«Western Sequels, Τέχνη από την Πολιτεία του Μοναχικού Αστεριού» στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών

0
671

Ταξιδεύοντας σήμερα στο Τέξας αναρωτιέται κανείς αν μπορεί να δει κάτι άλλο από αυτό που… απλά έχει στο μυαλό του: μια σειρά από λίγο ή πολύ «χαριτωμένα» κλισέ (γεροδεμένοι καουμπόυδες, μεγάλα αυτοκίνητα, απέραντα σόπινγκ μολς, τζανκ φουντ, χλιδάτα ράντσο τύπου Ντάλας), έχoυν συνδεθεί στο συλλογικό φαντασιακό με το ίδιο το όνομα της Αμερικανικής Πολιτείας, που ανάγεται σε έναν ακόμη σύγχρονο μύθο. Πού βρίσκονται τα όρια της δύναμης των στερεοτύπων; Τι συμβαίνει όταν μοιάζουν ισχυρότερα από την πραγματικότητα; Πώς μπορεί η τέχνη να τα υπονομεύσει χωρίς να απαρνηθεί την αλήθεια τους;
«Μοναχικό Αστέρι» των Η.Π.Α., όπως επιδεικνύει περήφανα στη σημαία του, σύμβολο ενότητας και ανεξαρτησίας για τους Τεξανούς (αρχικά ισπανική, στη συνέχεια γαλλική αποικία -16ο με 18ο αι.-, έπειτα υπό μεξικανική κατοχή και ανεξάρτητη δημοκρατία από το 1836 έως το 1845), το Τέξας, με το ημιτροπικό του κλίμα, τα λιβάδια και τις ερήμους του στις παρυφές υπερσύγχρονων μεγαλουπόλεων, τις ισπανικές και μεξικανικές του ρίζες έντονα παρούσες (στην κουλτούρα, το φαγητό, τη γλώσσα) φαντάζει σήμερα σαν την εξωτική, «φολκ» κυρία της πλούσιας συντηρητικής Αμερικής. Μια Πολιτεία που κατάφερε χάρη στην πετρελαϊκή έκρηξη των αρχών του 20ού αιώνα να αποκτήσει οικονομική αυτονομία και πολιτική ισχύ, μερικά από τα καλύτερα πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα στον κόσμο, παράγοντας όμως συγχρόνως μια νέα «Άγρια Δύση»…
Η έκθεση Western Sequels, Τέχνη από την Πολιτεία του Μοναχικού Αστεριού, διηγείται επεισόδια από την ιστορία αυτής της «άγριας» Δύσης, εδώ κι εκεί, αλληγορία κάθε πολιτείας που αναπτύσσεται παραμελώντας την έννοια του δημοσίου και του συλλογικού. Οι σαράντα πέντε καλλιτέχνες της έκθεσης, διαλεγμένοι με σκοπό να παρουσιαστεί για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό ένα επιλεκτικό πανόραμα της σύγχρονης καλλιτεχνικής παραγωγής του Τέξας, υπονομεύουν τις στερεότυπες εικόνες της Πολιτείας τους παρωδώντας τις αντιφάσεις της καθημερινής τους ζωής, από τη σχέση των τεξανών με την κατανάλωση και τη θρησκεία, τον νόμο και την έννοια της αυτοδικίας, μέχρι ζητήματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων, οικολογίας και συνόρων. Τα 80 περίπου έργα αντλούν τη θεματολογία τους από την τοπική ιστορία και κουλτούρα και τα σύμβολα της – ποπ, ερασιτεχνική, ως επί το πλείστον αντι-μοντερνιστική- λειτουργώντας ενίοτε σαν στιγμιότυπα ενός επαναλαμβανόμενου «γουέστερν», με διαφορετικούς ηθοποιούς και παραλλαγές στο σενάριο, αλλά τους ίδιους πάντα «χαρακτήρες», το ίδιο παρασκήνιο (western sequels). Τα έντονα χρώματα, η ποικιλομορφία των υλικών και των τεχνοτροπιών, η ανακύκλωση των μύθων και το κριτικό βλέμμα απέναντι στον κόσμο είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά αυτής της παραγωγής.
Έκθεση μέσα στην έκθεση, η ενότητα «Lone Stars, καλλιτέχνες αουτσάιντερ στο Τέξας» παρουσιάζει δέκα καλλιτέχνες από την συλλογή του Jay Wehnert, συλλέκτη και υποστηρικτή μέσα από την εταιρεία του Intuitive Eye, των λεγόμενων αουτσάιντερ, αυτοδίδακτων, οραματιστών και φολκ καλλιτεχνών. Όπως σημειώνει στο κείμενό του στον κατάλογο της έκθεσης, «Οι αουτσάιντερ καλλιτέχνες είναι άτομα που ζουν και παράγουν τέχνη εκτός κεντρικής πολιτιστικής και κοινωνικής σκηνής. Συνήθως έχουν περιορισμένη γνώση ή σύνδεση με τον καλλιτεχνικό κόσμο ή την ιστορία της τέχνης. Η εικαστική τους παραγωγή είναι συχνά αποτέλεσμα έντονης προσωπικής κινητοποίησης, χωρίς ιδιαίτερες προσδοκίες ότι το έργο τους θα βρει αποδέκτες ή μια θέση στον ευρύτερο χώρο της τέχνης.»

