Zέτα Δούκα: «Τα ωραία πράγματα πρέπει να είναι δύσκολα για να μπορείς να καταλάβεις τι ακριβώς σου προσφέρουν»

0
398

zeta2

Συνέντευξη στην Ελένη Σκάρπου / [email protected], f/b Eleni Skarpou, eliaskarpou.blogspot.gr

Τόπος: Στο roof garden του Electra Palace για να τα βλέπουμε όλα από ψηλά.

Χρόνος: Για τους άλλους ώρα φαγητού… για μας ώρα καφέ και κουβέντας.

Σκοπός: Να γράψω μαζί της «Γράμμα σ’ ένα παιδί» και να βάλει εκείνη σημεία στίξης.

«Τι από τα χέρια μου, από τα πόδια μου, από το μυαλό μου, από την ψυχή μου, από το οτιδήποτε μου μπορώ να χρησιμοποιήσω σ’ αυτό τον ρόλο που καλούμαι να ενσαρκώσω στην σκηνή… είναι κάτι που δεν μπορεί να περιγραφεί με λόγια αν δεν το ζήσεις». Ξεκινώντας από την ουσία της, θα βρω κι εγώ τη δική μου. Διότι είναι αναγκαίο να αλληλεπιδρούμε χωρίς φρένο με τους ανθρώπους που έχουν αστείρευτα εσωτερικά αποθέματα. Την συνάντησα ένα μεσημέρι δύο μέρες πριν από τα Χριστούγεννα. Εκείνη τυλιγμένη με το μπουφάν της κι εγώ χωμένη μέσα στο παλτό μου να βλέπουμε από ψηλά την Αριστοτέλους, να αντιλαμβανόμαστε την υγρασία στο πετσί μας στωικά, να αναλύουμε τις αύρες των ανθρώπων και τον αρνητισμό αυτών που μας κυβερνούν, να μιλάμε για το δικό της θέατρο, για τον δικό της κόσμο. Άργησα να γράψω αυτή τη συνέντευξη. Όχι γιατί δεν μπορούσα να αρθρώσω τις λέξεις. Όχι γιατί δεν είχα έμπνευση. Κυρίως γιατί τώρα νιώθω πως είναι η κατάλληλη στιγμή και τα ένστικτά μας καλό είναι να μην τα αγνοούμε. Αυτό είναι και το πιο ωραίο ενθύμιο που πήρα από τα χείλη της. Ζέτα Δούκα. Δουλέμενη στην τηλεόραση και τον κινηματογράφο, αφοσιωμένη στο θέατρο και τα χαρίσματά του, αυστηρά τοποθετημένη σ’ αυτό που λέμε ελληνική κοινωνία του σήμερα. Σήμερα και μέχρι τις 19 Ιανουαρίου θα την συναντήσετε επί σκηνής στο νέο υπερώο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, σ’ έναν μονόλογο ξεχωριστό. «Γράμμα σ’ ένα παιδί» ο τίτλος της παράστασης, από το συγγραφικό έργο της Οριάνα Φαλάτσι «Γράμμα σ’ ένα παιδί που δεν γεννήθηκε ποτέ». Η θεατρική διασκευή από τα προσεκτικά χέρια της Μάρως Μπουρδάκου που μετρά τώρα μια τριετία σχεδόν έρχεται για να ρίξει φως σ’ εκείνα τα σκοτεινά σημεία της μητρότητας, των φόβων και των συναισθημάτων που την περικλείουν. «Όταν ο Μάνος Πετούσης μου πρότεινε να διαβάσω αυτόν τον μονόλογο είχα αποφασίσει ότι δεν θέλω να κάνω θέατρο. Είχα πολλές τηλεοπτικές και κινηματογραφικές υποχρεώσεις τότε, αλλά είπα αμέσως… “πρέπει οπωσδήποτε να το κάνω”» μου εξηγεί η Ζέτα και μου επισημαίνει πως εμπιστεύτηκε τον σκηνοθέτη της με κλειστά μάτια, γιατί για την ίδια το θέμα της εμπιστοσύνης είναι όπως το θέμα της ενέργειας… «ή κολλάς με έναν άνθρωπο ή δεν κολλάς από την πρώτη στιγμή». Άφησε λοιπόν να την πάει η ροή των πραγμάτων με βασικό συνοδοιπόρο την τόλμη της.

