ΖΩΗ ΤΣΟΚΑΝΟΥ: “ΝΟΙΩΘΩ ΜΕΓΑΛΗ ΤΙΜΗ ΩΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΘ”

0
5540

Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΙΑ ΖΩΗ ΤΣΟΚΑΝΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΤΗΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΩΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΤΗΣ Κ.Ο.Θ.

Συνέντευξη στον Γιάννη Κεσσόπουλο

Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ. Συνέχισε με ανώτερες σπουδές πιάνου και διεύθυνσης ορχήστρας στο Πανεπιστήμιο Τεχνών της Ζυρίχης. Από την καλλιτεχνική περίοδο 2014-2015 εργάζεται ως μόνιμη αρχιμουσικός στο θέατρο της Ερφούρτης. Έχει στο ενεργητικό της συνεργασίες με σπουδαίες ορχήστρες και λυρικά θέατρα της Ευρώπης.

«Αν θα διάλεγα τρεις σταθμούς στην πορεία μου αυτοί θα ήταν η γνωριμία μου και μαθητεία με τον εξαιρετικό Bernard Haitink που επαναπροσδιόρισε τη σχέση μου με την μουσική, η στιγμή που διηύθυνα τη Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης -ένα από τα  κορυφαία συμφωνικά σύνολα στον κόσμο-, ως φιναλίστ για τη θέση του βοηθού αρχιμουσικού, η πρώτη φορά που διηύθυνα Βέρντι -συγκεκριμένα τον Οθέλλο- που  σηματοδότησε την αρχή μιας μεγάλης αγάπης» λέει στη thessnews η Ζωή Τσόκανου, η οποία συμπληρώνει ένα μήνα στο τιμόνι της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης (ΚΟΘ).

Το γεγονός ότι επιλέξατε να γυρίσετε στην Ελλάδα σε μια περίοδο που πολλοί ταλαντούχοι νέοι άνθρωποι φεύγουν στο εξωτερικό, πώς το αντιμετωπίζετε;

Έχω ξεκινήσει μια καριέρα και μια πορεία στο εξωτερικό. Επιλέγω όμως να επιστρέψω στην Ελλάδα αναλαμβάνοντας μια θέση ευθύνης σε έναν σοβαρό πολιτιστικό οργανισμό, από την οποία μπορώ να παράξω έργο και να προσφέρω στον πολιτισμό της πόλης και της χώρας μου, πόσο μάλλον όταν πρόκειται για την πόλη μου και μια ορχήστρα που γνωρίζω και αγαπώ από παιδί.

Έχετε στο μυαλό σας ενδεχόμενες δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίσετε; Μια συμφωνική ορχήστρα στην Ελλάδα χρειάζεται να έχει δίπλα της το κοινό της και την κρατική επιχορήγηση μέσα σε μια περίοδο δύσκολης οικονομικής συγκυρίας. Τι σας τρομάζει περισσότερο στη σχέση Μουσική – Κρίση – Κοινωνία;

Και στην Ευρώπη της κρίσης υπάρχουν δυσκολίες στους πολιτιστικούς φορείς. Δεν είναι μία καινούρια εικόνα, είναι κάτι που το έχω ξαναδεί και βιώσει στην καθημερινότητα του επαγγέλματός μου. Φυσικά και λαμβάνω πολύ σοβαρά υπόψιν τις όποιες δυσκολίες προκύπτουν αλλά δεν με τρομάζουν. Πιστεύω ότι σε αυτές τις συνθήκες απαιτείται οικονομία στη διαχείριση, με παράλληλη αναζήτηση δημιουργικών λύσεων. Η κοινωνία σε περίοδο κρίσης έχει μεγαλύτερη ανάγκη τον πολιτισμό και εμείς ως φορέας συμφωνικής μουσικής έχουμε καθήκον να την αγκαλιάσουμε ακόμα περισσότερο.

