλο κεφάλαιο για τη jazz σκηνή αποτελεί και ο Σάκης Παπαδημητρίου. Για μένα λοιπόν, αυτοί οι χώροι συνέβαλαν στο να γνωρίσω την jazz.

Η τζαζ μουσική είναι κάπως παρεξηγημένη;

Τα προηγούμενα χρόνια για κάποιον λόγο η jazz μουσική ταυτίστηκε με έναν συγκεκριμένο τρόπο ζωής. Ακριβά πούρα, ακριβά μαλτ ουίσκι, διανοούμενοι. Η jazz όμως δεν είναι μόνο αυτό, είναι κατά βάση λαϊκή μουσική. Ένας από τους βασικούς πυρήνες της jazz μουσικής είναι ο αυτοσχεδιασμός. Στην Ευρώπη και στην Αμερική μπορεί να επισκέπτεται τα jazz club οποιοσδήποτε, στην Ελλάδα δυστυχώς ταυτίστηκε με αυτό το life style, αυτό όμως λειτουργεί αποτρεπτικά για κάποιον που εκ προοιμίου απεχθάνεται αυτόν τον τρόπο ζωής.

Υπάρχει κάτι που σας έχει μείνει αξέχαστο από τη διαμονή σας, στην Αμερική;

Εκτός από τα συγκλονιστικά live που είχα παρακολουθήσει και δυστυχώς δε μπορούσα να μοιραστώ με κανέναν – λόγω απόστασης – αυτές τις εμπειρίες. Σαν μουσικός; Θυμάμαι στη Ν. Υόρκη που έμπαινα με το σαξόφωνο στο μετρό, ένας παντελώς άγνωστος που απλά είχε ένα μουσικό όργανο, σηκώνονταν ηλικιωμένοι άνθρωποι να καθίσω γιατί είμαι μουσικός. Στην Ελλάδα, νομίζω θα χρειαστεί να περάσουν πολλά χρόνια για να συμβεί κάτι τέτοιο.

Στο Duende έχετε φιλοξενήσει και άλλους κορυφαίους μουσικούς, ποιες συνεργασίες ξεχωρίζετε;

Στη Λάρισα είχα την χαρά να φιλοξενήσω σπουδαίους Έλληνες μουσικούς… τον Γιώργο Κοντραφούρη, τον Τάκη Μπαρμπέρη, ένας εξαιρετικός κιθαρίστας με επτά προσωπικούς δίσκους και πολλές συνεργασίες, τον Γιώργος Τρανταλίδη μαζί με τον Γιώτη Σαμαρά και τον Γιώργο Κοντραφούρη «trilogia» κ.α. Από μπάντα του εξωτερικού, φυσικά, ήταν ο Nat Birchall.

voultsidis2

Ένας καταξιωμένος σαξοφωνίσταςo Νat Birchall, ηχογραφεί μαζί με το κουιντέτο του, τον δίσκο του στην Λάρισα και μάλιστα στο Duende.

Ναι! Έγινε μια προσέγγιση και παρότι αρχικά διατηρούσε τις επιφυλάξεις του ο Νat, τελικά ο δίσκος γράφτηκε. Όταν μάλιστα ήρθε στην Ελλάδα του έκανε εντύπωση πως τόσος κόσμος ακούει τη μουσική του. Μιλάμε στην ουσία για έναν ασκητή, ζούσε στο Μάντσεστερ δεν είχε φύγει καθόλου από εκεί, δεν τον ενδιέφερε ο ανταγωνισμός, ένας άνθρωπος ο οποίος περίμενε καρτερικά να ακουστεί η μουσική του.

Αυτή η στιγμή ήρθε, όταν συναντήθηκε με τον Matthiew Halsall. Ξεκίνησαν να γράφουν μαζί τους πρώτους δίσκους του M. Halsall, ενώ στην συνέχεια ο Nat Birchall άρχισε να γράφει στην εταιρεία του Μ. Halsall, τους δίσκους του. Φυσικά μετά έφτιαξε την δική του εταιρεία από την οποία κυκλοφόρησε και ο δίσκος «Nat Birchall Quintet» live in Larisa.

Ένας δίσκος για τον οποίον γράψανε τα μεγαλύτερα έντυπα, όπως η Guardian, Mojo, Jazzwise, independent όπως και το BBC radio. Στην Ελλάδα;

Στην Ελλάδα ασχολήθηκαν με τον δίσκο αφού πρώτα έγραψαν όλα τα διεθνή μέσα!

Αν σας ζητούσα να συμπληρώσετε, μουσική είναι

Συναισθήματα!

Jazz μουσική είναι

κλίμα και εικόνες.

Λίγο πριν κλείσουμε τη συνομιλία μας με τον Κώστα Βουλτσίδη, μας συστήνει δυο αγαπημένα του κομμάτια. Aκούστε εδώ:

*Ευχαριστούμε για την φιλοξενία στο Duende τον Νίκο Παπαδημητράκη & τον Κώστα Βουλτσίδη. Πληροφορίες για τα live στη σελίδα τους στο facebook:

https://www.facebook.com/Duende-Jazz-Bar-129526390438097/?fref=ts

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.