zeta3

Ο μονόλογος, η πρόβα κι οι ρόλοι πάνω στο κορμί της…

Μονόλογος. Αυτή η λέξη δεν την τρόμαξε ποτέ. Στο παρελθόν έκανε κάμποσους μικρούς μονολόγους στο πλαίσιο μιας ενιαίας παράστασης. Τι σημαίνει όμως γι’ αυτήν να είσαι μόνος πάνω στη σκηνή; «Πλήρης έλεγχος και ευθύνη του να μεταφέρεις εσύ όσα έχεις καταλάβει από το κείμενο. Καταθέτεις τα καλά και τα κακά, την πλήρη αλήθεια σ’ αυτούς που δεν τα γνωρίζουν, στο κοινό. Είναι σημαντικό για μένα. Είναι σαν να γίνεται μια κοσμοθεωρική κατάθεση» μου λέει. Έχοντας διαβάσει το βιβλίο της Φαλάτσι στην εφηβεία της μου περιγράφει τα τότε συναισθήματα και την τωρινή σύνδεσή της. «Μου είχε αρέσει πολύ. Με είχε ξενίσει πολύ. Το πιο μεγαλειώδες όμως είναι πως με αφορμή την μητρότητα, τη συνθήκη μιας εγκύου γυναίκας… ανοίγεται ένας διάλογος κατάθεσης των πιο δύσκολων πραγμάτων σε σχέση με την αλήθεια τους. Τι σημαίνει αγάπη; Τι σημαίνει οικογένεια; Τι σημαίνει θρησκεία; Τι σημαίνει να βοηθάς τον πλησίον σου; Τι σημαίνει αδικία; Πόσο δύσκολο είναι να επιβιώσεις;». Όλα αυτά τα ερωτήματα πέφτουν βροχή πάνω στο θεατρικό σανίδι κι ακόμη κι αν οι απαντήσεις και οι λύσεις δεν αποκαλύπτονται πάντα, για την Ζέτα Δούκα ο συγκεκριμένος ρόλος αποτελεί ένα βήμα μέχρι εκείνο το σημείο τομής ανάμεσα στα αξιώματα της παράστασης και στις προσωπικές της σταθερές αξίες. «Συμφωνώ με τα περισσότερα από αυτά που λέει η ηρωίδα και νιώθω ότι μπορώ να μιλήσω για όλα αυτά» παραδέχεται. Στις βασικές παραδοχές της θα βρει εύκολα κανείς την γνώμη της για την Φαλάτσι. «Μια ακραία προσωπικότητα πολύ δυναμική, πολύ δραστήρια, πολεμική ανταποκρίτρια, φερόμενη ως ακραία φεμινίστρια». Εδώ πονέσαμε λίγο με τον όρο. Αναρωτήθηκε πως είναι μια πραγματική ακραία φεμινίστρια! Είναι εκείνη που δεν αγαπά τους άντρες; Είναι εκείνη που τα θέλει όλα δικά της; Και συνέχισε έπειτα να αναρωτιέται γιατί πρέπει να συγχέουμε τα πράγματα. «Το βρίσκω κουτό να βάζεις ταμπέλες. Δέχομαι τις απόψεις, όχι τις ταμπέλες, αλλιώς δεν υπάρχει εξέλιξη». Την εξέλιξή της την βιώνει σίγουρα μέσα από τη δυναμική μιας πρόβας. «Οι πρόβες είναι ένα δύσκολο πράγμα. Το ίδιο το θέατρο είναι δύσκολο και έτσι πρέπει να είναι, γιατί είναι ωραίο… και τα ωραία πράγματα πρέπει να είναι δύσκολα για να μπορείς να καταλάβεις τι ακριβώς σου προσφέρουν. Τα χαρακτηριστικά του εαυτού σου που καλείσαι να βάλεις πάνω σε έναν ρόλο είναι μια απίστευτα γοητευτική διαδικασία. Το συγκεκριμένο έργο είναι σαν εγκυμοσύνη». Κι από την πρόβα περάσαμε εύκολα στη σκηνή, εκεί που μπαινοβγαίνει σε ρόλους χωρίς να δειλιάζει μπροστά στο ποιόν τους ή αγωνιώντας για το πόσο θα μείνουν πάνω στο κορμί της. «Εκεί πάνω είμαι η ηρωίδα, δεν είμαι άλλη, δεν είμαι η Ζέτα. Αυτό είναι το ζητούμενο. Πιστεύω πως ο ηθοποιός μπαίνει στον ρόλο κι όχι ο ρόλος στον ηθοποιό, αλλιώς μένει εκεί. Αλίμονο αν δεν μπορούσα να βγω από τον κάθε ρόλο. Αλίμονο αν κουβαλούσα την ηρωίδα της Φαλάτσι σ’ όλη μου τη ζωή… θα ήμουν μια πολλαπλή προσωπικότητα –όχι ότι οι ηθοποιοί δεν είναι- αλλά δεν πρέπει να είναι σε παθολογικό βαθμό».