«Το θέμα της στέγασης είναι ένα πολύ σημαντικό θέμα, που προκαλεί τεράστιες δυσκολίες, οι οποίες επηρεάζουν την εύρυθμη λειτουργία της ορχήστρας»

Είναι πολύ νωρίς ακόμη να μιλήσουμε για διοικητικά και οικονομικά θέματα της Κ.Ο.Θ. όμως σίγουρα θα έχετε κάποιο όραμα για την ορχήστρα. Ποιες καινοτομίες και δράσεις ονειρεύεστε να έχει κατακτήσει η Κ.Ο.Θ. κατά τη δική σας θητεία;

Το όραμά μου περιστρέφεται γύρω από κάποιους βασικούς άξονες δράσεων, όπως η δυναμική εξωστρέφεια, η μεγαλύτερη δυνατή προσιτότητα του κοινού στις συναυλίες μας, η ανάπτυξη συνεργασιών, η επίδειξη κοινωνικού προσώπου από την ορχήστρα, η ενίσχυση και διεύρυνση του εκπαιδευτικού της χαρακτήρα και η ανάδειξη της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης ως μιας συμφωνικής ορχήστρας του σήμερα με άμεση σύνδεση και ανοιχτό διάλογο με τις νέες τάσεις του σύγχρονου πολιτισμού και της πραγματικότητας των ημερών μας.

Πως σας φαίνεται το ότι η Θεσσαλονίκη διαθέτει ένα εξαιρετικό Μέγαρο Μουσικής όμως αυτό δεν είναι το σπίτι της Κρατικής Ορχήστρας; Θα διεκδικήσετε το αυτονόητο, δηλαδή τη δωρεάν στέγαση της Ορχήστρας στο Μέγαρο;

Το θέμα της στέγασης είναι αναμφισβήτητα ένα πολύ σημαντικό θέμα, που προκαλεί τεράστιες δυσκολίες, τις οποίες αντιμετωπίζουμε καθημερινά και επηρεάζουν την εύρυθμη λειτουργία της ορχήστρας τόσο καλλιτεχνικά όσο και διοικητικά. Κατά συνέπεια είναι βέβαιο ότι θα εξετασθούν όλες οι πιθανές λύσεις και με το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, στο οποίο φιλοξενούνται πολλές από τις συναυλίες της Κ.Ο.Θ. και με το οποίο η ορχήστρα έχει μια πολύ καλή συνεργασία την οποία προσπαθήσουμε να αναπτύξουμε.

Ποιο ρόλο μπορεί να διαδραματίσει η κλασική μουσική σήμερα και πως μπορεί να ανανεωθεί το κοινό της συμφωνικής μουσικής;

Η συμφωνική μουσική που μπορεί να είναι μουσική αιώνων αλλά και μουσική που γράφεται σήμερα, είναι μια γλώσσα από ήχους που είναι παγκόσμια και διαχρονική. Δείχνοντας εμπιστοσύνη στην τεράστια δύναμη της μουσικής, της δίνουμε χώρο να μας αγγίζει, να γεμίζει και να ομορφαίνει την καθημερινότητα μας. Το κοινό ανανεώνεται μέσα από στοχευμένες και ειδικά διαμορφωμένες εκπαιδευτικές δράσεις, αλλά και μέσα από κάθε αυθόρμητη ακροαματική εμπειρία που μπορεί να συμβεί σε μια αίθουσα συναυλιών ή και σε μια πλατεία, στο ραδιόφωνο η την τηλεόραση, μέσα από δράσεις λίγο πιο διαφορετικές και εναλλακτικές.

Αυτό σημαίνει ότι θα ξαναδούμε τη συναυλία στην πλατεία Αριστοτέλους, η οποία πέρυσι δεν έγινε παρόλο που την είχαμε αγαπήσει;

Είναι αλήθεια ότι οι συναυλίες της Κ.Ο.Θ. στην πλατεία Αριστοτέλους είχαν τεράστια απήχηση, αγαπήθηκαν και αγκαλιάστηκαν από το κοινό της Θεσσαλονίκης. Δυστυχώς δε θα μπορέσουμε να υλοποιήσουμε την συναυλία στην Αριστοτέλους φέτος, αλλά σίγουρα θα προγραμματίσουμε αντίστοιχες δράσεις που θα φέρουν την Κ.Ο.Θ. κοντά στο κοινό της πόλης.