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες:
Bale Creek Allen, Dan Mitchell Alison, Yousef Balat, Jill Bedgood, Amita Bhatt, Mel Chin, James Drake, Carter Ernst, Kyle Farley, Bill Fitzgibbons, Ryan Geiger, Wayne Gilbert, Ann Harithas, Dan Havel/Dean Ruck, Luis Jimenez, Paul Kittelson, Bill Komodore, Sharon Kopriva, El Franco Lee II, Patrick Medrano/Katy Anderson, Angelbert Mettoyer, Neva Mikulicz, Raul Mitra, Hans Molzberger, b.moody, Sherry Owens, Susan Plum, Basilios Poulos, Michael Roque Collins, Kaneem Smith, The Art Guys, Bryan Wheeler, Jeff Wheeler, Ed Wilson, Bonnie Young, Eddie Arning, Consuelo “Chelo”, Gonzalez Amezcua, Hector Alonso Benevides, Henry Ray Clark, Patrick Davis, Ezekiel Gibbs, Frank Jones, Richard Gordon Kendall, Ike Morgan, Johnnie Swearingen.

Με την υποστήριξη της ΑΣΚΤ

Western Sequels, Art from the Lone Star State
Αθήνα, Τέξας – Τέχνη από την Πολιτεία του Μοναχικού Αστεριού

Επιμέλεια: Βανέσσα Θεοδωροπούλου και Gus Kopriva
Αίθουσα «Νίκος Κεσσανλής», ΑΣΚΤ
Πειραιώς 256
Αγ. Ιωάννης Ρέντης
Διάρκεια έκθεσης:
9 Νοεμβρίου 2012 – 15 Ιανουαρίου 2013
Ωράρια έκθεσης:
Τρίτη έως και Παρασκευή: 11.00 με 14.00 και 17.00 με 21.00
Σάββατο: 11.00 με 16.00
Επικοινωνία: 210 3897155 [email protected]
Αυτοτελές Τμήμα Πινακοθήκης και Φωτογρ. Αρχείου της ΑΣΚΤ

Προηγούμενο άρθροΕκδηλώσεις για ενήλικες από τις εκδόσεις Κέδρος
Επόμενο άρθρο«Σταύρωσαν» και «κήδεψαν» την Ελλάδα και έκαψαν την γαλανόλευκη στα Σκόπια
Τι είναι το thinkfree; Καλή ερώτηση. Μια παρέα, έτσι ξεκίνησε κι έτσι συνεχίζει, που θέλει να ποστάρει χωρίς περιορισμούς ό,τι την ευχαριστεί. Ό,τι γράφει ή ό,τι διαβάζει. Στο thinkfree δίνουμε το λόγο στους ανθρώπους του πολιτισμού μέσα από τη δραστηριότητά τους, αναδεικνύουμε νέα πρόσωπα με κοινό χαρακτηριστικό τη θετική σκέψη (think positive) και τη δημιουργικότητα σε κάθε τομέα και χώρο (πολιτιστικό, επιχειρηματικό, επιστημονικό κ.ά.), φιλοξενούμε ελεύθερα (write free) τεκμηριωμένες απόψεις για θέματα πολιτικής πολιτισμού, πολιτικής και κοινωνίας, οικολογίας και αστικού περιβάλλοντος, αρχιτεκτονικής και υγιεινής ζωής. Το thinkfree είναι κι ένα διπλό πείραμα: σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων που το στηρίζουν, αλλά και δημιουργίας ενός no budget ηλεκτρονικού περιοδικού (e-magazine). Γι' αυτό δεν είναι τυχαίο ότι μακροημερεύουμε χωρίς δυσκολία! Με σεβασμό και εκτίμηση, με αγάπη γι' αυτό που κάνουμε.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.