zeta4

Οι 3 τέχνες της, το ένστικτο και τα τραγούδια!

Τον κινηματογράφο, την τηλεόραση και το θέατρο… δεν τα βάζει στο ίδιο καζάνι. «Δεν θα ήθελα να στερηθώ κανένα. Η τηλεόραση και ο κινηματογράφος έχουν το μεγαλείο της αιωνιότητας. Το θέατρο έχει αυτό το θνητό. Δεν μένει τίποτα όταν τελειώσει παρά μόνο στις ψυχές και στα μυαλά των ανθρώπων που το παρακολουθούν και δίνεις εξετάσεις συνέχεια. Στα άλλα μπορεί να δώσεις μια φορά και αυτή η φορά να είναι η καλύτερή σου» δηλώνει.  Η νέα χρονιά την βρίσκει εν μέσω συζητήσεων για διάφορα πράγματα. Επόμενα θεατρικά εγχειρήματα από το σύγχρονο και κλασικό ρεπερτόριο γίνονται συχνά θέμα στις κουβέντες της με τον Γιάννη Βούρο, τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος. Αναγνωρίζει πως μεταξύ τους δεν υπάρχει μια απλή τυπική φιλία, αλλά ένα βαθύτερο δέσιμο, εκείνο το θαυματουργό που προκύπτει όταν οι άνθρωποι συνεννοούνται σε πολλά επίπεδα. Κι αν οι «Βασιλιάδες» τελείωσαν κλείνοντας έναν κύκλο αγαπημένων τηλεοπτικών εμφανίσεων δεν πρόκειται να αφήσει τίποτε στην τύχη. «Πολλά πράγματα δεν περιμένω να μου έρθουνε… δημιουργώ εγώ τις προϋποθέσεις είτε να με “συναντήσουν”, είτε να πάω εγώ πιο κοντά τους. Δίνω χώρο στο ένστικτο μου, το ακούω, το συμβουλεύομαι» μου λέει. Κι όσες φορές δεν το άκουσε, μάλλον το αποτέλεσμα της χάλασε το κέφι. Πιστεύοντας κι εγώ όπως κι εκείνη στην αρχική εντύπωση που σου δίνει ένας άνθρωπος, άφησα την οικειότητα να μας πάει βαθύτερα. «Χαλάρωση για μένα είναι να διαβάσω ένα ωραίο βιβλίο, να μιλήσω στο τηλέφωνο με τους φίλους μου και να τους συναντήσω, να βγούμε για φαγητό σε μέρη όπου μπορώ να επικοινωνήσω, να πιω ένα ωραίο κρασί». Για το μαγείρεμα δεν είπαμε πολλά. Το κάνει μόνο όταν θέλει να περιποιηθεί ανθρώπους που αγαπά, αλλά μέχρι εκεί. Άλλη αγάπη έχει προτεραιότητα. «Μ’ αρέσει πολύ η μουσική. Τα ακούσματα των παιδικών μου χρόνων έχουν να κάνουν με την κλασική μουσική και την κλασική rock. Στην πορεία έπιασα τον εαυτό μου να του αρέσουν κι άλλα είδη, που έχουν όμως σίγουρα μελωδία. Μ’ αρέσει ν’ ακούω πράγματα που μπορώ μετά να αναπαράγω με τη φωνή μου» υπογραμμίζει και μην φανταστείτε ότι μένει σε επίπεδο απλό… του τύπου «τραγουδώ στο μπάνιο ή στον καθρέφτη». Φωνητική, πνεύμονες, διάφραγμα, χορδές, ηχεία σώματος, νότες… είναι λέξεις πολύ δικές της.