Ως μαέστρο σας γνωρίσαμε πρώτη φορά στο πόντιουμ της Κ.Ο.Θ. στη Θεσσαλονίκη τον Μάρτιο του 2013 σε μία συναυλία αφιερωμένη στην διεθνή ημέρα της γυναίκας. Πως σας φάνηκε τότε το κοινό της πόλης και πως νοιώθετε σήμερα που βρίσκεστε στο τιμόνι της ΚΟΘ;

Το κοινό της Θεσσαλονίκης είναι φιλόξενο, αυθόρμητο, δείχνει την εκτίμησή του στους καλλιτέχνες, αγαπάει τα έργα ρεπερτορίου αλλά είναι ανοιχτό και σε νέα ακούσματα. Θα έλεγα ότι είναι ένα αξιολάτρευτο κοινό. Σήμερα ως καλλιτεχνική διευθύντρια της ΚΟΘ νιώθω τιμή που είμαι σε αυτή τη θέση και ξεκινάω μαζί  με την ορχήστρα την κοινή μας διαδρομή, με αγάπη, όραμα και αισιοδοξία.

Πρώτη δημοσίευση: εφημερίδα thessnews, φύλλο 8.7.2017

Προηγούμενο άρθρο“ΕΦΥΓΕ” Ο ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΛΑΤΖΗΣ
Επόμενο άρθροΟΑΣΘ: ΤΟ ΣΟΒΙΕΤΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ… ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΑΛΛΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ
Σπούδασα νομικά στο ΑΠΘ, θέλοντας να γίνω δημοσιογράφος. Παράλληλα, φωτογραφία από μεράκι. Κλικ με ριπές. Γιατί η ματιά έχει μεγαλύτερη αξία από οποιοδήποτε μηχάνημα. Πρώτη στάση 1996, στα Σπορ του Βορρά του Μπούζα και στον Ελληνικό Βορρά του Μέρτζου. Δεύτερη στάση στον free press «εξώστη» του αξέχαστου Τάσου Μιχαηλίδη. Τρίτη στάση, Μάρτιο 1998, στην ιστορική εφημερίδα «Μακεδονία» και στα πολιτιστικά με αρχισυντάκτη τον άλλον αξέχαστο Χρήστο Αρνομάλλη (πολιτιστικός ρεπόρτερ, προϊστάμενος πολιτιστικού, συντάκτης ύλης πολιτικού, αρθρογράφος). Και διευθυντή τον αείμνηστο Λάζαρο Χατζηνάκο. Τέλειωσα με τη «Μακεδονία» το 2006 ως διευθυντής σύνταξης της κυριακάτικης έκδοσης, όταν ακόμη η εφημερίδα πουλούσε 17.000 φύλλα. Μετά ήρθε το «Κεντρί» όπου συνεργάστηκα ως σύμβουλος έκδοσης κι έπειτα η free press «Karfitsa» στην οποία εργάστηκα ως διευθυντής από τον Φεβρουάριο του 2010 ως τον Μάιο του 2011. Από το Μάιο 2016 ως τον Μάρτιο 2018 αρθρογράφος στη thessnews. Παράλληλα, όλα αυτά τα χρόνια, γραφείο Τύπου σε δύσκολες μάχες (Νομαρχία Θεσσαλονίκης, Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας), του ΚΘΒΕ, ειδικός σύμβουλος σε θέματα επικοινωνίας του Δημάρχου Δέλτα και λογογράφος λόγων κρίσιμων. Σταθερά, από την πρώτη του μέρα, στο thinkfree.gr, καταφύγιο λέξεων και σκέψεων. Καταφύγιο δημιουργικότητας στην εποχή που ο χώρος των ΜΜΕ έχει διαλυθεί και τα πάντα αμφισβητούνται. Καταφύγιο αξιοπιστίας και αλήθειας στην εποχή των fake news και του κιτρινισμού. https://www.facebook.com/gkessopoulos

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.