zeta1

Η ευλογημένη Ελλάδα, η ανύπαρκτη ελπίδα κι ο εκάστοτε Λιάπης.

Είναι αυτή η τάση μας να ξεκινάμε μια συζήτηση περί ανέμων και υδάτων και να καταλήγουμε στις πιο βαριές δηλώσεις. Είμαστε έτσι φτιαγμένοι και πολύ μου αρέσουμε. Με την Ζέτα φτάσαμε κάπου στην υποθετική περίπτωση του να παρατήσει τη δουλειά της. «Αν δω ότι δεν κάνω με το ίδιο πάθος αυτό που κάνω τώρα και θέλω να κάνω κάτι άλλο πιστεύω ότι θα έχω το σθένος να το κάνω» μου απαντά, αλλά την Ελλάδα δεν βλέπω να την αλλάζει. «Η Ελλάδα είναι η ωραιότερη χώρα του κόσμου, με συμπαντική ευλογία, γι’ αυτό και δεν καταρρέει. Έχει αυτό το ανοιχτό… που μπορείς να τα δοκιμάσεις όλα, που δεν συμβαίνει αλλού και έχω ταξιδέψει πολύ. Το κλίμα, ο πολιτισμός, η ιστορία…». Είπα να την διακόψω. Που τα καταχωνιάσαμε όλα αυτά και αρχίσαμε τα πάρε-δώσε με την κατάθλιψη; Γιατί και η ίδια ζει προβληματισμένη και λυπημένη βλέποντας πως δεν υπάρχει σαφής ελπίδα. «Όταν βλέπεις ο πρώην υπουργός συγκοινωνιών και μεταφορών να κάνει αυτά που κάνει και πόσο πολύ έχει εναποθέσει ένας ολόκληρος λαός τις ελπίδες του σε ένα σύστημα τέτοιο… τι να πεις; Και τα σκάνδαλα είναι όλο και περισσότερα και δεν τελειώνουν και δεν τιμωρούνται αυτοί που πρέπει. Δεν μπορεί να πληρώνει ο υπουργός το ίδιο πρόστιμο με αυτό που θα πλήρωνα εγώ κι εσύ. Βάλτον να πληρώσει 1-2 εκατομμύρια για παραδειγματισμό. Κάντο αν έχεις τα κότσια». Δεν το λες οργή. Δεν το λες παραλήρημα. Το λες κοινή λογική. Αυτή που επιστρατεύουμε όλοι, μα δεν θα δούμε να γίνεται πράξη και ν’ αλλάζουν οι ζωές μας σύντομα. «Θα ήθελα πραγματικά να υπάρξει μια κυβέρνηση, ένα πολιτικό σύστημα –όποιο κι αν είναι αυτό, γιατί δεν πρόσκειμαι ούτε δεξιά ούτε αριστερά, ούτε πουθενά- που να κρίνει ανθρώπους με βάση το έργο τους και την αποτελεσματικότητα τους. Δεν είναι κανείς αποτελεσματικός, γιατί δεν έχει κανείς τα κότσια να φέρει τα πράγματα στη σωστή τους βάση» καταλήγει. Κι αφού αποδεχθήκαμε ότι όλοι έχουμε τεράστια ευθύνη γιατί δεν φταίει μόνο αυτός που χρηματίζεται αλλά και αυτός που χρηματίζει, κι αφού χαρακτηρίσαμε το κράτος μας ως πολύπαθο και τον λαό μας επίσης ως πολύπαθο, κι αφού αναζητήσαμε το σύστημα υγείας, το σύστημα παιδείας και αναρωτηθήκαμε που πάνε τα λεφτά του Έλληνα, αν όχι εκεί που πρέπει… ο κόμπος έφτασε στο χτένι. «Αυτή τη στιγμή έχουμε κάνει το κράτος συνέταιρό μας μόνο στο να μας τα παίρνει. Τίποτα να μη μας δίνει. Αυτό είναι το πρόβλημα». Κι ενώ της αρέσει να κοιτά το μέλλον, όταν βλέπει ότι δεν υπάρχει ορίζοντας πληγώνεται βαθιά.

Στο ασανσέρ…

Μέχρι να φτάσω στο ισόγειο ήμουν πεπεισμένη γι’ αυτό που μου είπε η Ζέτα Δούκα εξ’ αρχής… «οι ενέργειες πρέπει να κουμπώνουν», διαφορετικά δεν έχει νόημα να κοιταζόμαστε στα μάτια, να δίνουμε αγκαλιές, να αφηνόμαστε. Είχα νιώσει το «κούμπωμα» την πρώτη χρονιά που την είδα να υποδύεται την ηρωίδα της Φαλάτσι, με τα στοιχεία που της έδωσε η Μπουρδάκου και είχα κλάψει σαν παιδί σιωπηλά στο καθισμά μου. Είχα φύγει θυμάμαι τρέχοντας μόλις τελειώσε κι είχα κρυφτεί από τον κόσμο για να σκεφτώ πόσα λίγα πράγματα αξίζουν στη ζωή. Είχα πάρει την μαμά μου τηλέφωνο και της είχα πει ότι την αγαπώ.

 

«ΓΡΑΜΜΑ ΣΕ ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ»

Της Μάρως Μπουρδάκου

Νέο Υπερώο ΕΜΣ (Εθνικής Αμύνης 2)

ΗΜΕΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ

Τετάρτη & Κυριακή 7 μ.μ.

Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο 9 μ.μ.

*** Το ΚΘΒΕ σε συνεργασία με το Κέντρο Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας Θεσσαλονίκης, στις 16 Ιανουαρίου θα ανεβάσει την παράσταση ΓΡΑΜΜΑ ΣΕ ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ στη Νοηματική Γλώσσα.

 

 ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Μάνος Πετούσης

Σκηνικά-κοστούμια: Νίκος Καλαϊτζίδης

Μουσική: Γιώργος Χριστιανάκης

Φωτισμοί: Στέλιος Τζολόπουλος

Οργάνωση παραγωγής: Πέτρος Κοκόζης

 

 

Τιμές Εισιτηρίων

Κανονικό εισιτήριο: 15 €

Εκπτωτικό εισιτήριο (Φοιτητές, Άτομα άνω των 65): 12 €

Λαϊκές παραστάσεις (Τετάρτη 7 μ.μ.) Γενική είσοδος 12 €

Πέμπτη στο ΚΘΒΕ: Γενική είσοδος 10 €

 

IΣΧΥΟΥΝ: «Κάρτα συγκοινωνούντων θεάτρων»

Στον κάτοχο της κάρτας παρέχεται σταδιακή έκπτωση στην τιμή του κανονικού εισιτηρίου (15 €) για την παρακολούθηση τεσσάρων ή περισσότερων διαφορετικών παραστάσεων τη χειμερινή θεατρική περίοδο.

Συγκεκριμένα, ο κάτοχος της «Κάρτας συγκοινωνούντων θεάτρων» θα πληρώνει 15€ για την παρακολούθηση μίας παράστασης, 12€ για την δεύτερη, 10€ για την τρίτη και 8€ για την παρακολούθηση τέταρτης παράστασης σε οποιαδήποτε από τις σκηνές του Κ.Θ.Β.Ε.. Και τελικά για όλες τις υπόλοιπες παραστάσεις της ίδιας περιόδου για τον κάτοχο της κάρτας θα ισχύει η ειδική τιμή εισόδου των 8 €.

H κάρτα θα διατίθεται μόνο από τα Ταμεία του ΚΘΒΕ.

 

 «2 + 2 = 3»: Στα 4 εισιτήρια το ένα δωρεάν.

Γιατί το θέατρο είναι υπόθεση παρέας.

Η ειδική τιμή για την έκδοση 4 εισιτηρίων (για την ίδια παράσταση, την ίδια ημέρα και ώρα) ισχύει αποκλειστικά για το κανονικό και το εκπτωτικό εισιτήριο των 15 € και 12 €). Η έκδοση πρέπει να πραγματοποιηθεί  έως και μία ημέρα πριν την προσέλευση στο θέατρο. Δεν ισχύει για τις παραστάσεις της Παιδικής Σκηνής.

 

Ειδική τιμή για ανέργους: Παρέχεται με την επίδειξη κάρτας ανεργίας και ταυτότητας και ισχύει για τις παραστάσεις της Τετάρτης (7 μ.μ.) και της Πέμπτης (9 μ.μ.): 5 €

Ομαδικές κρατήσεις: 8 €

 

ΚΑΡΤΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

Ισχύουν οι ανανεωμένες Κάρτες Πολιτισμού για τη θεατρική περίοδο 2013-2014.

Στους κατόχους της κάρτας θα παρέχεται εκπτωτικό εισιτήριο (12 €) για τις παραγωγές του ΚΘΒΕ, το οποίο δεν ισχύει για τις λαϊκές παραστάσεις (Τετάρτης και Πέμπτης).

Οι ατέλειες των ΑΜΕΑ ισχύουν για τις παραστάσεις Τετάρτης και Πέμπτης

 

 

 

Προηγούμενο άρθρο«Αναμονή» από τον Θίασο Εκτ6ς στο Θέατρο Αυλαία
Επόμενο άρθροJUKE BOX ΧΩΡΙΣ ΚΕΡΜΑ/ London Grammar – Wasting My Young Years
Σίγουρα από κάπου ξεκίνησα και σίγουρα κάπου θα φτάσω. Οι φίλοι μου λένε ότι δεν έχω έναν προορισμό, αλλά πολλούς γιατί όλο κάπου είμαι κι όλο κάτι κάνω. Εγώ λέω πως κάνω αυτό που μου αρέσει… σκέφτομαι και λειτουργώ ελεύθερα. Στον 1055 Rock, 19.00-22.00 από Δευτέρα έως Παρασκευή με μουσική που «σκαλώνει» στα αυτιά αλύπητα και έντονα. Ολημερίς κι ολονυχτίς στην «υπηρεσία» του thinkfree.gr που θυμίζει τον γύρο της Καραϊβικής με βανάκι και ρουφηξιές από cuba libre! Μέχρι τώρα άρθρα μπόλικα, τηλεοπτική και κινηματογραφική παραγωγή, ραδιόφωνο και τηλεόραση σε σαλονικιώτικο επίπεδο και πολλές γεύσεις από παρεΐστικες δουλειές. Το πιο φωτεινό μου σημείο… η καταγωγή μου (Αγιά-Πάργας). Το πιο μελανό μου σημείο… Γιατί δεν ρωτάμε τον Τσακ Νόρις που βλέπει πίσω από τα προφανή;

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.